Tipy, Verzie R / 27. apríl 2021 / 5 minút ČÍTANIA

Ako bezpečne predbiehať?

Nemusíte mať odjazdené milióny kilometrov na to, aby ste sa dostali do situácie, kedy ste boli svedkami zaváhania pri predbiehaní. Čo viac, je dosť možné, že ste sami pri tomto manévri zaváhali, no keďže čítate tento článok, pravdepodobne dopadlo všetko dobre. Ide o jeden z najpodceňovanejších a zároveň najnebezpečnejších každodenných manévrov. Ako teda bezpečne predbiehať?

Predbiehanie je pomerne zapeklitá situácia. Vyžaduje si chladnú hlavu, no pokiaľ ho potrebujete využiť, je veľmi pravdepodobné, že ste v zhone. Klasická otrepaná fráza vraví, že: "Je lepšie v živote stratiť minútu, ako pre minútu stratiť život." A je to ohromná pravda, ktorá vás "prefacká" vždy, keď prechádzate okolo miesta nehody. My ľudia máme ale krátku pamäť a do minúty po takomto zážitku sme schopní šliapnuť na plyn a riskovať ďalej.

Hneď na začiatok si zhrňme pravidlá bezpečného predbiehania:
- Zabezpečte si dobrý rozhľad
- Nelepte sa predbiehanému autu na zadok
- Naberte rýchlosť ešte vo svojom pruhu
- Využite plný potenciál motora
- V ľavom pruhu strávte čo najmenej času
- Vyvarujte sa prudkým pohybom volanom, najmä ak sa šmýka

Nelepiť sa na zadok

Asi najväčšou chybou vodičov pri predbiehaní je lepenie sa na zadok pomalšieho auta. Dobrovoľne sa týmto konaním vodiči ukracujú o dobrý výhľad do protismerného pruhu a "vybiehajú" spoza auta za účelom kontroly možnosti predbiehania. Je síce ťažké presvedčiť šoférujúci mozog v zhone o tom, že nejde o optimálne riešenie.

Zákony optiky však hrajú vo váš prospech, keď si necháte od pomalšieho auta odstup aspoň na 2 až 4 dĺžky vozidla. Pokiaľ by ste predbiehali na okruhu, nalepiť sa na auto pred vami má svoje nesporné výhody. V rýchlosti 80 km/h a v cestných podmienkach, jazdou vo "vzduchovom vaku" príliš veľa nezískate. Práve naopak.

Prídete o priestor na rozbeh a získanie rýchlostnej výhody. Vždy je lepšie začať predbiehací manéver s vyššou relatívnou rýchlosoťu, než začať zrýchľovať až v momente predbiehania.

Nešetrite

Keď sa už rozhodnete predbiehať a nemáte pod zadkom výkon 500 koní, vždy použite pri predbiehaní plný potenciál motora. Pri modeloch s automatickou prevodovkou je to veľmi jednoduché. Pri stlačení plynového pedálu až na podlahu pretláčate takzvaný "kickdown", čím dávate motoru a prevodovke najavo, že nech je v akomkoľvek "EKO" režime a nastavení, chcete po ňom aj tú poslednú otáčku.

Vtipná reklama na Golf MKV R32 s výkonom 250 koní. Jednoducho, skracuje vzdialenosti a v ľavom pruhu vďaka nemu trávite čo najmenej času :)

V ľavom pruhu sa pri predbiehaní zdržiavajte skutočne len toľko, koľko je nutné. V prípade manuálnej prevodovky si jednoducho podraďte na čo najnižší prevodový stupeň a keď ho máte zaradený, môžete začať uvažovať o predbiehaní. Pokiaľ nepredbiehate s plynom na podlahe a to už z akéhokoľvek dôvodu, použite športový režim pre čo najlepšiu odozvu na plynový pedál, či ostrejšie radenie prevodovky.

Rozbehnite sa

Keďže máte dobrý výhľad, lebo sa nelepíte na auto pred vami a motor s prevodovkou rozumejú, že čo máte v pláne a ako majú zareagovať po zošliapnutí plynu, môžeme začať predbiehať.

Voľný priestor medzi vami a autom pred vami využite na to, aby ste nabrali rýchlosť ešte pred samotným predbiehacím manévrom. Načasujte si predbiehanie tak, aby ste sa priblížili k autu pred vami v momente, keď sa vám uvoľní cesta. Aj so slabším autom tak dokážete vykonať krátky a efektívny predbiehací manéver, kde vľavom pruhu strávite minimum času.

Buďte jemní

Najmä na snehu a v mokrých podmienkach pracujte s volantom pri zmene pruhu jemne. Prudký pohyb tam a späť môže pri autách bez stabilizácie vyvolať masívny pretáčavý šmyk aj na suchu. Čím nižšia priľnavosť, tým jemnejšie a citlivejšie treba s volantom narábať. Skrátka, nerobte to takto:

Nepochybujte o sebe

Niet väčšieho problému, než je vaša vlastná hlava a z nej prameniace pochybnosti. Predbiehanie je ako pristávanie lietadla. Musíte mať všetko pripravené, všetci musia byť na svojich miestach, lietadlo musí byť na danej dráhe a pozícii a až vtedy môžete začať klesať. Keď začne pilot hasiť v poslednej chvíli problém, či si nebude istý svojim postupom, vystavuje celú posádku obrovskému nebezpečiu.

A ak sa aj náhodou stane, že musíte z predbiehacieho manévra vycúvať, skontrolujte, či sa vám náhodou predbiehané auto nesnaží pomôcť tým, že pribrzdí, aby sa nestalo, že budete brzdiť obaja a vy sa teda nebudete mať kam vrátiť.

Zápory noci

Jednou z najnebezpečnejších situácií pri predbiehaní je kombinácia neznámej cesty, slepého horizontu a noci. V prípade, že nepoznáte cestu a nevidíte na pätníky či čiary do komfortnej vzdialenosti, rozhodne nepredbiehajte.

Nikdy neviete, kedy sa pred vami cesta zodvihne či zmení svoj smer a vám môže pri predbehaní vybehnúť do cesty protiidúce auto, ktorému sa už nevyhnete. Radšej trpezlivo počkajte na dlhú a prehľadnú rovinku. Keď neprichádza, stále sa hýbete vpred, len pomalšie, než by sa vám páčilo. Za bezpečný príchod do cieľa to však rozhodne stojí.

Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG001.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG002.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG003.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG0016.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG0017.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG0018.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG0019.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG0020.jpg

Súvisiace články

Tipy, Polo, Golf, T-Cross, T-Roc, Passat, Arteon, Touran, Sharan

Ako jazdiť úsporne?

Tipy, Golf

Ako umyť auto za 2 €

Tipy

Ako bezpečne jazdiť v daždi?

Súvisiace články

Tipy, Polo, Golf, T-Cross, T-Roc, Passat, Arteon, Touran, Sharan

Ako jazdiť úsporne?

Tipy, Golf

Ako umyť auto za 2 €

Tipy

Ako bezpečne jazdiť v daždi?