Testy, up! / 7. október 2016 / 5 minút ČÍTANIA

Exkluzívny test: Volkswagen up!

Vyrobený na Slovensku, úspešný v celom svete. To je príbeh malého autíčka Volkswagen up!, ktorý sa nedávno dočkal modernizácie. My sme ho dostali na exkluzívny prvý test!

volkswagen-up-046

Školský rok sa už začal, cesty sa zaplnili a v meste zrazu akoby niet kam uniknúť. Kľúčiky od novučičkého up!-u sme si nemohli vyzdvihnúť v lepšom čase. Ako inak preveriť jeho kvality, než práve v hustej mestskej premávke? Bude jednolitrový trojhrnček s výkonom 55 kW (75 koní) stačiť na svižné prepletanie sa pomedzi autá (prípadne jamy, kanále a iné charakteristické prvky slovenských ciest)?

volkswagen-up-039

VZHĽAD

Určite bude. Pretože keď sme po prevzatí kľúčov zbadali naživo tú nádhernú žltú metalízu, nadobudli sme istotu, že nás v aute nikto neprehliadne. Nebude teda treba jazdiť rýchlo, aby vás ostatní "neutláčali". Volkswagen up! je síce malý, ale má okolo seba auru drahého a dobre vypracovaného auta. K dobrému dojmu z auta dopomáhajú aj krásne 17-palcové disky, nová grafika zadných svetiel či LEDky v tých predných. Aj nárazníky vyzerajú na vynovenej verzii elegantnejšie. Celé auto je skrátka viac chic.

volkswagen-up-043 volkswagen-up-040

INTERIÉR

Kabína je na tom podobne. Nájdeme tu nové materiály, multifunkčný volant (žiaľ, nie v našom testovacom aute), celkom nové autorádio Composition Phone . To je vybavené systémom "maps+more" Dock, ktorý pozostáva z držiaku mobilného telefónu na palubnej doske a z aplikácie Volkswagen, ktorú si musíte stiahnuť do smartfónu.

volkswagen-up-007

Tá vám zabezpečí prehrávanie multimédií, navigáciu a dokonca aj hands-free telefonovanie. Do systému ju možné zadávať text písaním prstom po obrazovke, pretože aplikácia dokáže rozpoznávať písmo. Ďalej sú tu nové možnosti v oblasti individualizácie prístrojovej dosky a dekorov interiéru. Novinkou je štýlové biele ambientné podsvietenie interiéru, tiahnúce sa popod palubnú dosku. To dodáva interiéru v noci naozaj prémiový charakter.

volkswagen-up-014 volkswagen-up-003

Interiér up!-u je dobre vymyslený. Ako môže byť v takom malom aute toľko miesta, tomu nerozumieme. Samozrejme, že sa up! nemôže porovnávať s Passatom či Golfom, ale jeho zadné sedadlá rozhodne nie sú iba na okrasu. Usadia sa do nich aj dospelí ľudia, pričom nebudú chcieť vystúpiť už po piatich minútach. Dôkazom toho sú aj reakcie zákazníkov up!in-u, ktorí sa nedávno vozili v nových up!-och zadarmo cez HOPIN Taxi. Nikto sa na nedostatok miesta nesťažoval. Všetci pasažieri majú pritom k dispozícii rôzne odkladacie priestory – napríklad vo dverách, v stredovom tuneli či medzi zadnými sedadlami.

volkswagen-up-012 volkswagen-up-019

Prekvapením je aj batožinový priestor. Najprv sa zdá byť malý, ale stačí nadvihnúť deliace plató dvojitého dna a pod ním je ešte kopec priestoru! Navyše má aj dobrý, pravidelný tvar, takže je výborne využiteľný. Ak by vám predsa nepostačoval, zadné sedadlá sa dajú sklopiť a up! razom prevezie aj objemnejšie predmety.

