Tipy, Polo, Verzie GTI / 19. august 2015 / 7 minút ČÍTANIA

Polo GTI Academy vol.1: Príprava na šantenie

Správna príprava auta na rýchlu jazdu je dôležitá. Nie len, že pripravené auto môže byť rýchlejšie, ale bude aj bezpečnejšie a dlhšie vydrží.

Nezáleží na tom, aké máte auto. My máme to šťastie, že Polo GTI je už sériovo vybavené na športovú jazdu. Má väčšie a výkonnejšie brzdy, športový podvozok a dobré pneumatiky. Aj tak je však v prvom rade stavané na bežnú prevádzku. Nehovoríme, že by Polo GTI ostrú jazdu nezvládlo, ale v niektorých oblastiach je lepšie mať rezervu (aj psychologickú – viac si prečítajte TU). Tu je pár vecí, ktoré by ste mali minimálne skontrolovať pred tým, než popustíte uzdu svojmu plechovému miláčikovi.

Volkswagen Polo GTI Academy

Brzdy: Kým máte benzín, nie je problém sa opakovane rozbehnúť na vysokú rýchlosť. Opakovane zastaviť je však už ťažšie. Pri rýchlej jazde udelíte autu kinetickú energiu, ktorá je tým väčšia, čím idete rýchlejšie a čím ťažšie máte auto. Pri brzdení sa táto energia mení na tepelnú energiu, ktorú musia absorbovať relatívne malé brzdové kotúče a doštičky, ktoré sa pri tom rozpália aj na viac, než 500°C. Mať v poriadku brzdy je najdôležitejšie zo všetkého. Aby správne fungovali, skontrolujte hrúbku brzdových doštičiek (platničiek). Ak majú len pár milimetrov, je na čase ich vymeniť za nové, ktoré majú hrúbku v rozmedzí cca 12 mm (podľa typu auta). Nezabúdajte, že vonkajšie platničky, ktoré vidíte voľným okom, sa opotrebovávajú pomalšie, než tie vnútorné, ktoré nie je vidieť. Preto nikdy nechoďte až na hranicu. Brzdové kotúče majú tiež svoju optimálnu hrúbku. Nesmú byť skrivené, ani popraskané. Ak máte dierované kotúče, skontrolujte, či v okolí dierok nie sú mikropraskliny. Tie by mohli spôsobiť, že vám kotúč pri extrémnom zaťažení vybuchne. Ďalšia dôležitá vec je mať čerstvú brzdovú kvapalinu. Brzdová kvapalina časom absorbuje vlhkosť z okolia, čím sa znižuje jej bod varu. Ak vám začne brzdovka vrieť, brzdový pedál zmäkne a vy stratíte plný brzdný účinok. Ideálne je kúpiť si pretekársku brzdovú kvapalinu, ktorá má vyšší bod varu.

TIP: Ani nové sériové brzdy nemusia ustáť ostrú jazdu. Bežným javom je vädnutie bŕzd, ktoré je spôsobené prehriatím brzdových doštičiek a kotúčov. Doštičky majú svoju ideálnu teplotu, v ktorej dokážu bez problémov pracovať. Pri jej prekročení postupne prestávajú fungovať. Ak chcete zvýšiť výkon vašich bŕzd, zainvestujte do športových brzdových doštičiek. Môžu byť dokonca lacnejšie, než originálne, pričom majú vyšší koeficient trenia a znesú vyššie teploty. Nevýhodou športových doštičiek je, že sú agresívnejšie voči kotúčom a za studena nemusia brzdiť až tak dobre. Odmenia sa vám až keď ich zahrejete. Tiež môžu za studena pískať a škrípať.

TIP 2: Nové brzdy treba vždy zabehnúť v priebehu niekoľko sto kilometrov. Keramické doštičky sa zabehávajú aj tisíc kilometrov. Prečítajte si návod na zabehnutie vašich doštičiek, inak nemusia fungovať tak, ako by mali.

TIP 3: Po ostrej jazde nechajte brzdy vždy vychladnúť. Ak je to možné, vyhnite sa státiu. Brzdy najlepšie vychladnú pri pokojnej jazde, keď nimi prechádza okolitý vzduch. Keď zastavíte, môže sa pre nedostatok vetrania teplota vyšplhať nebezpečne vysoko. Môžu vám začať dymiť doštičky, alebo horieť brzdy. Nesnažte sa ich hasiť, lebo si môžete zničiť brzdy. Radšej sa rozbehnite a nechajte brzdy vychladnúť.

