Novinky, Testy, Golf / 16. február 2017 / 8 minút ČÍTANIA

Nový Volkswagen Golf facelift: Jazdné dojmy z Malorky!

Konečne sme si sadli za volant nového Golfu. Vyskúšali sme si ovládanie gestami, otestovali sme motor 1,5 TSI a riadne sme popreháňali legendárny Golf GTI! Volkswagenu Golf facelift prospel nie len po vizuálnej stránke.

Na začiatok jedna zaujímavosť:

keď sme sa inžinierov pýtali, či na Golfe zmenili aj podvozok, odpovedali nám jednoduchým "Nie." Darmo, sú si vedomí o kvalitách tohto auta a my sme si na Malorke mohli iba potvrdiť ich názor. Takže – nový Golf, aký je?

O základných informáciách, ktoré sme sa dozvedeli na statickej prezentácii vo Wolfsburgu, sme už písali. Všetky dôležité informácie nájdete v TOMTO ČLÁNKU. My sme však cestovali až na krásny španielsky ostrov Malorka najmä preto, aby sme si Golf facelift aj reálne vyskúšali. Najviac nás zaujímal nový motor 1,5 TSI a taktiež celkom nová 7-stupňová prevodovka DSG. Zvedaví sme boli aj na nový infotainment systém, ovládanie gestami a konektivitu. Tie sme si vyskúšali hneď ako prvé.

VW Golf facelift 072 VW Golf facelift 068 VW Golf facelift 071 VW Golf facelift 069

Digitálny prístrojový štít Active Info Display je perfektná high-tech hračka, schopná zobraziť obrovské kvantum informácií. Túto novinku v Golfe vítame a určite si nájde svojich zákazníkov. Klasici si vždy môžu vybrať aj analógové prístroje. Hlavný displej navigácie vyzerá veľmi efektne, keďže je jednoliato prekrytý lesklým krycím sklom a nemá vo svojom okolí žiadne tlačidlá. Práve tie tam však trochu chýbajú. Nám najviac chýbal otočný ovládač hlasitosti. Ten bol nahradený dvoma dotykovými tlačidlami. Práca s nimi je, žiaľ, ťažkopádnejšia, lebo sa na ne musíte sústrediť, aby ste netrafili vedľa. Nahmatať sa nedajú. Jasné, vodič môže vždy použiť tlačidlá na volante, ale aj spolujazdec môže chcieť rýchlo narábať s hlasitosťou. Zmena hlasitosti je navyše pomalá a otočným "kolieskom" by to bolo celé jednoduchšie. Ale mladí si to vraj tak želajú. 9,2-palcový displej mal mimoriadne jemnú a peknú grafiku, pričom vynikal k počudovaniu dobrou čitateľnosťou, napriek svojmu lesklému povrchu. Navigácia teraz spolupracuje s Google Earth a Google Street View, takže vidíte na obrazovke reálnu podobu krajiny, ktorou cestujete. Navyše sú k dispozícii rôzne aplikácie, palubný internet a najmä živé dopravné spravodajstvo. Vaša navigácia vie, kde sú zápchy či uzatvorené cesty a navedie vás čo najefektívnejšie.

VW Golf facelift 052 VW Golf facelift 023

A ovládanie gestami? Jasné, je tu, a aj funguje! Zatiaľ Golf rozpoznáva iba jedno gesto – mávanie rukou doľava či doprava. Tým sa dajú buď prepínať skladby či rádiostanice, alebo je možné listovať v menu. Displej vám vždy naznačí, ak je ovládanie gestami práve k dispozícii, takže nemusíte hádať a skúšať naslepo. Je to veľmi cool funkcia, ktorou zaručene ohúrite každého spolucestujúceho. Neskôr má pribudnúť ovládanie hlasitosti krúžením prsta pred obrazovkou, čo by čiastočne nahradilo gombík hlasitosti, ktorý nám teraz chýba. Tak či tak, Golf si zaslúži rešpekt, pretože je to jediné auto široko-ďaleko, ktoré pracuje s gestami. Okrem neho existujú zatiaľ iba dva modely prémiovej automobilky, ktoré rozpoznávajú gestá, pričom tieto autá stoja rádovo niekoľkonásobok ceny Golfu. Poďme jazdiť!

