Len málo modelov v histórii Volkswagenu bolo takých dôležitých, ako je dnes ID.3. Patria medzi ne také ikony, ako VW Beetle či prvý Golf. Aký teda je Volkswagen ID.3 spoza volantu?

Budúcnosť je široký pojem. Povedať, že budúcnosť je každým dňom bližšie, je básnická fráza. Nám sa však hodí a tak si ju požičiame. Práve elektromobil Volkswagen ID.3 totiž tú budúcnosť v určitom zmysle predstavuje. Pred pár rokmi sa svetu ukázal jeho koncept, takmer sériové auto sme si detailne pozreli na frankfurtskom autosalóne, už prebehla dokonca aj vlna predobjednávok. Ďalší logický krok je teda prvá jazda.

Vyvolení

Volkswagen umožnil hŕstke vybraných ľudí vyskúšať si model ID.3 z testovacej flotily, na ktorej sa skúma spoľahlivosť, podstupuje tortúru v púšťach či arktických podmienkach, na rozbitých cestách polocivilizovaného sveta ale aj na nemeckých diaľniciach. Event, ktorého sme sa zúčastnili, nebol prispôsobený na robenie fotiek a ani videa, preto aj video na konci článku má skôr vlogový charakter.

Samotnej jazde predchádzala návšteva presklenej fabriky v Drážďanoch, kde sa VW ID.3 bude vyrábať spolu s e-Golfom. Táto fabrika bola pôvodne postavená pre vlajkovú loď Volkswagen Phaeton, ktorá sa mala skladať ručne. Preto je táto fabrika „pomalá“, čo znamená, že montážna linka sa hýbe veľmi pomaly. Atmosféra vo fabrike je však úžasná – dokonca aj montážna linka má podlahu z drevených parkiet! Tu sme sa zúčastnili aj prezentácií o budúcnosti mobility, trende produkcie skleníkových plynov a podobne.

 

Jazdili sme na prototype Volkswagen ID.3 1st, teda na prvej, limitovanej edícii so špeciálnou výbavou a tzv. „Performance upgrade“, ktorý umožňuje autu dosiahnuť 100 km/h za približne 7 sekúnd miesto sériových 9. Volkswagen ID.3 1st má 58 kWh batériu, výkon 150 kW a dojazd 420 km podľa WLTP. Toľko k základným parametrom.

Napriek tomu, že ID.3 má batériu uloženú v podlahe a tým pádom aj vyššie sedenie, spoza volantu to nie je veľmi cítiť. Môže za to vyššia stavba palubnej dosky a dobré umiestnenie pedálov a volantu voči sedadlu vodiča. Miesto tradičného voliča prevodovky je tu otočný ovládač vpravo za volantom, ktorým si volíte klasické režimy P, R, N a D ako na automate, avšak je tu navyše režim B, ktorý v maximálnej miere využíva rekuperáciu batérií na brzdenie. Nie je však čas na skúmanie odkladacích priestorov. Vyhradených 10 minút na testovacej trati Lausitzringu treba využiť naplno. K dispozícii je rýchlostná dráha s klopenými zákrutami, slalom a na konci priestor pre vyskúšanie agility a obratnosti.

Volkswagen ID.3

Sila voltov

ID.3 sa napriek plnému obsadeniu rozbieha absolútne nenútene. Pískanie elektromotorov je potlačené na minimum. Na rovinke predvádza úctyhodné zrýchlenie a najmä perfektnú reakciu na plynový pedál. Bez problémov sa rozbieha na 160 km/h. Klopenú zákrutu prechádzame trochu pomalšie. Zo stability auta však cítiť, že toto je Volkswagen. Riadenie aj správanie auta vo vyšších rýchlostiach sú príkladné. Nasleduje slalom. Tu sa zas ukazuje skvelé rozloženie hmotnosti a nízke ťažisko vďaka batérii uloženej v podlahe. Náklony karosérie aj prenos hmotnosti sú dobre kontrolované. Na výjazde opäť plný plyn, ktorý by rezultoval v riadený šmyk, ak by nezasiahla stabilizácia. Áno, Volkswagen ID.3 má zadný náhon.

Aké sú teda prvé dojmy? Pozitívne. V prvom rade sa ID.3 šoféruje veľmi podobne, ako iné Volkswageny. Testovací prototyp mal ešte zvláštne naladený brzdový pedál, ktorému chýbala spätná väzba, ale veríme, že to sa na sériových autách zmení. Zrýchlenie je impozantné ani nie tak z hľadiska jeho intenzity (aj keď tá je porovnateľná s výkonným dieselovým motorom), ale z hľadiska jeho okamžitého nástupu bez akéhokoľvek omeškania. Zadný náhon dodáva autu skvelú agilitu a vyváženosť, navyše sa celkom hodí, aby vedelo ID.3 lepšie prenášať svoj výkon na cestu.

Otočka na päte

So zadným náhonom prichádza aj ďalšie pozitívum – schopnosť extrémne vytočiť predné kolesá a dosiahnuť tak naozaj minimálny priemer otáčania. Túto disciplínu sme si špeciálne skúšali a je to až zvláštny pocit, keď sa auto s relatívne dlhým rázvorom dokáže otočiť takmer okolo svojho zadného kolesa. Parkovanie a manévrovanie teda bude silnou stránkou nového VW ID.3.

VW ID.3 agilita

Volkswagen ID.3 teda nesklamal. Už aj predprodukčné autá sú kvalitne poskladané a nič v nich počas jázd nevŕzgalo. Sme zvedaví na reálny dojazd, svetelné signály, ale aj na to, ako sa bude s Volkswagenom ID.3 reálne žiť. Veríme, že čoskoro sa to dozvieme 😉

Teraz si už pozrite video, ktoré sme pre vás natočili. Nájdete v ňom autentické prvé dojmy z auta, ale aj priehľadnú továreň, v ktorej sa ID.3 bude vyrábať.