Volkswagen Polo GTI Academy

Pneumatiky: jediným kontaktným bodom medzi vozovkou a vašim autom. Nič neovplyvňuje jazdné vlastnosti auta tak, ako jeho gumy. Šetriť na lacných pneumatikách sa neopláca. Na okruhu to môže byť s čínskymi lacákmi sranda, lebo sa auto bude neustále šmýkať, ale do premávky by sme ich neodporúčali. Nečakajte, že s nimi budete rýchli. Čo sa týka dezénu – ak jazdíte na suchom okruhu, nepotrebujete hlboký dezén a nemusíte sa báť jazdiť na zjazdených gumách. Myslite len na to, že menej vydržia a môžete ľahšie dostať defekt. Na mokrom zas platí, že čím hlbší dezén, tým lepšie. Aquaplaning nie je cool. Keď chcete na okruhu výrazne zlepšiť svoje časy, pouvažujte o semi-slickoch, alebo dokonca slickoch (tie však už nie sú povolené na bežných cestách). Zároveň však majte na pamäti, že k nim treba mať znížený a tvrdší podvozok. Inak vám hrozí prevrátenie. Sériové odpruženie totiž nie je stavané na také bočné preťaženia, aké vedia pretekárske pneumatiky vyvinúť.

TIP: Skontrolujte si aj tlak v pneumatikách. Pri ostrej jazde sa gumy zahrievajú, čím sa zvyšuje aj ich tlak. Príliš veľký tlak znamená stratu priľnavosti. Preto sa bežne robí to, že po zahriatí gúm sa tlak z pneumatík "odpustí", aby mali ideálny tlak aj keď sú zahriate. Nezabudnite, že ich po vychladnutí treba znovu dohustiť. Táto rada sa však vzťahuje skôr na jazdu na okruhu.

TIP 2: Nahustenie predných a zadných pneumatík výrazne ovplyvňuje pretáčavosť alebo nedotáčavosť. Zvýšenie tlaku v zadných pneumatikách podporuje pretáčavosť a naopak. Zvýšenie tlaku vpredu zas zvýši nedotáčavosť (zníži pretáčavosť). Príliš veľký alebo malý tlak na náprave však znižuje celkový grip, čiže s úpravami tlaku to netreba preháňať.

Volkswagen Polo GTI Academy

Geometria: Obzvlášť na našich rozbitých cestách je dôležitá kontrola geometrie náprav. Správna zbiehavosť a odklony ovplyvňujú schopnosť auta zatáčať, brzdiť a prenášať svoj výkon na cestu. Na geometrii poproste technikov, nech vám skontrolujú stav ramien a uložení, aby ste si boli istí, že vás auto pod záťažou nezradí.

Chladenie: Pri rýchlej jazde produkuje motor veľa tepla. Väčšina chladiacich systémov toho znesie naozaj veľa, preto stačí, keď si skontrolujete hladinu chladiacej kvapaliny.

Olej: Olej slúži nie len na mazanie motora, ale aj na jeho chladenie. Jeho optimálne mazacie vlastnosti dosahuje len v určitom teplotnom rozmedzí. Preto treba motor pred ostrou jazdou postupne a dôkladne zahriať a strážiť si teplotu oleja. Je veľkým šťastím, že Volkswageny sú sériovo vybavené snímačom teploty oleja. Ak jeho teplota presiahne 120 stupňov, mali by ste motor nechať chvíľu chladiť jazdou na najvyššom prevodovom stupni pri nízkej záťaži. Ak sa vám nepodarí udržať teplotu oleja v správnom rozmedzí, pouvažujte nad použitím oleja s väčšou viskozitou. Ak používate 5W-30, skúste pouvažovať nad 5W-40, poprípade 50. Ideálne je poradiť sa o tejto problematike aj s vaším servisom. Ďalšou možnosťou, ako udržať teplotu oleja pod kontrolou, je montáž olejového chladiča. To sa však už bavíme o úprave automobilu.

Ostatné prevádzkové kvapaliny: Skontrolujte stav hladiny všetkých prevádzkových kvapalín. Nič tým nepokazíte a minimalizujete riziko, že niečo v aute nevydrží. :)

Nabudúce si povieme niečo o správnom posede za volantom. Zostaňte naladení! :)

Súvisiace články

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.3: Brzdenie

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.2: Správny posed za volantom

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.0: Ako na športovú jazdu s Polom GTI

Súvisiace články

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.3: Brzdenie

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.2: Správny posed za volantom

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.0: Ako na športovú jazdu s Polom GTI