Šialene Rýchly Golf

3 27. máj 2014 - Golf R

Posledná generácia Golfu ukrýva vo svojom modelovom rade veľmi rýchle a talentované GTI. Čo sa však stane, ak pridáme ďalších 70 koní a náhon na všetky štyri kolesá?

Golf R na okruhu

Je to hotový ohňostroj. Už nahnevané prebudenie štvorvalcového turbo agregátu s výkonom 300 koní je predzvesťou, že toto nie je obyčajný Golf. Tlačidlom „Mode“ volíme rovno režim „Race“, teda najostrejšie nastavenie motora, prevodovky, podvozka… Autu okamžite zhrubne zvukový prejav a na skúšobné pošteklenie plynového pedálu reaguje okamžitým a ostrým vyšteknutím. Na voliči prevodovky DSG radíme „D“ a potom ho presúvame do manuálneho režimu. Ešte jedna maličkosť – deaktivujeme systém ESP. Áno, čítate dobre. Toto je po mnohých rokoch prvý Volkswagen, ktorý umožňuje úplné vypnutie bezpečnostných systémov. Teraz je to len medzi nami a Golfom R.

Interiér Golfu R

PEKLO
Keď nájdeme prvý úsek hladkej cesty, dávame podlahu. Celá kabína zarezonuje zvukom, ktorý pripomína päťvalce z obdobia slávnej Skupiny B vo WRC. Počuť, ako sa nadýchne turbo a Golf R vystrelí k obmedzovaču zdrvujúcim tempom. Pri cca 6 500 otáčkach stlačíme pravé padlo pod volantom, BAM!, celé sa to opakuje na ďalšom prevodovom stupni, sprevádzané salvami do štyroch koncoviek výfuku. Potom znovu a znovu, až kým sa nepriblížime k zákrute. Nasledujú plné brzdy a dve podradenia sprevádzané dokonalým medziplynom. Ešte pri vjazde do zákruty dobrzďujeme a Golf R sa vlní v jemnom pretáčavom šmyku, s prednými kolesami pevne zakusnutými do asfaltu. Samosvorný diferenciál XDS+ tu robí svoju robotu. Vďaka pohonu 4Motion môže vodič pridávať plyn okamžite, nemusí sa báť pretáčajúcich sa kolies na výjazde zo zákruty. Na rovinke zrýchľuje R-ko neúnavne na každom prevodovom stupni, až kým vás nezastaví obmedzovač rýchlosti niekde tesne pri 250 km/h. Ocitnete sa na ňom skôr, ako by ste čakali. Aj prudké zmeny smeru zvláda Golf R bravúrne, skoro ako motokára. Takmer vôbec sa nenakláňa. Strmé riadenie je presné a komunikatívne a vo vodičovi vzbudzuje dôveru. Auto skrátka poslúcha na všetky povely s odovzdanosťou dobre vycvičeného vojaka.

Disky

NEBO
Po vybláznení je čas pobrať sa domov, alebo ešte na (nealkoholický) drink s kamarátmi. Treba trochu spláchnuť všetok ten adrenalín. A tu má Golf R prichystané ďalšie eso v rukáve (blatníku). Auto prepnete do režimu „Comfort“, prevodovku do automatického režimu a z vlka sa zrazu stane baránok. Motor stíchne, podvozok zmení svoju charakteristiku z nekompromisne tvrdého na príjemne poddajný a vy sa môžete v pohodlí vynadívať na cestu okolo seba. Auto bravúrne zvláda dlhé cesty, dokonca je pri kľudnom tempe aj úsporné. Na semaforoch môžete obdivovať vkusný interiér s modro podsvietenými ručičkami a lištami na dverách. Nie je to agresívna červená, ako v Golfe GTI. Golf R je o nenápadnom, chladnom a efektívnom výkone. Nepúta zbytočne veľa pozornosti. Je znížený, ale jeho bodykit nie je agresívny. Interiér je funkčný, s vynikajúcimi sedadlami, ale tiež sa snaží maskovať potenciál tristokoňového dvojlitra pod kapotou. O to lepšie pôsobí to divadlo, ktoré spustíte zatlačením plynového pedála na podlahu.

Komentáre