Tipy, Polo, Verzie GTI / 31. august 2015 / 3 minúty ČÍTANIA

Polo GTI Academy vol.2: Správny posed za volantom

Auto, akým je Polo GTI, vás naučí správne šoférovať. Jednou z najzákladnejších podmienok dobrého ovládania auta je správny posed za jeho volantom. Mnoho ľudí (a medzi nimi dokonca aj mnoho nadšených motoristov) túto oblasť úspešne ignoruje a jazdí tak, ako ich to (ne)naučili v autoškole, alebo ako to nebodaj videli vo filmoch typu Rýchlo a Zbesilo. Správny posed za volantom je pritom kľúčový pre dokonalé ovládanie auta v každej situácii, pričom pri športovej jazde to platí dvojnásobne. O čo teda ide?

Polo GTI Academy

V princípe je to jednoduché: mali by ste sedieť tak, aby ste mali pri plne zošliapnutej spojke jemne pokrčenú nohu. Zároveň by ste mali dokázať položiť zápästia na vrch volantu tak, aby bol váš chrbát uvoľnený, plne opretý o operadlo sedadla, ideálne s jemne pokrčenými pažami, bez naťahovania sa za volantom. V niektorých autách je potrebné robiť kompromisy, ale Volkswageny majú volant nastaviteľný v širokom rozsahu, čiže pre väčšinu ľudí by nemalo byť problémom takúto polohu dosiahnuť. Ak ste zvyknutí za volantom "ležať", možno vás prekvapí kolmejšia poloha operadla. Každopádne, držať volant zhora jednou rukou ako Vin Diesel je síce cool, ale budete tak jazdiť maximálne zbesilo. Určite nie rýchlo. Správne treba volant držať v čo najväčšej miere zboku oboma rukami (alebo v polohe "trištvrte na tri") a snažiť sa čo najmenej "rúčkovať".

Polo GTI Academy

Prečo je dôležité správne sedieť za volantom? Nebojte sa, nejde o zbytočnú šikanu. Ak sa bavíme o dynamickej jazde, ide v prvom rade o to, aby ste mali auto plne pod kontrolou. Pri bežnej jazde mestom možno stačí ležérny vodičský posed, ale prirátajme si preťaženia, pri ktorých telo cestuje v sedadle v rozmedzí desiatok centimetrov, a môže sa stať, že v zákrute poriadne nedosiahneme na volant, alebo spojku, či nebodaj brzdu. Ďalej – pri šoférovaní by ste mali maximum svojho úsilia venovať ovládaniu auta (teda volantu, prevodovej páke a pedálom) a nie udržaniu sa v sedadle za volantom. Lepšie tak precítite, čo auto robí a ako sa správa, pretože sa nebudete zároveň musiať načahovať a bojovať s preťaženiami. Ak zatáčame doľava, tlačíme volant ľavou rukou hore a smerom od seba, neťaháme pravou rukou volant dole. A naopak. Poprvé tak lepšie fixujeme svoje rameno o sedadlo auta a podruhé získame lepší cit vo volante. Samotný úchop volantu má v spojení s ideálnou vzdialenosťou od neho tiež svoj význam. Dokážete tak bez prechytávania spraviť najväčší vyhýbaví manéver. Skúste správne chytiť volant a otočiť ho čo najviac do oboch strán bez toho, aby ste prechytávali. Potom to skúste jednou rukou, či s oboma rukami položenými na hornej časti volantu. Uvidíte ten rozdiel. Zatiaľ, čo so správnym úchopom dokážeme volant otočiť aj o viac, než 360°, pri nesprávnom to môže byť pokojne len polovica. Keď vám do cesty vletí srnka alebo dieťa, potrebujete čo najrýchlejšie a najvýraznejšie reagovať.

Polo GTI Academy

Aby ste si nemysleli, že tieto pravidlá sú obyčajným šikanovaním, pozrite sa, ako sedia za volantom rally jazdci alebo pretekári. Volant majú relatívne blízko hrude, ale zároveň dostatočne ďaleko, aby vedeli ruky bez problémov prekrížiť.

Ak ste doteraz jazdili "na Vina Diesela", bude si nová pozícia za volantom vyžadovať zvyk. Sami však čoskoro zistíte, že auto lepšie ovládate v každej situácii a je dosť možné, že sa vám poďakuje aj váš chrbát.

Nabudúce už pôjdeme jazdiť, tak sa pripravte ;) Naše Polo GTI je už zohriate!

Polo GTI Academy

Súvisiace články

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.3: Brzdenie

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.1: Príprava na šantenie

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.0: Ako na športovú jazdu s Polom GTI

Súvisiace články

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.3: Brzdenie

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.1: Príprava na šantenie

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.0: Ako na športovú jazdu s Polom GTI