VW Golf facelift 048 VW Golf facelift 051

Výber prvého testovacieho auta ovplyvnili rôzne okolnosti, a tak sme sa ocitli rovno za volantom Golfu GTI. Báli sme sa, že po tomto zážitku nebude mať šancu "obyčajná" verzia zažiariť. GTI je totiž legenda právom. Už keď sme ho uvideli zaparkované, rozbúchalo sa nám srdce. Ostrá červená farba, ktorá krásne ladila s novými červenými linkami v predných LED svetlách, agresívnejšie tvarované nárazníky, zatmavené zadné svetlá a čierne doplnky karosérie hrajú správne drsnú hru. V interiéri zas nájdeme vtipné retro myšlienky: hlavica radiacej páky má tvar golfovej loptičky a poťahy športových sedadiel sú kárované. V období vzniku prvého GTI (čo bolo, mimochodom, pred 40 rokmi!) sa tieto veci skrátka nosili. Dnešná generácia GTI dokáže aj týmto retro prvkom dodať cool nádych. Nasledovalo naštartovanie motora, ktoré prinútilo športový výfuk radostne si zavrčať a mohli sme vyraziť.

V komfortnom režime DCC sa nám ani nechcelo veriť, že sedíme v GTI. To auto bolo tak poddajné, tiché a príjemné, že by sme s ním bez najmenšieho zaváhania jazdili každý deň a pri každej príležitosti – dokonca aj na slovenských cestách. Komfortný režim sme však po čase nadšene vymenili za športový, pretože sme narazili na malebné cesty, kľukatiace sa naprieč krásnou krajinou a pahorkatinami, ktorých je na Malorke celkom veľa. Podvozok citeľne stuhol, no nevytriasal nám plomby zo zubov. Akurát prepožičiaval autu oveľa naliehavejšie a presnejšie reakcie na každý pokyn volantom, akceleráciu či brzdenie. Reakcie motora sa zostrili, pričom aj zvuk motora nabral na decibeloch. Tuhšie riadenie dávalo vodičovi signál, aby chytil volant dvoma rukami. GTI je na úzkych a zamotaných cestách veľmi zábavné a najmä rýchle. Výkon 230 koní, ktorý dodáva motor 2,0 TSI, sa zdal byť absolútne dostatočný. Občas sme sa sami seba pýtali, načo je komu viac? Naša testovaná verzia mala delikátnu manuálnu prevodovku, ktorá ešte umocňovala radosť z jazdy. Pri ostrej jazde sme veľmi ocenili mimoriadne dobrú a presnú odozvu motora na plyn. Dovolíme si povedať, že lepšie sa to ani nedá. Dosiahnuť také reakcie pri tak silno preplňovanom motore pritom nie je jednoduché, takže klobúk dolu. Golf GTI je instantná láska.

Môže obyčajný Golf s motorom 1,5 TSI a výkonom 150 koní v takej "konkurencii" vôbec zaujať? O tom sme úprimne pochybovali aj my, až kým sme nepresadli do Golfa vybaveného týmto motorom a nevybrali sa na testovaciu jazdu. Keď sme prvý krát zoznámili plynový pedál s koberčekom, zostali sme doslova šokovaní, ako nás zatlačilo do sedadla. Jasné, GTI je rýchlejšie, ale ani po presadnutí z neho sa nedá povedať, že by bola jedna-päťka pomalá. Je prekvapivo rýchla, energická, veľmi dobre sa zbiera z nízkych otáčok a s radosťou ťahá až do obmedzovača. Predbiehacie manévre boli vďaka dobrému priebehu jej krútiaceho momentu hračka. Taktiež sme si všimli, že je mimoriadne tichá a kultivovaná. Bez pohľadu na otáčkomer sa takmer nedá povedať, či motor beží, alebo nie.

