Tipy, Polo, Verzie GTI / 28. november 2015 / 6 minút ČÍTANIA

POLO GTI ACADEMY VOL.5: Prenos hmotnosti

Ako je to teda s tými pneumatikami, keď sa neustále mení ich priľnavosť? Čo keby sme to vedeli pri jazde využiť vo svoj prospech?

Ako sme spomínali v minulom blogu Polo GTI Academy o priľnavosti pneumatík, tá sa mení v závislosti od zaťaženia. Zmenu zaťaženia má na svedomí prenos hmotnosti auta počas rôznych manévrov za jazdy. Poďme si to rozobrať na drobné.

zIMG_6189

Aby to bolo jednoduchšie, predstavme si, že každé auto má rovnako zaťažené všetky štyri kolesá (autá s motorom vpredu a s predným náhonom majú v skutočnosti väčšinu hmotnosti na prednej náprave – napríklad v pomere 60:40 v prospech prednej nápravy, ale to je teraz vedľajšie). Táto situácia však platí, len keď auto stojí na rovine. Len, čo sa pohneme, dochádza k zmenám. Pri bežnej mestskej jazde môžeme tieto zmeny ignorovať, avšak len čo naprší, alebo nedajbože nasneží, treba sa mať na pozore. Vedieť, ako pracuje podvozok pod nami sa zíde pri rýchlej jazde ale aj pri riešení krízových situácií.

Pri akcelerácii sa hmotnosť auta presúva dozadu. To je dôvod, prečo majú bežné autá s predným náhonom problém preniesť svoj výkon na cestu pri výjazdoch zo zákrut (samozrejme, bavíme sa o ostrej jazde). Väčšina ich hmotnosti sa presunie dozadu a na poháňané kolesá nezostane dosť hmotnosti, ktorá by ich pritlačila silnejšie o vozovku. Štvorkolky samozrejme tento problém nemajú.

zIMG_6233

Pri jazde v zákrutách sa hmotnosť navyše prenáša na vonkajšie kolesá. Predné vnútorné koleso zostane úplne odľahčené a keďže má najmenšiu trakciu, diferenciál pošle výkon motora práve tam a výsledkom je veľký preklz, nedotáčavosť slabá akcelerácia. Preto používajú Volkswageny systém XDS, ktorý pribrzďuje pretáčajúce sa koleso, čo pošle viac výkonu na vonkajšie, zaťažené koleso s väčšou trakciou. Úplne ideálnym riešením je samosvorný diferenciál, ako napríklad systém VAQ, ktorý nájdeme v Golfe GTI Performance. Ten v prípade potreby uzamkne kolesá prednej nápravy dokopy a výsledná trakcia je tak výrazne lepšia. Technológia ohľadom podvozka, tlmičov, geometrie a pneumatík je už tak ďaleko, že sa cez prednú nápravu dá preniesť aj 300 koní. Polo GTI ich má 190 a vďaka výbornému nastaveniu podvozka si vystačí so stytémom XDS, ktorý tu pracuje vynikajúco. Ale späť k téme.

zIMG_6291

Pri brzdení sa logicky prenáša hmotnosť na predné pneumatiky. Preto sú aj brzdy vpredu väčšinou oveľa väčšie, než vzadu. Zadné kolesá sa totiž výrazne odľahčia a nedokážu preniesť také sily. Podobný účinok ako brzdenie (len v menšom meradle) má na svedomí aj ubratie plynu. V skratke: najviac hmotnosti je pri jazde sústredenej tam, kam je práve auto naklonené.

zIMG_6356

Záleží od naladenia podvozka, ako veľmi k prenosom hmotnosti dochádza. Tvrdý podvozok udržuje hmotnosť pod kontrolou lepšie, avšak dáva kratšie signály, že ste prekročili hranice. Mäkké auto má zas hranice posadené oveľa nižšie. Dôležitá je aj rýchlosť prenosu hmotnosti. Tú ovplyvňuje najmä naladenie tlmičov. Tvrdšie auto dokáže meniť smer rýchlejšie, než mäkké, pretože jeho podvozku trvá kratšie, než sa ustáli medzi dvoma extrémnymi polohami.

