Na túto chvíľu čakali. Máme kľúčiky od najrýchlejšieho Golfu GTI s prívlastkom TCR, sadu pneumatík na zničenie, pretekársku dráhu a plnú nádrž benzínu. Toto bude parádna jazda!

Hneď na začiatok musíme poukázať na fakt, že toto je rozlúčka. Golf, ktorý poznáme a mnohí sme si ho obľúbili, bude nahradený novou generáciou. Tá bude určite v mnohých ohľadoch lepšia, ale aj tak vyroníme slzu. Súčasný Volkswagen Golf patrí medzi mimoriadne vydarené modely – či už po stránke dizajnu, praktickosti, jazdných vlastností alebo technológií. Niet divu, že sa do našich sŕdc zapísal dosť hlboko ako veľmi vydarené auto.

Je na mieste patrične sa s ním rozlúčiť. A čo už len môže byť lepšia rozlúčka, než ikonická verzia GTI upravená do dokonalosti? Presne to je nový Volkswagen Golf GTI TCR.

Plus 45 koní

TCR znamená Touring Car Racing. Je vám to povedomé? A čo takto WTCR? Presne tieto preteky sa jazdili aj na Slovakia Ringu a nový Golf GTI TCR vzdáva svojim menom hold jeho pretekárskemu bratovi. Motor 2.0 TSI v oboch autách je totiž identický. V „civilnom“ GTI TCR produkuje výkon úžasných 213 kW (290 koní) a krútiaci moment 380 Nm. To je už slušná porcia. Aby sa stádo koní efektívne uchladilo, dostalo TCR-ko väčšie chladiče z vrcholného Golfu R.

 

V záujme zachovania nízkej hmotnosti poháňa motor iba prednú nápravu. Aby si poradila s týmto vysokým výkonom, je na nej sériovo dodávaný samosvorný diferenciál s upraveným softvérom. Vo výsledku je teda Golf GTI TCR až o 33 kW (45 koní) výkonnejšie, než model GTI Performance. Z nuly na 100 km/h dokáže vystreliť za 5,6 s a maximálna rýchlosť je po príplatkovom odstránení obmedzovača rýchlosti až 260 km/h! Aká je táto raketa spoza volantu?

Volkswagen Golf GTI TCR

Zábava bez obmedzení

Kde si lepšie užiť takéto auto, ako na okruhu? V Dlhej pri Trnave je krásny nový okruh, ktorý bude ultimátnou skúškou pre nový ostrý Golf. Nie je rýchly, ale je technický a dokonale preverí upravený podvozok. Ten by mal byť vyladený, aby poskytoval Golfu zábavnejšie jazdné vlastnosti. To znamená, že zadnú nápravu je pri provokácii ľahšie dostať do efektného šmyku, plus sa zlepší aj ovládateľnosť auta uprostred zákruty.

Boli sme zvedaví aj na výkonnejšie brzdy s novými plávajúcimi vŕtanými brzdovými kotúčmi. A ešte jedna dobrá správa na koniec: ESP sa na TCR-ku dá úplne vypnúť! Spolu s Golfom R je to jediný Volkswagen, ktorý to umožňuje. A má na to skvelý dôvod.

 

Jazdí totiž brilantne. Štart studeného motora sprevádza pekne nahnevaný zvuk z upraveného výfuku, ktorý sa po čase ustáli. Po rozbehu si človek hneď uvedomí prítomnosť športového dynamického riadenia, ktoré je príjemne rýchle a kladie správny odpor. Na bežných cestách je vďaka adaptívnemu podvozku DCC športový Golf veľmi pohodlný a vďaka automatu DSG s ním nie je problém jazdiť každý deň… Dokonca aj spotreba je fajn. V meste sa zmestíte do 8 litrov a mimo sa nám podarilo jazdiť aj za 6,2 l/100 km! Aj v každodennej použiteľnosti spočíva čaro každého GTI, ale preto tu nie sme.

