Testy, Golf, Verzie GTI / 15. august 2020 / 8 minút ČÍTANIA

Exkluzívna prvá jazda: Volkswagen Golf GTI

Prvý Golf GTI je považovaný za praotca horúcich hatchbackov. Nie každé GTI sa však ozaj mohlo hrdiť titulom hot-hatch. Ako je na tom najnovšia generácia? To sme zisťovali na prvej medzinárodnej prezentácii.

Kým posledná generácia Golfu GTI bola veľmi podarená, najmä puristi ho nepovažovali za plnohodnotný hot-hatch. Iste, verzia GTI Performance mala slušný výkon 180 kW (245 k) a aj samosvorný diferenciál na prednej náprave. Avšak charakter auta bol miestami až priveľmi sterilný. Navyše ste si tu nemohli úplne deaktivovať stabilizačný systém ESC. To napravili až špeciálne verzie Clubsport či GTI TCR.

Nový Volkswagen Golf GTI sa však chce vrátiť do ligy výnimočných. Jeho tvorcovia si dali za úlohu spraviť ho zábavnejším, hravejším a viac interaktívnym. Jeho základná verzia má rovnaký výkon, ako mala doteraz verzia Performance, čiže 245 koní. To stačí na zrýchlenie na stovku za 6,3 s a maximálku 250 km/h. V základe je aj skvelý aktívny samosvorný diferenciál VAQ a väčšie brzdy s vetranými kotúčmi vzadu. Na výber je manuálna šesťstupová, alebo automatická  sedemstupňová prevodovka DSG. Nové GTI má podstatne lepšiu aerodynamiku a rozpoznáte ho podľa väčšieho nárazníka s päticou LEDiek po každej strane. Škoda, že sú to hmlovky a bežne nie sú zapnuté. Z diaľky teda GTI prezrádza len dodatočný pás LEDiek medzi prednými svetlami.

Volkswagen Golf GTI v novej farbe Kings Red

Čo je nové?

Po vzore klasického Golfu stojí aj GTI na tej istej základnej platforme ako jeho siedma generácia. Ale nenechajte sa zmiasť. Má o 5 % tuhšie pružiny vpredu a o 15 % vzadu.  Predná náprava je uchytená o pevnejšiu a zároveň o 3 kg ľahšiu hliníkovú nápravnicu.

Modifikované ramená, ložiská a uloženia dávajú nápravám novú elastokinematiku. Výsledkom je až o 30 % tuhšia predná náprava v priečnom smere, čo má zásadný vplyv na presnosť a reakcie riadenia, aj na stabilitu geometrie uprostred zákruty. Riadenie na novom Golfe GTI je progresívne – okolo stredovej polohy má „pomalší“ pomer pre lepšiu stabilitu vo vysokých rýchlostiach. Ďalej od stredovej polohy sa zrýchľuje, aby vodič nemusel zbytočne „rúčkovať“. Od dorazu po doraz ja teraz len 2,1 otáčky!

Novinkou je systém Vehicle Dynamics Manager. Je to vlastne centrálna riadiaca jednotka, ktorá zastrešuje všetky ovládacie prvky auta: stabilizáciu, adaptívne tlmiče, XDS+ a aj samosvorný diferenciál. Auto tak dokáže oveľa rýchlejšie, plynulejšie a presnejšie meniť svoje nastavenie pre dokonalé zvládnutie požadovaného manévra. Adaptívne tlmiče DCC podporujú plne variabilné nastavenie po vzore modelov Arteon či Passat. Aj v rámci toho však elektronika 200-krát za sekundu vyhodnocuje individuálne tuhosť každého tlmiča pre dosiahnutie želaných jazdných vlastností a komfortu. V zákrute napríklad pritvrdí tlmiče na vonkajšej strane auta, aby sa auto lepšie oprelo o svoje kolesá a malo vyššiu stabilitu v prejazde. Tuhosť podvozka sa v rámci istých medzí mení aj v závislosti od povrchu vozovky.

Legendárny motor 2.0 TSI s kódovým označením EA888 sa do Golfu GTI dostal vo svojej štvrtej generácii. Má lepší priebeh výkonu a jeho rýchlejší nástup, pričom nové vstrekovače s tlakom až 350 bar (v Golfe 7 GTI mali 200 bar) umožňujú autu dosahovať ešte nižšiu spotrebu a lepšie emisie.

Ako GTI jazdí?

Rýchle nastavenie volantu a sedadla a okamžite sa v aute cítime ako doma. Športové sedadlo s legendárnym károvaným vzorom (škoda že tu je až príliš sivé) má výrazné bočné vedenie, ale je aj dosť široké, takže majitelia mohutnejších postáv sa nemusia obávať. Nový volant má trochu tlstejší veniec, ale ešte stále sa dobre drží. Perforovaná koža a červené prešívanie navodzujú tú správnu atmosféru, rovnako ako nová grafika digitálnych budíkov. Tá ponúka zobrazenie s krásnym veľkým otáčkomerom v strede s možnosťou zobrazenia teplôt prevádzkových kvapalín, G-metra, stopiek a ďalších užitočných vecí po bokoch.

Čo nás trochu zamrzelo, je tvar hlavice radiacej páky. Už tu nie je ikonická golfová loptička. Hlavica je ergonomicky tvarovaná, ale aj keď na prednej strane má naznak vzoru golfovej loptičky, jej tvar je relatívne obyčajný a samotná hlavica je príliš veľká. Na druhej strane, radujeme sa, že je manuál vôbec k dispozícii.