volkswagen-up-004 volkswagen-up-005

JAZDA

Voziť sa vo Volkswagene up! je veľká zábava. To autíčko má toľko charizmy a vyžaruje z neho taká dobrá nálada, že sa prenesie aj na vás. Prejav trojvalcového motora 1,0 MPI je perfektný. Motor má milý chrapľavý hlások a napriek neveľkému výkonu dokáže s autíčkom celkom svižne pohnúť. Treba však brať na vedomie, že up! má dlhé sprevodovanie a pre rýchlejší progres sa netreba báť "podržať" nižší kvalt. Taká dvojka je už celkom slušná aj na odvážnejšie mestské manévre. Keď už spomíname prevodové stupne, spomenieme aj prevodovku: tá je typicky "volkswagenovská" – presná, s hladkým chodom radiacej páky... Skrátka tak nejako si to predstavujeme.

volkswagen-up-020

A čo spotreba? Nuž, raz sme s up!-om absolvovali jednu extrémne výživnú zápchu, ktorá sa rozlievala naprieč celou Bratislavou. Takže dve hodiny jazdy a priemerná rýchlosť okolo 15 km/h. Napriek častému pohýnaniu sa a úplne nevhodnému štýlu jazdy "stop&go" nám na palubnom počítači svietila hodnota 7,1 l/100 km.

volkswagen-up-008

To je úžasné, pretože iné autá by mali spotrebu asi 10-12 litrov. Cez víkend, keď bola premávka pokojnejšia, sme sa vybrali skúmať úzke mestské uličky, kde sme ocenili výborný výhľad z auta a jeho skvelé manévrovacie schopnosti, pričom nakoniec sme vyrazili aj mimo mesta. Tu spotreba klesla na 4,9 l/100 km, čo je paráda!

volkswagen-up-049

Pri spomínaných testovacích potulkách sme prišli ešte na jednu vec: up! má výborný podvozok. Ale že naozaj skvelý! Malé autá väčšinou skackajú, búchajú, sú tvrdé a nie vždy si rozumejú so zákrutami. Volkswagen up! je na tom presne opačne. Na to, aký je malý, má neskutočne "dospelácke" maniere. Je dobre odhlučnený, podvozok nebúcha, je mimoriadne stabilný (čo opäť nie je ľahké dosiahnuť pri takom malom rázvore), nedá sa rozhodiť ani výraznejšími nerovnosťami (prepadnuté krajnice, atď) a veľmi príjemne a čitateľne sa správa v zákrutách.

volkswagen-up-053

Je to teda výborné auto ako pre začínajúceho vodiča, ktorý hľadá v aute istotu, ako aj pre náročnejšieho, ktorý vyhľadáva dobré jazdné maniere.

volkswagen-up-058 volkswagen-up-034

ZHRNUTIE

Volkswagen up! je skvelý. Vlastne vždy bol. Inak by to nemohol byť taký bestseller. Lenže teraz je ešte krajší, ľúbivejší, lepšie vybavený a ak si priplatíte za turbomotor 1,0 TSI, tak aj o kus rýchlejší. Má nové prvky výbavy (multifunkčný volant, cúvacia kamera) a hlavne rozšírené možnosti individualizácie, takže si ho ľahšie prispôsobíte podľa vašich predstáv. Navyše je vyrobený na Slovensku. My po týždni s up!-om hovoríme jediné: je to najlepšie malé auto na trhu!

volkswagen-up-055

Súvisiace články

Technológie, up!, Verzie GTI

Ocenenie pre 1,0 TSI z modelu Volkswagen up! GTI

Novinky, up!, Verzie GTI

Nový člen rodiny GTI: VW up! GTI

Novinky, up!

VW Turbo up! prichádza!

Súvisiace články

Technológie, up!, Verzie GTI

Ocenenie pre 1,0 TSI z modelu Volkswagen up! GTI

Novinky, up!, Verzie GTI

Nový člen rodiny GTI: VW up! GTI

Novinky, up!

VW Turbo up! prichádza!