Technológie, ID, Elektrické vozidlá / 7. január 2025 / 3 minúty ČÍTANIA
Bubnové brzdy: prečo ich používajú modely Volkswagen ID.?
Bubnové brzdy máme väčšinou spojené s lacnejšími a slabšími autami. Prečo ich teda nachádzame aj na tých najvýkonnejších modeloch ID. od značky Volkswagen?
Kedysi sa nad použitím kotúčových bŕzd na zadnej náprave automobilov uznanlivo prikyvovalo hlavami. Znamenalo to buď, že dané auto bolo drahé, alebo že bolo výkonné a pre lepší brzdný účinok si vyžadovalo použitie kotúčových bŕzd aj na zadnej náprave. „Bubny“ boli vyhradené pre lacnejšie autá.
Kotúče vs. bubny
Výhoda kotúčových bŕzd tkvie v ich účinnosti a tepelnej kapacite. Kotúčové brzdy dokážu skrátka vyvinúť lepší brzdný účinok a dokážu si ho udržať dlhšie. Je to dané konštrukciou, množstvom materiálu ale aj možnosťami odvetrávania a teda chladenia.
Nevýhodou kotúčových bŕzd je ich cena. Je to skrátka drahší systém. Druhou nevýhodou, ktorá však nemusí trápiť bežných užívateľov, je ich vystavenie napospas živlom. Určite ste si všimli, že kotúčové brzdy dokážu po daždivom dni do rána skorodovať. To nie je žiaden problém, pretože ide len o povrchovú hrdzu, ktorá sa pri prvom zabrzdení „vyleští“.
Horšie je, ak sa kotúčové brzdy zároveň používajú ako parkovacie. Vtedy sa brzdová doštička cez noc „prilepí“ na kotúč, čo nerobí dobre ani jednej ani druhej strane. Rovnaký problém nastáva v zime, keď doštička o kotúč môže primrznúť.
Preto majú niektoré autá zadné kotúče s integrovaným bubnom, kde sa nachádza parkovacia (ručná) brzda. Do bubnovej brzdy sa totiž vlhkosť dostane oveľa ťažšie, takže netrpí koróziou.
Bubnové brzdy majú však oveľa menšiu účinnosť a tepelnú kapacitu. Prečo ich teda nájdeme na zadnej náprave elektrických modelov značky Volkswagen, a to dokonca aj na modeloch GTX?
Rekuperácia
Dôvody sú dva. Prvým je rekuperácia. Všetky modely VW ID. majú primárne zadný náhon. To znamená, že brzdenie motorom tiež pribrzďuje zadné kolesá. A keďže brzdný efekt elektromotora pri rekuperácii energie dokáže byť vskutku výrazný (v režime B ani nie je potrebné používať brzdový pedál), zadné brzdy sa veľmi nenatrápia.
Druhým dôvodom je životnosť. Už sme spomínali, že kotúčové brzdy rady hrdzavejú. Na elektromobile so zadným náhonom by sa takmer vôbec nedostávali k slovu a tak by sa síce nezodrali, ale zhrdzaveli by tak, že by to obmedzilo ich správnu funkčnosť. Bubnové brzdy našťastie tento problém netrápi, ako sme si už vysvetlili vyššie. Ďalšia výhoda bubnových bŕzd je, že produkujú menej brzdného prachu, čo ladí s ekologickým zameraním auta. Sú zároveň ľahšie a prakticky bezúdržbové. Pre modely VW ID. sú navrhnuté tak, aby vydržali prakticky počas celej životnosti auta.
Facebook Mail | |
brzdy |