Musí elektromobil vyzerať ako UFO? Nemusí. Môže vyzerať a dokonca aj jazdiť ako úplne normálne auto, avšak za zlomok prevádzkových nákladov. Vyskúšali sme si, ako sa žije s elektromobilom Volkswagen e-Golf.

Najprv si treba upratať v hlave. Najazdíte denne vyše 230 kilometrov? Máte doma, v garáži alebo v práci elektrickú zásuvku, ktorú by ste mohli používať? Prípadne oficiálnu nabíjaciu stanicu? Jazdíte často na dovolenky a chcete mať v rodine iba jedno auto? V tom prípade nám je to ľúto, ale e-Golf nie je pre vás. Škoda, pretože je to v skutočnosti veľmi pozoruhodné auto. Ale keď najazdíte menej, než 230 kilometrov (väčšina ľudí má denný nájazd okolo 60 – 80 km), máte kde auto nabiť a na dovolenky využívate nejaké iné, nasledujúce riadky by vás mohli zaujímať. Nový Volkswagen e-Golf je totiž dostupnejší, než kedykoľvek pred tým, a to vďaka tomu, že Volkswagen k štátnemu príspevku 5000 € pridáva svoj vlastný e-Bonus vo výške 2000 €. Aký je teda e-Golf v skutočnosti? Vyskúšali sme si ho za vás.

 

Nejde len o elektrinu

Volkswagen e-Golf nie je iba o tom, že ho poháňa elektrina. Dôležitú úlohu zohráva aj fakt, že nemá spaľovací motor. My sme e-Golf testovali v zime a veľmi sme ocenili, že kúrenie funguje takpovediac okamžite. Netreba čakať, kým sa zohreje spaľovací motor. To zároveň znamená, že už od naštartovania môžete využívať plný výkon elektromotora. Možno sú to drobnosti, ale potešia. Zároveň vás nemusí trápiť časté štartovanie, krátke trasy… e-Golf sa v nich vyžíva a je na ne ako stvorený. Najväčšou frajerinou však je, že ho môžete ovládať na diaľku cez aplikáciu vo svojom mobile pomocou systému Car-Net e-remote.

 

Môžete si načasovať odchod, naplánovať nabíjanie na lacnejší, nočný prúd… Môžete si e-Golf naprogramovať, aby zapol kúrenie ešte kým je na nabíjačke. Vy prídete k už vyhriatemu (v lete vychladenému) autu a ušetríte kopec energie akumulátora. Potom už stačí iba odpojiť nabíjačku a vyraziť. V najúspornejšom režime máte k dispozícii dojazd až 300 kilometrov. Ak sa však aj vôbec nebudete obmedzovať vo využívaní komfortných spotrebičov, 200 kilometrov na jedno nabitie dáte.

Ako normálne auto

Volkswagen e-Golf zas nie je od bežných áut až taký odlišný. Spája výhody elektromobilu so vzhľadom a ovládaním bežného auta. Po nasadnutí vás čaká známe prostredie Volkswagenu Golf. Drobné nápovedy o tom, že toto nie je obyčajný Golf, nájdete iba v peknom modrom prešívaní volantu a manžety radiacej páky, modrom náladovom osvetlení na dverách a nápisom „e-Golf“ na otváracej schránke pred radiacou pákou. Vlastne to nie je radiaca páka, ani volič automatickej prevodovky. VW e-Golf totiž žiadnu prevodovku nemá. Tak či tak, s pákou sa narába úplne rovnako, ako na každom Golfe s prevodovkou DSG. Sú tu klasické pozície P, R, N, D. Je tu však jedna funkcia navyše, ktorá nahrádza pozíciu športového režimu prevodovky DSG: je ňou pozícia B, ktorá aktivuje maximálnu rekuperáciu brzdnej energie pri ubratí plynu.

