Testy, Arteon, Verzie R / 5. júl 2017 / 8 minút ČÍTANIA
Exkluzívny test: Volkswagen Arteon 2,0 BiTDI R-Line
Volkswagen Arteon patrí medzi to najlepšie, čo naša značka ponúka. Prečo teda nezačať vo veľkom štýle? Otestovali sme rovno vrcholnú verziu R-Line s motorom 2,0 BiTDI a výkonom 240 koní!
Je iné stráviť deň za volantom nového Arteonu na malebných cestičkách okolo Hannoveru, a stráviť s ním plnohodnotný týždeň v bratislavskej premávke, na bratislavských cestách - necestách. Takže: ako sa žije s novým Arteonom?
V prvom rade veľmi výstredne. Dávno sme sa nestretli s autom, ktoré by vyvolávalo také búrlivé reakcie okolia – v pozitívnom zmysle slova. Na čerpacej stanici, pred obchodom, na parkovisku a dokonca aj na ceste sme sa veľmi často stretávali s uznanlivými pohľadmi, palcami hore, ľudia sa dokonca aj pristavili, aby sa o novom modeli porozprávali a mnohí z nich boli prekvapení, že toto auto nesie znak Volkswagenu. Ako prvý odhad často spomínali rôzne prémiové značky. Nerobíme si žarty. Reakcie ľudí na Arteon predčili všetky naše očakávania.
Na druhej strane, čo sa čudujeme? Aj keď žltá vyzerá ešte spektakulárnejšie, ani biely Arteon s R-Line paketom nebol práve nezaujímavý. Jeho dlhá, nízka silueta je impozantná, pričom predné 3D svetlomety pôsobia futuristicky. Obzvlášť krásny je detail bokov zadných blatníkov. Nad kolesami sa totiž jemne rozširujú, aby prekryli naširoko rozkročené zadné kolesá. Pôsobí to maskulínne, ale zároveň sofistikovane.
Samotný R-Line paket je už len čerešnička na torte. Jemné čierne detaily na športovo tvarovanom prednom nárazníku a rovnako lakovaný "lip" spojler na zadnej kapote vyzerajú parádne. Jediné, čo tomuto autu chýbalo, boli legendárne dvadsaťpalcové "turbínové" kolesá. Tieto dvojfarebné 19-ky pôsobia naživo trochu ťažkopádne, ale proti gustu žiaden dišputát.Dizajn interiéru ozvláštňujú športové sedadlá a parádne vyzerajúci športový volant balíka R-Line, ktorý perfektne padne do ruky. Práve on má najviac na svedomí jedinečný a moderný vzhľad interiéru Arteonu, ktorý by inak mnohí obvinili, že je predsa taký istý, ako má Passat. To by možno aj bola pravda, ale Arteon ponúka veci, aké v Passate zatiaľ nenájdete: ambientné osvetlenie s troma dostupnými farbami, veľké rozptylové LED stropné svietidlo, aké sa nachádza aj v Touaregu a najmä elegantný, 9,2-palcový displej infotainment systému, ktorý sa dá ovládať aj gestami – konkrétne mávnutím rukou pred obrazovkou viete zmeniť rádiostanicu, alebo "posunúť" obrazovku. Neskôr majú pribudnúť aj ďalšie gestá.
Celkovo vyzerá interiér Arteonu výborne, pričom v noci má vďaka farebnému osvetleniu nezameniteľnú atmosféru. Dobrá správa k tomu je, že je aj funkčný. Odkladacích priestorov je tu kopec. Kapsy vo dverách sú obrovské a pohodlne pojmú aj 1,5-litrovú fľašu. Poteší dostatok USB portov, 12V zásuviek a dokonca aj 230V zásuvka pre zadných pasažierov! Čo sa týka priestrannosti, taktiež sa nie je na čo sťažovať. Arteon je vskutku veľký a ponúka kopec priestoru aj pre zadných pasažierov vyššieho vzrastu, a to nie len na nohy, ale aj na hlavu! Za zmienku stojí aj fakt, že sa dozadu dobre nastupuje. Môže za to hlboko vykrojený otvor dverí a aj doširoka sa otvárajúce dvere. Na to množstvo konkurentov nemyslí.
Najväčším pártytrikom tohto auta je však jeho batožinový priestor a prístup doň. Keďže Volkswagen Arteon nie je sedan, ale liftback, dostanete sa do jeho kufra hravo, aj keď má obrovské rozmery. Sedadlá sa dajú sklopiť pekne do roviny, pričom k dispozícii je aj otvor na prestrčenie lyží. Zaujímavý detail: Arteon ponúka aj plnohodnotnú rezervu! Niekedy sa sami čudujeme, ako sa našim inžinierom darí tak efektívne využívať priestor...
Testovaný Arteon R-Line bol plne vybavený. Nechýbala mu parádna audiosústava Dynaudio, najlepší navigačný systém s podporou Google Earth, Street View, online dopravnými informáciami a užitočnými aplikáciami, ale ani najnovšie bezpečnostné a asistenčné systémy. Parkovací asistent fungoval výborne a dokonca aj relatívne rýchlo, pričom vďaka 360° kamerám Area View sme mali dobrý prehľad o tom, čo sa nachádza v okolí vozidla. Vyskúšali sme si aj systém ochrany pred ťukancami. Arteon nás nepustil rozbehnúť sa do kužeľa a zastavil nás aj keď sme chceli vycúvať z parkovacieho miesta a poza nás práve prechádzalo auto.