Štartujeme. Motor sa energicky prebudí k životu a hneď prvé pošteklenie plynu naznačuje, že sa emisné normy ho neudusili. Motor 2.0 TSI je skrátka legenda. Reakcie na plyn má žiletkovo ostré a presné. Efekt zotrvačníka je potlačený na minimum a z výfuku sa dokonca občas ozve jemné odpľutie a tlmená strela. Paráda!

Prvé kilometre z letiska a na ceste absolvujeme v najkomfortnejšom režime. A tu je prvá zmena v porovnaní s Golfom 7 GTI. To auto je totiž až neuveriteľne komfortné. Nikdy by ste nepovedali, že sedíte v hot-hatchi obutom na  19-palcových kolesách. Karoséria sa od podvozka takmer až odpojí a Golf jazdí akoby na perinke. Nepreháňame. Je komfortnejší než mnoho bežných áut. Zaujímavé je, že aj v tomto režime veľmi slušne jazdí a zvláda aj slalom. To je presne prínos systému VDM.

Kde to situácia dovolí, tam skúšame potenciál motora. Nesklamal. Je to neúnavný ťahúň. Krútiaci moment 370 Nm dosahuje už pri 1 600 otáčkach a drží si ho až k hranici 4 300. Pri 5 000 nastupuje na rad maximálny výkon, pričom nepoľavuje, až kým ručička otáčkomera nedosiahne hranicu 6 500. Priebeh výkonu je krásne lineárny, s náznakom druhého dychu pri 5 tisícoch. To znamená, že vás nabáda, aby ste ho vytáčali. Zvuk je podobný ako doteraz, doplnený občasnou strelou do výfuku, keď dobre trafíte medziplyn. Má však aj opačnú stránku. Pri pokojnej jazde si vypýta menej, než 8 l benzínu na 100 km.

Pritvrdzujeme. Skúšame rôzne nastavenia podvozka a zisťujeme, ako sa pri nich Golf GTI správa. Zaujímavé je, že pri pokojnej jazde je aj najtvrdší režim akceptovateľný z pohľadu komfortu. Na prázdnych diaľničných križovatkách sme si vyskúšali,  že práve v tomto režime sa dá auto presvedčiť do pretáčavého šmyku. Ten neprichádza znenazdajky a ani náhle, ale pekne graduálne, takže vám dáva príležitosť v pohode naň reagovať. Je to skvelý pocit, mať Golf pevne v rukách a môcť stabilizačný systém poslať na chvíľu na kávu, nech si oddýchne.

V tiahlych zákrutách Golf GTI zdanlivo nepozná nedotáčavosť. Áno, znie to ako klišé, ale je to tak. Plyn môžete v oblúkoch aplikovať až nepochopiteľne skoro a auto len drží svoju stopu. Vynikajúce brzdy s pekne tvrdým pedálom sa skvelo dávkujú. Zmeny smeru zvláda GTI úžasne. Naznačí jemnú pretáčavosť aby vám pomohol nasmerovať nos tam kam chcete, ale následne sa zahryzne do asfaltu a ťahá vás smerom k ďalšej zákrute. Jazda s ním je absolútne intuitívna. Možnosti podvozka sú obrovské a fakt, že si môžete vybrať od absolútne komfortného až po športovo riadne tuhý (a hocičo medzi tým), je obdivuhodné. Teraz si môže GTI kúpiť ešte širšie spektrum zákazníkov. Mimochodom, nemecké kone sú asi veľmi dobre živené, lebo pocitový výkon je väčší, než 245 koní.

Ak sme sa najprv obávali rýchleho riadenia, tak nakoniec sme sa stresovali zbytočne. Riadenie je naladené vynikajúco. Je dostatočne voľné okolo stredu, aby vám umožnilo auto plynulo položiť do zákruty, ale zároveň umožňuje bleskurýchle korekcie. A v meste s ním ozaj nemusíte rúčkovať. Akurát máme pocit, že sa trochu zhoršil polomer otáčania auta.

Žiaľ, testovacia trasa nebola taká farbistá na rôzne cesty, ako by sme si želali. Preto si na viac dojmov necháme domácu recenziu. Ale už teraz vieme, že sa máme na čo tešiť. Volkswagen Golf GTI sa svojou ôsmou generáciou dostal medzi plnohodnotné hot-hatche. A to sme jazdili iba na základnej verzii. Volkswagen má v rukáve ešte onakvejšie jazdecké esá ;).

VW Golf GTI first drive 001.jpg
VW Golf GTI first drive 002.jpg
VW Golf GTI first drive 003.jpg
VW Golf GTI first drive 004.jpg
VW Golf GTI first drive 005.jpg
VW Golf GTI first drive 006.jpg
VW Golf GTI first drive 007.jpg
VW Golf GTI first drive 008.jpg
VW Golf GTI first drive 009.jpg
VW Golf GTI first drive 010.jpg
VW Golf GTI first drive 011.jpg
VW Golf GTI first drive 012.jpg
VW Golf GTI first drive 013.jpg
VW Golf GTI first drive 014.jpg
VW Golf GTI first drive 015.jpg
VW Golf GTI first drive 016.jpg
VW Golf GTI first drive 017.jpg
VW Golf GTI first drive 018.jpg
VW Golf GTI first drive 019.jpg
VW Golf GTI first drive 020.jpg
VW Golf GTI first drive 021.jpg
VW Golf GTI first drive 022.jpg
VW Golf GTI first drive 1001.jpg
VW Golf GTI first drive 1002.jpg
VW Golf GTI first drive 1003.jpg