Novinky, Technológie, ID, Elektrické vozidlá / 14. júl 2023 / 3 minúty ČÍTANIA

Volkswagen prináša revolučné batérie: konečne dostupná technológia?

Spoločnosť PowerCo SE, patriaca pod Volkswagen Group, prišla s revolučnou technológiou výroby batérií, ktorá výrazne zníži ich cenu.

Môže to znieť jednoducho, ale aj proces nazývajúci sa „suché natieranie“ môže vo veľkom ušetriť milióny eur, čo samozrejme pocítia aj zákazníci. O čo ide?

Spoločnosť PowerCo SE, ktorá patrí pod Volkswagen Group, sa špecializuje na všetko, čo je spojené s batériami, energiou a tým aj elektromobilitou. Spolu so spoločnosťou špecializujúcou sa na potlač, Koenig & Bauer AG, vyvinuli nový proces, ktorý sa volá suché natieranie (dry coating). Práve touto technológiou chcú vykonávať finálnu úpravu elektród, keď sa na ne nanášajú dôležité vzácne kovy, ktoré im následne dodávajú želané vlastnosti.

Lepšie vo všetkých ohľadoch

Práve elektródy (katóda a anóda) predstavujú ústrednú časť batérie, ktorá definuje energetickú hustotu a výkonnosť batérie. Pri modernej výrobe elektród sa materiály batérií miešajú s aditívami a tekutými rozpúšťadlami a vzniká akási kaša. Potom sa nanesú na medené alebo hliníkové fólie, následne sa sušia a zažehľujú.

Proces suchého natierania umožňuje priame nanášanie materiálu na fólie, podobne ako pri tlači. To znamená, že ostatné dva procesy zostávajú prakticky nepotrebné. Potlač sa dá robiť mimoriadne presne a rovnomerne. Výsledný náter má hrúbku ľudského vlasu. Výsledkom je vynikajúca energetická hustota a nízke priestorové nároky, pričom sa zároveň zvýši životnosť batérie a zlepší sa jej schopnosť rýchlonabíjania.

Dostupnejšie a udržateľnejšie

Doterajší proces mokrého natierania si vyžadoval veľmi drahé sušenie. Nová technológia sa spolieha na špeciálny valcový lis, ktorý dokáže potrebné materiály na elektródy dostať suchou cestou. Vďaka tomu sa pri výrobe elektród úplne obíde energeticky najnáročnejší proces sušenia a zároveň nie je potrebné používať chemické rozpúšťadlá. V konečnom dôsledku sa tak šetria milióny.

„Technológie ako suchá potlač dokazujú technologickú silu spoločnosti PowerCo. Máme všetko potrebné know-how aj vynikajúcich expertov na to, aby sme dostali výrobu batériových článkov na novú úroveň a ponúkli tak výrazné výhody v oblasti nákladov pre našich zákazníkov. Naším cieľom je zabezpečiť priemyselnú výrobu udržateľných a dostupných batérií,“ vyjadril sa Thomas Schmall, predseda dozornej rady PowerCo SE a zároveň člen dozornej rady Volkswagen Group.

Predbežné odhady sú celkom zaujímavé: nová technológia má potenciál ušetriť až 30 % energie a k tomu aj 15 % plochy potrebnej na výrobu batérií. Pre lepšiu predstavu: na jednu výrobnú halu s výrobnou kapacitou 20 GWh je možné ušetriť až 4 paralelné natieracie a sušiace linky, čím sa ušetrí až 7 000 m2 výrobného priestoru. Dĺžka haly tak môže byť menšia až o 100 metrov. Podľa Franka Blomea, generálneho riaditeľa PowerCo SE„To isté, čo predstavujú batérie s pevným elektrolytom pre samotný produkt, predstavuje suché natieranie pre produkčný proces batérií.“

Nový výrobný proces by mal vyjsť z vývojovej fázy v priebehu roka 2024, pričom odhadovaný štart sériovej výroby je naplánovaný na rok 2026/2027.

Dry coating 001.jpg
Dry coating 002.jpg
Dry coating 003.jpg
Dry coating 004.jpg
Dry coating 005.jpg
Dry coating 006.jpg
Dry coating 007.jpg

Súvisiace články

Technológie, ID

Volkswagen ID.7 je aerodynamický zázrak. Vďaka týmto riešeniam prejde až 700 km na jedno nabitie!

Novinky, ID

Volkswagen bol v roku 2022 najpredávanejšou automobilovou značkou v Európe!

Novinky, Štúdie a koncepty, ID

Volkswagen plánuje 10 nových elektrických modelov do roku 2026! Cenovkou sa vyrovnajú spaľovacím autám

Súvisiace články

Technológie, ID

Volkswagen ID.7 je aerodynamický zázrak. Vďaka týmto riešeniam prejde až 700 km na jedno nabitie!

Novinky, ID

Volkswagen bol v roku 2022 najpredávanejšou automobilovou značkou v Európe!

Novinky, Štúdie a koncepty, ID

Volkswagen plánuje 10 nových elektrických modelov do roku 2026! Cenovkou sa vyrovnajú spaľovacím autám