Na hrane

Dorazili sme na okruh. Volíme športový režim motora a podvozka, vypíname ESP, prevodovku prepíname do manuálu. Ľavá noha stojí na brzde, pravá dáva plný plyn. Otáčky motora sa s pukotaním pripomínajúcim rally autá zastaví kdesi pri 4000 otáčkach. Počuť, ako sa turbo roztočí na maximálne otáčky. Môžeme.

Ľavá noha púšťa brzdu a Golf GTI TCR vyráža s dymiacimi prednými pneumatikami vpred. Fúha, ten motor má teda riadne veľa sily. Na dvojke má so studenými gumami mierne tendencie hrabať, ale samosvor robí všetko pre to, aby sa maximum výkonu dostalo na cestu. Motor krásne ťahá až do maximálnych otáčok. Po stlačení pravého pádla sa ozve tlmená strela z výfuku, prevodovka bleskom radí ďalší stupeň a pokračujeme. Po uvoľnení plynu sa z výfuku ozve salva striel a rán. Nedokážeme sa ubrániť detskej radosti, ktorú nám tieto zvukové efekty prinášajú.

Golf GTI TCR

Ako doma

Jazda s Golfom GTI TCR je na okruhu skvelý zážitok. Trochu nás mrzí, že na aute nemáme obuté príplatkové semislicky, ale aj základné UHP držia statočne. Nepochybne aj vďaka výborne vyladenému podvozku. V športovom režime tlmičov sa GTI TCR nakláňa iba minimálne. Perfektné je, že má mnoho oblastí, ktoré môže vodič skúmať. Môžete sa snažiť o vyťaženie maximálneho potenciálu z prednej nápravy a hľadať najskorší bod, kde môže pridať plyn. Môžete skúšať posúvať brzdný bod ďalej a ďalej do zákruty. Tie nové brzdy vám to umožnia a nezvädnú ani po polhodinovom šantení na okruhu. Môžete jazdiť čistú a efektívnu stopu, alebo sa uprostred zákruty hrať s plynom a vyvolať jemný pretáčavý šmyk. Alebo to dať „na hulváta“, auto na vjazde vyprovokovať na brzdách a vletieť do nej ako úplný blázon dverami napred.

Všetko to spolu funguje perfektne a nie len na okruhu. Na kľukatých okreskách oceníte predvídateľnosť nastavenia podvozka. Nechystá si na vás žiadne zákerné triky a svoje intencie oznamuje jasne a zrozumiteľne. S Golfom GTI TCR sa dá jazdiť pekelne rýchlo a pritom bezpečne. Nerozhodia ho nerovnosti uprostred zákrut, takže sa môžete plne sústrediť na stopu.

 

Na okreskách sa viac než kdekoľvek inde prejaví sila motora. Dojem z rýchlosti je tu väčší ako na otvorenom okruhu a posilnený motor má fakt energie na rozdávanie. Jeho reakcie na plyn sú perfektné, pričom nástup výkonu je v športovom režime brutálny a agresívny. Zdá sa, ako keby akcelerácia nikdy s preradením takmer vôbec nepoľavila a vy len zostávate zatlačení do sedadiel s novým dizajnom čalúnenia. Ak by sme mali pohonnej sústave niečo vytknúť, tak by to bol fakt, že prevodovka automaticky preradí na vyšší stupeň pri dosiahnutí maximálnych otáčok. Ale to je naozaj drobnosť.

Toto je Hot hatch

Golf GTI TCR nie je ochudobnený dokonca ani  dokonca ani vizuálna dráma. Upravený bodykit zabezpečuje, že vyzerá dostatočne „horúco“, avšak nemožno ho nazvať vulgárnym. Je to skvelé auto. Výkonu má na rozdávanie, nechýba mu výborná trakcia, hravý a výborne vyladený podvozok… Je s ním zábava, pritom skvele poslúži aj ako jediné auto v rodine. Veď je to Golf GTI. A práve spojenie zábavy a využiteľnosti bolo zmyslom existencie jeho prvej generácie.

Pozrite si náš videotest nižšie a nezabudnite sledovať YouTube kanál Volkswagen Slovensko, aby vám nič neušlo 🙂 .