Tipy, Polo, Verzie GTI / 31. október 2015 / 4 minúty ČÍTANIA

Polo GTI Academy vol.4: Priľnavosť

Auto je sústava dynamických komponentov a pre zvládnutie rýchlej, športovej jazdy by sme mali pochopiť, čo sa nám pod zadkom vlastne deje. Volkswagen Polo GTI je pre to skvelou učebnou pomôckou.

Ak chcete jazdiť rýchlo a bezpečne, mali by ste vedieť odhadnúť hranice priľnavosti pneumatík. Preto je dôležité vedieť, od čoho vlastne priľnavosť závisí. Pre jednoduchšiu ilustráciu sa tvárme, že naše Polo GTI má vypnutý stabilizačný systém.

Začnime od základov. Maximálna sila, ktorú dokáže pneumatika preniesť na vozovku, závisí od jej špecifických vlastností (dezén, konštrukcia, zmes, atď), jej šírky a tiež sily, akou je pneumatika pritláčaná na vozovku. Vlastnosti a šírka pneumatiky sú v podstate dané a nevieme ich okamžite ovplyvňovať. Preto je veľmi dôležité naučiť sa o práci pneumatík pri jazde. Auto sa v zákrutách, pri brzdení a akcelerácii nakláňa a prenáša svoju hmotnosť dynamicky medzi všetky štyri pneumatiky, čo neustále mení dostupnú priľnavosť. My sa postupne pozrieme, ako sa tento fenomén dá využiť pri rýchlej jazde.

Polo GTI Academy

Najprv si treba uvedomiť, ako dokáže pneumatika vôbec prenášať sily. V reále chceme od gúm dve veci: aby prenášali pozdĺžne sily (akcelerácia a brzdenie) a priečne sily (jazda v zákrutách). Tu prichádza na rad tzv. "Kammova kružnica". V skutočnosti totiž pneumatiky dokážu preniesť iba určitú celkovú silu, ktorá sa musí rozrátať medzi priečne a pozdĺžne sily. Ak teda využívate celý potenciál pneumatiky napríklad pri zatáčaní a rozhodnete sa do toho aj brzdiť, pneumatika zrazu nebude schopná  zatáčať naďalej rovnakým spôsobom, ako doteraz. Časť svojho potenciálu musí totiž odovzdať brzdeniu. Ak by Polo GTI nemalo ABS, tak by auto prestalo zatáčať úplne. Kammova kružnica vlastne predstavuje hranice celkového dostupného gripu pneumatiky. Vektorový súčet pozdĺžnych a priečnych síl nikdy nepresiahne jej hranicu. (Poznámka – keďže pneumatiky bežne dokážu preniesť viac sily v pozdĺžnom smere, má Kammova kružnica v skutočnosti tvar elipsy).

kammova_kruznica

Čo to v praxi znamená? Jednoducho – musíte počítať s tým, že keď naplno brzdíte, bude schopnosť auta zatáčať výrazne obmedzená a naopak. To isté platí aj pri akcelerácii. Treba s tým rátať a naplánovať si manéver s autom tak, aby ste od neho zbytočne nechceli dve veci naraz. Preto sa na začiatok odporúča brzdiť v priamke a až potom zatáčať. Po dosiahnutí vrcholu zákruty zas treba pridávať plyn postupne s tým, ako vyrovnávame predné kolesá. Pokročilejší jazdci samozrejme brzdia až k vrcholu zákruty, ako sme si o tom písali v kapitole 3 o brzdení. Aj z toho je vidno, že využívajú Kammovu kružnicu a povoľujú brzdu súčasne s tým, ako zväčšujú uhol vytočenia predných kolies. Inak by skončili v nedotáčavom šmyku, pretože predné kolesá by pod plnými brzdami nedokázali preniesť ešte aj bočné sily a jednoducho by to vzdali.

Golf GTI Academy

Pre zvládnutie dynamickej jazdy je treba mať na pamäti, že dostupná adhézia pneumatík (teda veľkosť Kammovej kružnice) sa za jazdy dynamicky mení v závislosti od zaťaženia jednotlivých pneumatík. Predstavte si to takto: položte dlaň jemne na stôl a skúsne s ňou hýbať do strán – bude to celkom jednoduché. Skúste však dlaň na stôl riadne pritlačiť a nepohnete s ňou. S pneumatikami je to rovnaké. Čím väčšou silou sú pritláčané k vozovke, tým väčšiu silu dokážu preniesť. Lenže pri jazde sa vplyvom prenosu hmotnosti táto sila dynamicky mení. Ako to vplýva na jazdné vlastnosti auta a ako si vďaka tomu užiť kopec zábavy, to si povieme nabudúce. Sledujte nás! :)

Súvisiace články

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.2: Správny posed za volantom

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.1: Príprava na šantenie

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.0: Ako na športovú jazdu s Polom GTI

Súvisiace články

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.2: Správny posed za volantom

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.1: Príprava na šantenie

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.0: Ako na športovú jazdu s Polom GTI