Technológie / 18. január 2022 / 4 minúty ČÍTANIA
Diesel ešte žije: s novými palivami budú naftové motory ešte ekologickejšie!
O tom, že nafta ešte má čo povedať, svedčí aj nová generácia tohto paliva, s ktorou môžu emisie naftových motorov klesnúť až o 70 – 95 percent!
Volkswagen plánuje znížiť svoj uhlíkovú stopu v Európe až o 40 percent do roku 2030. Všetci vidíme, že sa to odzrkadľuje na neustále rozrastajúcej sa palete elektromobilov a hybridných vozidiel. Avšak existujú aj ďalšie alternatívy.
Spaľovacie motory pokračujú!
Volkswagen začal schvaľovať použitie nových parafínových palív do svojich najnovších naftových štvorvalcov. Tieto novo vyvinuté palivá obsahujúce biozložky umožňujú významnú redukciu emisií CO2 – až o 70 – 95 % v porovnaní s konvenčnou naftou.
Volkswagen sa teda nevzdáva neustáleho vývoja klasických spaľovacích motorov. Týmto spôsobom značka odpovedá na rôzne potreby rôznych zákazníkov a rôzne preferencie, ktoré sa menia aj na základe geografickej polohy či kultúry.
Dôležitá je teda diverzifikácia. Volkswagen si uvedomuje, že existujú regióny, kde infraštruktúra pre elektromobily nie je dostatočne rozvinutá a preto sa na týchto trhoch snaží ušetriť emisie inak.
Všetky 4-valcové naftové motory VW dodané od konca júna roku 2021 sú schválené pre použitie parafínových naftových palív v súlade s európskym štandardom EN 15940. Profesor Thomas Garbe, Vedúci oddelenia benzínových a naftových palív vo Volkswagene, vysvetľuje: Vďaka použitiu palív šetrných k životnému prostrediu vo vybraných modeloch značky Volkswagen umožníme európskym zákazníkom výrazne znížiť svoje emisie CO2 v momente, ako budú tieto palivá lokálne dostupné. Použitie parafínových palív je rozumnou alternatívou pre spoločnosti so zmiešanými flotilami, pozostávajúcimi z elektrických aj konvenčných vozidiel.“
Čistá nafta
Existuje široké spektrum rôznych parafínových palív. Sú palivá, ktoré sa vyrábajú zo zostatkových biologických a odpadových materiálov, ako napríklad HVO (hydrogenačne rafinovaný rastlinný olej). Tieto rastlinné oleje sa premieňajú na uhľovodíky pomocou reakcie s vodíkom a môžu sa do nafty pridávať v akomkoľvek množstve.
Dajú sa dokonca použiť aj ako 100-percentné palivo. Rastlinné oleje ako repkový olej sa dajú taktiež použiť na výrobu HVO, avšak maximálny benefit pre životné prostredie prichádza len v prípade, že sa použijú zostatkové biologické a odpadové materiály ako použitý olej na varenie, piliny a podobne.
Biopalivá ako HVO sú už na trhu dostupné a je možné, že ich podiel na trhu energií určených pre cestnú dopravu v Európe sa zvýši na 20 až 30 percent v priebehu najbližších desiatich rokov. Dostupné parafínové naftové palivá sa často predávajú pod rôznym označením. Ako príklad uvedieme C.A.R.E diesel, NEXTBTL či HVO.
Oveľa rozšírenejšie sú však naftové palivá, do ktorých sa pridáva parafínová nafta. Tieto palivá spĺňajú štandard EN590 a patria medzi ne aj u nás známejšie palivá ako V-Power Diesel, OMV Maxxmotion diesel, Diesel R33 či Aral Ultimate Diesel.
Tieto palivá môžu byť použité v akýchkoľvek naftových motoroch, dokonca aj v tých starších.
E-palivá
K tomu všetkému budú v budúcnosti dostupné aj takzvané e-palivá (ekopalivá) ako napríklad PtL (Power-to-Liquid). Tieto sa vyrábajú z obnoviteľných zdrojov za využitia CO2 z atmosféry a elektrickej energie. XtL (teda X-to-Liquid), GtL a PtL využívajú možnosť najprv vyrábať syntetický plyn z rôznych prvotných materiálov a tento potom konvertovať do štandardy splňujúcej nafty pomocou takzvaného Fischer-Tropsch procesu. Prebytočná zelená energia sa tu dá využiť na samotný proces výroby.
Alternatívne palivá sú jedným z pilierov na ceste k uhlíkovej neutralite. Ofenzíva značky Volkswagen v oblasti elektromobility sa v rámci stratégie Accelerate zrýchľuje. Do roku 2030 sa plánuje navýšenie podielu čisto elektrických áut predaných v Európe na vyše 70 percent. Popri tom sa však bude naďalej vyvíjať aj flotila spaľovacích motorov, aby sa naďalej znížili ich emisie a zvýšila sa ich efektivita. Volkswagen chce byt kompletne bez klimatickej stopy do roku 2050. Na „Ceste k nule“ je cieľom Volkswagenu do roku 2030 znížiť emisie na jedno vozidlo v Európe až o 40 percent v porovnaní s rokom 2018. To znamená, že každé jedno vozidlo vyprodukuje v rámci svojho životného cyklu až o 17 ton CO2 menej. Volkswagen sa chce v rámci stratégie Accelerate stať najžiaducejšou značkou poskytujúcou udržateľnú mobilitu.
Facebook Mail | |
nafta diesel e-paliva tdi evo spotreba emisie |