Najviac sme sa však tešili na test nového adaptívneho tempomatu ACC. A ten nás fakt milo prekvapil. Nové technológie bývajú často neohrabané, ale pre tento systém to takmer neplatí. Pri bežnej jazde sa dokáže krásne prispôsobiť autám vpredu a jeho reakcie či "agresivitu" nasledovania vpredu idúceho auta s môžete nastaviť spolu s odstupom od neho. Spolu so systémom Lane Assist ponúka Arteon pohodovú, poloautonómnu jazdu v dopravných zápchach. Túto časť už poznáme. Avšak Arteon dokáže predvolenú rýchlosť upravovať aj v závislosti od platných rýchlostných obmedzení, či dokonca podľa profilu cesty. V praxi teda Arteon sám pribrzdí pred zákrutami, aby ich vedel bez problémov vybrať. Rozpoznáva dokonca aj križovatky a kruhové objazdy! Jasné, že sa občasný zásah od vodiča vyžaduje, ale celkovo funguje tento systém veľmi plynulo, príjemne a predvídateľne.
Ďalšia novinka, ktorú sme otestovali, boli adaptívne LED svetlá napojené na GPS. Tie sa počas nočnej jazdy natáčali do zákrut skôr, než sme do nich zatočili volantom. Je to skvelá funkcia, avšak opäť naprogramovaná tak, aby ste si ju pri jazde ani nevšimli, inak by pohyb svetiel zbytočne rozptyľoval vašu pozornosť. Samotné svetlá svietia naozaj fantasticky. Reálne sme mali problém dovidieť tak ďaleko, ako boli svetlá schopné dosvietiť. Len dodajme, že veľmi dobre funguje aj funkcia "vykrývania" okolitej premávky v režime diaľkových svetiel. Je rýchla a presná.Jazda v novom Arteone bola skvelým zážitkom nie len vďaka pokročilým asistenčným systémom, ale aj vďaka motoru a podvozku testovaného modelu. Začnime podvozkom. Náš Arteon mal adaptívny podvozok DCC, ktorého tuhosť sa dá plynule meniť. To je skvelá novinka. Na výber teda nemáte tri režimy ako obyčajne. Namiesto toho je tu rozmedzie s troma prednastavenými hodnotami, v rámci ktorého si môžete nastavovať ľubovoľné hodnoty – môžete mať podvozok mäkší, než v komfortnom režime, ale aj tvrdší, než v športovom. Skvelý nápad!
A samotný podvozok funguje famózne. Ani na 19-palcových kolesách nie je uskákaný a nebúcha. V režime "Comfort+" je nádherne plavný, avšak aj tak nestráca kontrolu nad pohybmi karosérie. V režime "Sport+" sa Arteon zmení na cestnú stíhačku, ktorá je síce tvrdá, ale takmer vôbec sa nenakláňa v zákrutách.
Našli sme si aj perfektný kompromis – asi v tretine cesty medzi hodnotami "Comfort" a "Normal". Vtedy dokáže Arteon všetko a dostatočne suverénne. Počas každodennej jazdy sme si veľmi užívali aj nové dynamické riadenie. To je v okolí stredovej polohy príjemne "lenivé", takže sa auto správa stabilne aj vo vysokých rýchlostiach, avšak s čoraz väčším natočením sa jeho prevodový pomer zrýchľuje, aby ste nemuseli zbytočne "rúčkovať" na volante. Funguje to výborne.
Za bezstarostnú jazdu môže aj výborný motor. Dvakrát preplňovaný vznetový dvojliter je hotové majstrovské dielo. Keď sme sa snažili, vedeli sme s ním mimo mesta jazdiť aj za 5,3 l/100 kilometrov, a to sme ešte nebrzdili premávku. V meste sa spotreba motora pohybuje približne v okolí 6 – 6,5 l/100 km (v závislosti od upchatosti ciest). A to sa stále bavíme o motore, ktorý dosahuje výkon 176 kW (240 koní) a krútiaci moment 500 Nm! Ten má navyše vďaka dvom nerovnako veľkým turbodúchadlám veľmi skorý nábeh (motor reálne ťahá už spod 1 500 otáčok) a motor krásne ťahá až k hranici 4 500 otáčok za minútu. Vtedy tam prevodovka DSG vrazí ďalší zo svojich siedmich dostupných stupňov a akcelerácia pokračuje, ako keby sa nič nestalo. S týmto motorom je radosť sa ponáhľať. Ani si neuvedomíte ako, a fičíte rýchlosťou atakujúcou 200 km/h. Tu musíme spomenúť aj výbornú aerodynamiku Arteonu. Ani pri rýchlosti 140 km/h v kabíne nie je počuť výraznejší aerodynamický hluk. Mimochodom, vedeli ste, že Arteon má funkciu Launch Control? Vďaka pohonu 4Motion je odpich auta z miesta doslova dychberúci a stovku pokoríte už za 6,5 sekundy. Kto nezažil, nepochopí, takže si aspoň pozrite video ako ukážku... 0-130 km/h za rovných 9 sekúnd...
[video width="1200" height="800" mp4="/public/uploads/2017/07/Arteon-Launch-Control.mp4"]
Toto auto sa nám vrylo riadne hlboko pod kožu. Nie len svojim dizajnom, ale aj spojením pohodlia, skvelej bezpečnostnej výbavy, bezstarostnej rýchlosti a skvelého podvozka, ktorý vodičovi dodáva sebavedomie aj vo vysokých rýchlostiach. S radosťou môžeme teda potvrdiť, že nový Volkswagen Arteon sa naozaj podaril.
Viac informácií, technické parametre a cenníky nájdete TU.
Facebook Mail | |
VW test Volkswagen Arteon Arteon BiTDI R-Line ACC DCC |