28. marec 2017 / 3 minúty ČÍTANIA

Svietiť a neoslepovať

Ak v noci alebo za zníženej viditeľnosti musíte so svojim Volkswagenom zastaviť na kraji cesty, namiesto stretávacích svetiel nechajte aktivované iba výstražné smerovky.


Ak aj vy patríte k vodičom, ktorí pri kratšom státí na kraji cesty (či už pre vyloženie vecí z kufra, výmenu kolesa s defektom, čakanie na niekoho...) v noci alebo za šera nechávajú svietiť stretávacie svetlá, tak by ste mali zbystriť pozornosť. Jedna skupina vodičov tak koná pretože vôbec nepremýšľajú nad tým čo robia, druhá skupina sa zasa domnieva, že sú tak lepšie viditeľní. V skutočnosti by ste mali pri státí na kraji cesty v noci alebo za šera vypnúť stretávacie aj parkovacie svetlá a aktivovať výstražné smerovky.

Nekolegiálny čin

Nechať svietiť stretávacie svetlá je totiž voči ostatným vodičom absolútne nekolegiálne. Svetlá totiž zbytočne oslepujú vodičov prichádzajúcich spredu.

Ide, či stojí?

Avšak aj tá teória o viditeľnosti je spochybniteľná. Vodiči prichádzajúci k stojacemu autu so stretávacími svetlami síce vidia vaše auto, ale v prvej fáze si vôbec neuvedomujú, že stojíte na krajnici. Jednoducho podvedome očakávajú, že idete. Tak ako každé iné auto so stretávacími svetlami. To že stojíte, si uvedomia neskoro. Podobné platí aj pre vodičov prichádzajúcich zozadu. Tí síce nie sú oslepení, ale aj oni si neskôr uvedomia, že vaše auto stojí. Preto často vôbec nespomalia keď prechádzajú okolo vás. Neraz tak vznikne riziková situácia.

Neviditeľní ľudia

Ďalšia vec je, že ak vaše stretávacie svetlá oslepujú vodičov prichádzajúcich spredu, tí nemôžu vidieť ľudí pohybujúcich sa okolo vášho auta. Tí sa pre ostatných vodičov objavia na poslednú chvíľu – doslova ako duchovia. Ľahko tak môže dôjsť k fatálnej nehode. Situácia je obzvlášť nebezpečná, keď sa k nočným svetelným podmienkam pridá dážď alebo sneženie.

Zliate "blikačky"

Mnohí vodiči, v snahe zvýšiť svoju viditeľnosť, okrem stretávacích svetiel zapínajú aj výstražné smerovky. Tie sa však v mnohých prípadoch (najmä na starších autách) zlievajú so stretávacími svetlami, resp. so zadnými skupinovými svetlami a v skutočnosti sú slabo viditeľné. Rozhodne slabšie, než keby blikali osamote.


Ako teda?

Ak teda musíte v noci, za šera alebo za zníženej viditeľnosti zastaviť a časťou auta zasahujete na cestu, alebo ste veľmi blízko ku kraju vozovky, vypnite stretávacie svetlá aj parkovacie a zapnite si výstražné smerovky. Ostatní vodiči si tak už z veľkej diaľky uvedomia, že sa deje niečo mimoriadne, že na ceste je nejaká prekážka a spomalia okolo vás. Navyše, nebudú oslepení, takže vás lepšie uvidia, keď sa pohybujete okolo auta.

Každopádne, tieto pravidlá platia najmä pre krátkodobé státie. Čo robiť v prípade nočnej nehody, to si povieme niekedy nabudúce ;-)

Súvisiace články

Video, Technológie

Posvieťme si na cestu – všetko o svetlách: VW TECH VIDEO

Technológie

Volkswagen a svetlá: nový štýl komunikácie?

Novinky, Technológie, Touareg

IQ.Light a Touareg – najmodernejšie svetlomety na svete

Súvisiace články

Video, Technológie

Posvieťme si na cestu – všetko o svetlách: VW TECH VIDEO

Technológie

Volkswagen a svetlá: nový štýl komunikácie?

Novinky, Technológie, Touareg

IQ.Light a Touareg – najmodernejšie svetlomety na svete