Lifestyle, Tipy, Eventy, Polo, Verzie GTI / 28. júl 2016 / 5 minút ČÍTANIA

Polo GTI Academy vol.6: Ako zvládnuť šmyk

Do šmyku sa môžete dostať zámerne, aj nechcene. Keďže jeho následky môžu byť dosť nepríjemné, poďme sa pozrieť, ako sa taký šmyk dá zvládnuť.

Dôvodov, prečo môže auto dostať šmyk, je veľa. Väčšinou je lepšie vzniku šmyku úplne zabrániť, a teda jazdiť predvídavo a tak, aby ste neprekročili hranice vozidla, ani tie svoje. Keď už k šmyku dôjde, jeho príčiny bývajú nasledovné:

- Neprispôsobenie rýchlosti: Vieme, že znieme ako policajti, ale šmyk väčšinou spôsobí väčšia rýchlosť, než aká je na danú situáciu na ceste vhodná. Preto, keď prší, dbajte na to, že priľnavosť pneumatík s rastúcou rýchlosťou prudko klesá. V hustom lejaku môže byť nebezpečná aj rýchlosť 80 km/h. Keď je na ceste sneh, alebo ľad, môžete dostať šmyk aj pri minimálnej rýchlosti. Takéto počasie je zároveň ideálnou príležitosťou, ako si vyrovnávanie šmyku natrénovať na nejakej bezpečnej ploche.

- Nevyhovujúci technický stav auta: Nezabúdajte, že vaše auto zvládne len toľko, čo zvládnu vaše pneumatiky. Príliš stará a stvrdnutá guma, príliš nízky dezén či len použitie podozrivo lacných čínskych pneumatík môže spôsobiť, že vy sa budete šmýkať tam, kde ostatní jazdia ešte v pohode. Na šmyk sú náchylnejšie aj autá so zle nastavenou geometriou či starými nápravami, vybúchanými silentblokmi, atď.

- Prekvapenie: Odstavené auto v zákrute, nečistota na ceste, srnka, chodec, policajti :) To všetko môže mať za následok, že vy prudko zmeníte smer (inak pohodovej) jazdy a "rozhádžete" auto do šmyku.

zIMG_6197

Poznáme dva typy šmykov: nedotáčavý a pretáčavý.

Nedotáčavý šmyk sa prejavuje tak, že auto nechce zatočiť do zákruty a zatáča menej, než čo zodpovedá vášmu natočeniu volantu. Auto sa skrátka hrnie nosom vpred. Tento šmyk nastáva VŽDY pri priveľkej rýchlosti, nezodpovedajúcej  profilu zákruty.

nedotacavy smyk

Pretáčavý šmyk zas spoznáte tak, že auto chce zatočiť viac, než vy – chce vás akoby predbehnúť jeho zadok. Vznik tohto šmyku je zložitejší a záleží na mnohých faktoroch, ale spomeňme si aspoň náhle ubratie plynu v zákrute, brzdenie v zákrute, prudké trhanie volantom zo strany na stranu...

pretacavy smyk

Ako teda šmyk zvládnuť, keď už nastane?

Najdôležitejším pravidlom pri nedotáčavom šmyku je, aby ste intuitívne netočili ešte viac do zákruty, keď auto nechce zatočiť. Robíte mu zle. Namiesto toho sa pokúste vyrovnať volant (aby sa auto upokojilo), pokúsiť sa stratiť čo najviac rýchlosti brzdením v priamom smere a až následne sa pokúste znova zatočiť. Samozrejme, tu to znie akoby celý proces trval pol hodinu, ale v skutočnosti je to len sekunda – dve. Ak ste rýchlosť neprepálili príliš alebo keď nie je čas brzdiť, mohlo by pomôcť aj jemné ubratie plynu v zákrute. Tak prenesiete viac hmotnosti na predné kolesá, ktoré nájde extra dávku priľnavosti. Volant pritom nechajte natočený presne tak, ako by mal byť, aby ste prešli zákrutu. Pozor však na pretáčavý šmyk, ktorý vtedy môže nastať (a starších autách bez ESC).

Pri pretáčavom šmyku musíte mať pohotové reakcie. Len, čo nastane, musíte okamžite volantom točiť do opačnej strany a dať tzv. "kontru". Dôležité sú tu tri zásady: Kontra musí byť nasadená včas, v dostatočnej miere a zároveň ju musíte včas a presne vrátiť späť do rovnej polohy. Čo to znamená? S kontrou nemôžete čakať, lebo zatiaľ sa auto môže dostať do takého šmyku, z ktorého by ho nevysekal ani profesionálny kaskadér. Preto treba nasadiť kontru okamžite, ako auto vybočuje zo želanej stopy. Platí pri tom jednoduché pravidlo. Volant pri kontrovaní (a vlastne pri akejkoľvek jazde! VŽDY natáčajte tam, kam chcete, aby auto išlo, alebo kam práve (v šmyku) ide. Keď zakontrujete menej, nezastavíte šmyk. Ak zakontrujete viac, auto sa vám môže prehupnúť na druhú stranu s takou intenzitou, že to už nechytíte. Preto nezabudnite, že aj pri kontrovaní stále "riadite". Posledné pravidlo hovorí o tom, že len, čo sa auto začne vyrovnávať, v súlade s ním musíte aj vy vyrovnávať volant do stredovej polohy. Inak hrozí to, čo v predchádzajúcom bode :).

zIMG_6356

Teória znie jednoducho, v realite je však lepšie si podobné scenáre vyskúšať na vlastnej koži v kontrolovaných podmienkach. Preto to každému jednému z vás vrelo odporúčame :). A nezabúdajte: čím rýchlejšie idete, tým väčšiu máte šancu dostať auto pri neuváženom manévri do šmyku!

zIMG_6349

Týmto sa náš seriál, ktorým nás sprevádzalo skvelé Polo GTI, končí. Dúfame, že ste sa niečo zaujímavé naučili. Ak by ste chceli vedieť ešte niečo viac, objasniť niečo, o čom sme už písali, alebo sa spýtať na niečo, o čom sme nepísali, dajte vedieť v komentároch :) Radi odpovieme!

Pozrite si aj ostatné diely Polo GTI Academy: Vol.0, vol.1, vol.2. vol.3, vol.4, vol.5

Súvisiace články

Testy, Polo, Verzie GTI

Exkluzívny test: Volkswagen Polo GTI

Štúdie a koncepty, Polo, Verzie GTI

Volkswagen Polo GTI: veľká radosť v malom aute

Lifestyle, Štúdie a koncepty, Polo, Verzie GTI

Trochu iné GTI: VW Polo GTI R5

Súvisiace články

Testy, Polo, Verzie GTI

Exkluzívny test: Volkswagen Polo GTI

Štúdie a koncepty, Polo, Verzie GTI

Volkswagen Polo GTI: veľká radosť v malom aute

Lifestyle, Štúdie a koncepty, Polo, Verzie GTI

Trochu iné GTI: VW Polo GTI R5