Čo to všetko znamená? Pri rýchlej jazde s vypnutým ESP môžete svoje auto donútiť tancovať. V prvom rade treba jazdiť tak, ako vám to dovoľuje váš podvozok a poveternostné podmienky.

zIMG_6211

Pri rýchlej jazde býva najväčší problém zatočiť. Či už je to priveľkou rýchlosťou (preto treba správne brzdiť!) alebo nesprávnou technikou, či ťažkou nohou. Pritom správanie auta sa dá krásne ovplyvniť iba použitím plynového pedála. Na utiahnutie stopy (keď sa auto správa nedotáčavo) výborne funguje jemné uvoľnenie plynového pedála. Hmotnosť sa vplyvom brzdného účinku motora prenesie na predné kolesá, ktoré získajú viac gripu. Zadné kolesá sa zas odľahčia, čo im umožní lepšie "rotovať" okolo osi vozidla a nasmerovať čumák k apexu zákruty. Treba však dať pozor, lebo nedbanlivé ubratie plynu v zákrute môže vyústiť až v pretáčavý šmyk! Ideálne je ubrať plyn v zákrute na krátku dobu a len čo nos auta smeruje tam, kam chceme, opäť pridať plyn. V tiahlych zákrutách sa dá takto s autom nádherne hrať. Sami sme si skúšali jazdu s Golfom R Variant na okruhu Ascari, kde nám inštruktor kázal ísť jedno kolo takmer bez brzdenia. A práve s citlivou reguláciou plynu sa ukázalo, ako veľa sa dá prenosom hmotnosti docieliť. Ubratie plynu pred uťahovákom zaklincovalo predok do asfaltu. Pri prudkej zmene smeru je možné najprv ubrať plyn, prudko zatočiť a len čo sa touto provokáciou zadok vyberie mimo požadovanej dráhy, stabilizovať ho pridaním plynu. Pozor! So zadným náhonom sú podobné manévre o čosi komplikovanejšie. To však nás Volkswagenistov netrápi :) Najlepšie sa naužíte s plynom narábať na motokárach, takže vrelo odporúčame trénovať tam.

zIMG_6349

Výjazd zo zákruty je jednoduchý. Najlepšie je pridávať plyn až za vrcholom zákruty (apexom). S predným náhonom si treba dať pozor na preklz kolies a opatrne pridávať plyn tak, aby k nemu nedochádzalo. Inak hrozí, že auto kvôli odľahčenému predku a prebytku výkonu prestane zatáčať. So štvorkolkou je to ľahšie, avšak treba si dať pozor, aby ste vďaka úžasnej trakcii štyroch kolies nezrýchlili viac, než zákruta dovoľuje. To by ste potom museli na výjazde uberať plyn, či nebodaj brzdiť, a to pre čistú jazdu nie je ideálne.

zIMG_6181

V "prehadzovákoch", alebo striedajúcich sa zákrutách pripomínajúcich slalom, treba vždy rešpektovať tempo auta a jeho odozvy. Ak sa pri striedaní zákrut trafíte do frekvencie pružín a tlmičov, môže hroziť, že auto "rozhádžete", čo môže vyústiť do veľmi škaredého pretáčavého šmyku.

Ozaj, keď sme pri šmykoch, viete ich zvládať? Ak by ste sa chceli dozvedieť niečo viac, sledujte nás. V ďalšej Polo GTI Academy sa totiž budeme šmýkať! ;)

Súvisiace články

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.2: Správny posed za volantom

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.1: Príprava na šantenie

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.0: Ako na športovú jazdu s Polom GTI

Súvisiace články

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.2: Správny posed za volantom

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.1: Príprava na šantenie

Tipy, Polo, Verzie GTI

Polo GTI Academy vol.0: Ako na športovú jazdu s Polom GTI