Tipy / 23. február 2021 / 6 minút ČÍTANIA

Ako bezpečne jazdiť v daždi?

Jazda v daždivom počasí má svoje špeficiká. Ako ju zvládnuť v čo najväčšom bezpečí?

Príroda ani povinnosti si nevyberajú a ak sa jedno stretne s druhým, môže sa vám stať, že budete musieť sadnúť za volant aj v lejaku, či sa vám to páči alebo nie. Máme pre vás pár rád, na čo si dať pozor.

Obutie auta

Ak máte pneumatiky bez dezénu, jazdíte na vodných lyžiach. Preto je dôležité mať pneumatiky s dostatočným dezénom. Mininálna legálna hranica je 1,6 mm dezén, avšak my odporúčame pneumatiky vymeniť, ak hĺbka dezénu klesne pod 3 mm. Prečo? Hĺbka dezénu určuje množstvo vody, ktorú je pneumatika schopná odviesť za určitý čas. Pneumatiky s 8 mm dezénom majú na mokrom povrchu až o polovicu kratšiu brzdnú dráhu v porovnaní s pneumatikami s 1,6 mm dezénom.

Čím hlbší dezén, tým neskôr dôjde k momentu, keď pneumatika už nestíha spod seba odvádzať vodu a začne sa na nej nadnášať. Vtedy stratí kontakt s vozovkou a vznikne tzv. akvaplaning, pri ktorom je auto neovládateľné.

Pre dostatočnú priľnavosť je dôležitý aj vek pneumatiky. Pneumatika starnutím tvrdne a prichádza o schopnosť priľnúť k mokrému asfaltu. Letné pneumatiky tým trpia spravidla viac, ako zimné. Starnutie zimných pneumatík pocítite najviac na snehu. Gumy staršie ako 6 rokov by ste mali vymeniť za nové, aj keď majú ešte dostatočný dezén.

Stierače

Rovnako ako pneumatiky starnú aj stierače. Ich guma časom vytvrdne, vyštrbí sa a začnú za sebou zanechávať šmuhy, prípadne pri stieraní môžu vydávať nadmerný hluk. Pri nočných jazdách v daždi vám šmuhy môžu úplne obmedziť výhľad najmä v kombinácii so svetlami oprotiidúcich áut. Preto stierače včas vymeňte. Tých pár eur raz za pár rokov sa určite oplatí investovať.

Dobrá môže byť aj investícia do tzv. tekutých stieračov. To je prostriedok, ktorý po nanesení na okná vytvorí voduodpudivú vrstvu, takže pri vyšších rýchlostiach použitie klasických stieračov niekedy ani nie je potrebné – o odvod vody sa postará aerodynamika. Toto je však doplnok a vec vkusu. Klasické stierače to nenahradí.

Osvetlenie

Denné svietenie nestačí! Aj keď niektoré moderné autá svietia pri dennom svietení aj zadnými svetlami, drvivá väčšina ich má vypnuté. Pri jazde na diaľnici, keď sa za autami vytvára hustý vodný sprej, sa takéto autá stávajú neviditeľnými.

Preto pri daždi svieťte stretávacími svetlami! A ak máte pocit, že takto osvetlené autá máte problém včas rozpoznať, zapnite si aj zadné svetlomety do hmly. Najmä cez deň je počas hustého dažďa nízky kontrast a hmlovky sú v zlepšovaní viditeľnosti vášho auta mimoriadne efektívne. Nemusíte sa ani báť, že by ste nimi vypaľovali zrak vodičom za vami. Jazda so zadnými hmlovkami predstavuje pre ostatných oveľa väčší problém v noci. Vtedy odporúčame hmlovky vypnúť, len čo sa za vami nachádza auto. Keď ho zreteľne vidíte vy v spätnom zrkadle, vidí aj jeho vodič vás.

Aquaplaning

Najväčšie riziko jazdy v daždi predstavuje akvaplaning. Vtedy auto stratí kontakt s vozovkou a kĺže sa na vrstve vody ako na vodných lyžiach.

Riziko akvaplaningu rastie s množstvom vody na ceste a s rýchlosťou. Možno ste si všimli, že pri tomto bode nespomíname pneumatiky. Tie sú síce dôležité, ako sme spomínali vyššie, ale ak pôjdete dostatočne rýchlo, pred akvaplaningom vás neuchránia ani najlepšie pneumatiky na svete. Iba posunú hranicu akvaplaningu do vyššej rýchlosti.

Preto ak na ceste „stojí“ voda, dávajte si obrovský pozor. Na diaľnici zabudnite na maximálnu povolenú rýchlosť a spomaľte, pokým nebudete mať vo volante konštantný pocit istoty. Výrazné „ťahanie“ za volant, pocit náhleho „ľahkého volantu“,drobné šmyky auta a preblikávajúca kontrolka stabilizácie signalizujú, že idete príliš rýchlo.

Ak už dostanete akvaplaning, pocítite to nielen náhlym odľahčením volantu, ale aj tým, že na chvíľu stratíte akúkoľvek kontrolu nad vozidlom.

Čo vtedy robiť? Nič. Nepokúšajte sa točiť volantom ani brzdiť. Jemne uberte plyn a počkajte, kým kolesá znovu zísajú priľnavosť. Ak by ste sa pokúšali zatáčať, hrozí, že predné kolesá si zrazu nájdu priľnavosť keď budú ešte jemne vytočené, a to vás môže okamžite poslať do šmyku.

Dodajme, že čím ľahšie auto a širšie pneumatiky, tým nižšia je rýchlosť, pri ktorej môže akvaplaning vzniknúť.

Ďalšie nástrahy

Jazda na mokrom povrchu však môže skrývať aj ďalšie nástrahy, na ktoré si treba dať pozor.

Nezabudnite, že sa viac šmýka. Znížte teda mierne svoju rýchlosť a počítajte aj s predĺženou brzdnou dráhou, ak by ste potrebovali krízovo brzdiť.

Obzvlášť pozor na bledý asfalt, ktorý sa spravidla šmýka oveľa viac. Sú isté typy asfaltov, ktoré sa za mokra extrémne kĺžu a môžu vás nemilo prekvapiť. Na bezpečnom mieste si teda z času na čas overte dostupnú priľnavosť, ak to situácia dovoľuje. Najbezpečnejšie je na rovnom úseku krátko a silno stlačiť brzdu, aby ste zistili, ako je auto schopné spomaliť. Samozrejme, toto robte iba ak za vami nejde žiadne vozidlo a ak je vaše vozido vybavené systémom ABS.

Pozor si dajte aj v klopených zákrutách pri svahu. Môže sa stať, že cez ne potečie potok a dostanete akvaplaning. Taktiež sa vyhýbajte kalužiam. Neviete odhadnúť, aké sú hlboké a čo v nich je. Ak máte ľahké auto, môže vás vjazd jednou stranou auta do kaluže strhnúť do šmyku.

Zvoľte plynulý štýl jazdy bez prudkých pohybov volantom. Predvídajte, nejazdite zbytočne v spreji áut pred vami, aby ste si zabezpečili čo najlepší výhľad. Zvoľte pomalšie tempo a do zákrut zatáčajte plynulo, bez rýchlych pohybov volantom.

Tréning robí majstra, a preto vám odporúčame navštíviť školu šmyku a vyskúšať si akvaplaning aj zvládnutie šmyku na vlastnej koži.