V tomto režime môžete s e-Golfom jazdiť takmer iba pomocou plynového pedála, taký silný brzdný účinok dokáže vyvinúť elektromotor. A najlepšia správa? Dobíja pri tom akumulátory. Väčšinu energie, ktorú ste minuli na zrýchľovanie, dokážete teda získať späť pri brzdení. Aj preto dosahuje e-Golf výbornú spotrebu energie aj v zápchach či hustej mestskej premávke. Ak však nechcete využívať rekuperačné brzdenie stále naplno, môžete pohybom páky zo strany na stranu meniť intenzitu rekuperácie. A nemusíte sa báť dotknúť brzdového pedála – e-Golf aj vtedy najprv využíva rekuperáciu a až keď presiahnete jej možnosti brzdenia, jemne zapojí do hry brzdy. Jemné brzdenie býva pri hybridoch a elektromobiloch náročné, avšak kalibrácia brzdového systému a rekuperácie v e-Golfe je zvládnutá naozaj veľmi slušne.

136 koní? Tak určitééé

Pri jazde s e-Golfom vás prekvapí niekoľko vecí. Prvou je ticho na palube. Samozrejme, že v elektromobiloch by ste darmo hľadali vrčanie motora, ale to často odhalí iné zvuky spojené s jazdou – odvaľovanie pneumatík, aerodynamický odpor… V e-Golfe je však veľmi ticho aj na elektrické pomery. Druhá vec, čo vás zarazí (doslova – do sedačky), je výkon. Na papieri vyzerá 100 kW (136 koní) vskutku priemerne. Krútiaci moment 290 Nm už vyzerá lepšie, ale tiež to nie je žiadne terno. Lenže prax je iná. Tie čísla máte totiž k dispozícii okamžite. Nečakáte na turbo. Nečakáte na prevodovku, kým nájde ten správny prevodový stupeň. Vo výsledku sa tých 136 koní viac podobá na 200, najmä v mestských rýchlostiach a pri pružnom zrýchlení. Medzi 40-80 km/h vám nebude stačiť väčšina áut na ceste. Nad hranicou 100 km/h už zrýchlenie nie je také zbesilé, ale stále vystačí na predbiehacie manévre. Maximálna rýchlosť je v mene šetrenia akumulátorov limitovaná na 150 km/h, ale netreba zabúdať, že e-Golf sa najlepšie cíti v meste.

Tretím momentom prekvapenia je batožinový priestor. Ten má takmer nedotknutý tvar. Nenájdete tu žiadne akumulátory a jeho objem je 341 litrov. Akumulátory sa totiž ukrývajú v podlahe auta. Príjemným vedľajším účinkom ich umiestnenia je nízke ťažisko auta, z čoho vyplývajú aj veľmi príjemné jazdné vlastnosti v zákrutách. Keďže e-Golf je celkom ťažký (váži vyše 1600 kg) a jazdí na 16-palcových diskoch, je zároveň mimoriadne pohodlný.

Nové prostredie

Volkswagen e-Golf sa štandardne dodáva v slušnej výbave. V základe ponúka navigačný systém Discover Pro s uhlopriečkou 9,2“ a ovládaním gestami, adaptívny tempomat, vyhrievané čelné sklo, LED svetlomety a aj Car-Net so online službami Guide&Inform. Zároveň je vybavený konektorom CCS, vďaka ktorému je možné nabiť akumulátory e-Golfu už za 45 minút na 80% ich kapacity pri použití rýchlonabíjačky. Naše testovacie auto bolo navyše vybavené Active Info Displayom, ktorý mal grafiku prispôsobenú jeho elektrickej povahe, takže sme na ňom mohli krásne pozorovať prácu akumulátorov, dojazd, rekuperáciu a aktuálne využívanie výkonu.

Oplatí sa?

Volkswagen e-Golf sa vďaka výbornej základnej výbave, štátnej dotácii a bonusu od Volkswagenu dá cenovo porovnať s dobre vybaveným Golfom. Je na ňom veľmi sympatické, že vyzerá ako normálne auto, aj keď zopár pekných detailov (modrý pásik na maske chladiča a pod svetlami, špeciálne LED denné svietenie, aerodynamické disky, spojler na streche) predsa-len prezrádza jeho príslušnosť k elektromobilom. Jazda s ním je jednoduchá, bezstarostná a najmä uvoľňujúca, pričom vždy prítomný výkon robí z prepletania mestskou premávkou doslova hračku. Keď si uvedomíme, že ho naplno dobijete za pár eur a jeho servis je podstatne lacnejší (žiadne rozvody, oleje, atď.), tak ako mestské auto naozaj stojí za zváženie.