VW Golf facelift 028 VW Golf facelift 029

Spotrebu sme kvôli krátkosti času (a, priznajme si, neschopnosti odolať pokušeniu z pekných ciest) nemerali, ale inžinieri prisľubujú veľmi zaujímavé hodnoty (4,9 l/100 km), pričom zdôrazňujú, že motor sa im je schopný reálne priblížiť aj v naozajstnej premávke. Bohužiaľ, motor 1,5 TSI sa na náš trh dostane až na prelome rokov 2017/2018. Ďalej sme si pripomenuli famózne vlastnosti podvozka základného Golfu. To auto jazdí skrátka nádherne. Nečudujeme sa, že nebolo čo vylepšovať. Opäť je tu aj vďaka podvozku DCC úžasná kombinácia komfortu, keď sa neponáhľate, a športových jazdných vlastností, keď si cestu chcete užiť. Golf je mimoriadne neutrálne nastavený, takže netrpí na nadmernú nedotáčavosť, ale dokážete ho plynom prinútiť utiahnuť oblúk. Radosť jazdiť. Ešte jeden zaujímavý postreh: v komfortnom režime je Golf GTI takmer rovnako pohodlný, ako klasický Golf.

Na záver sme ešte sadli do Golfu 2,0 TDI s výkonom 150 koní a s novou, 7-stupňovou prevodovkou DSG. Tá bola pre nás tiež veľmi príjemným prekvapením. Napriek tomu, že taktiež používa "mokré" spojky, je oveľa rýchlejšia, než doterajšia šesťstupňová. Najmä reakcie na pádla pod volantom sú omnoho pohotovejšie, a to ako pri preraďovaní, tak aj pri podraďovaní. Najmä v športovom režime je prevodovka schopná "sekať" jeden prevod za druhým v obdivuhodnom tempe, pričom pri preradení jemne "kopne" posádku do chrbta, podobne ako tie najlepšie športové prevodovky. Vysoký krútiaci moment dieselového motora v serpentínach poriadne preveril aj systém XDS, ktorý na výjazdoch veľmi efektívne pribrzďoval pretáčajúce sa koleso, takže auto sa dralo dopredu takmer ako keby malo ozajstný samosvorný diferenciál. Vo finále sme sa teda aj s dieselovým Golfom vyšantili tak, ako sme ani sami nečakali. Prosíme si jeden v tej úžasnej žltej farbe!

VW Golf facelift 064 VW Golf facelift 067

Volkswagen Golf facelift je totiž auto, ktoré dokáže toľko vecí a tak dobre, že je odpoveďou na väčšinu motoristických otázok. Ak vám nestačí výkon, kúpte si Golf R. Ak túžite po crossoveri s pohonom 4x4, je tu Golf Alltrack. Ak chcete viac miesta, na to je tu zas Golf Variant. Športový naftiak? GTD. Šialene rýchle kombi? Golf R Variant. Golf je skrátka schopný potešiť každého. V tom je jeho čaro.

VW Golf facelift 059 VW Golf facelift 019

Ak máte záujem o jeho kúpu, pozrite si uvádzacie ceny v našom článku TU, alebo na webe Volkswagenu TU.

Pre viac fotiek z testu faceliftovaného Volkswagenu Golf na Malorke si pozrite našu galériu!

Súvisiace články

Video, Lifestyle, Golf, Verzie R

Volkswagen Golf R + Akrapovič + lepšie brzdy = totálna eufória!

Novinky, Štúdie a koncepty, Golf, Verzie GTI

Pod kožou: Volkswagen Golf GTI First Decade

Novinky, Lifestyle, Golf

Exkluzívny test: Nový Volkswagen Golf 1,0 TSI

Súvisiace články

Video, Lifestyle, Golf, Verzie R

Volkswagen Golf R + Akrapovič + lepšie brzdy = totálna eufória!

Novinky, Štúdie a koncepty, Golf, Verzie GTI

Pod kožou: Volkswagen Golf GTI First Decade

Novinky, Lifestyle, Golf

Exkluzívny test: Nový Volkswagen Golf 1,0 TSI