Testy, Golf / 22. január 2018 / 7 minút ČÍTANIA
Test: Volkswagen Golf Sportsvan 1,5 TSI 130 k

Najrodinnejšie zameraný Golf, model Golf Sportsvan, prešiel mnohými vylepšeniami. My sme si ho vyskúšali s celkom novým motorom 1,5 TSI, zameraným na ekologickú prevádzku.
Rodinné autá nemusia byť nudné. Nový Volkswagen Golf Sportsvan je toho žiarivým dôkazom. Najmä vo farbe žltá kurkuma. A presne taký sme podrobili dôkladnému testu. :-)
Ostrejší vzhľad
Už samotná možnosť objednať ho v takejto úžasnej farbe stojí za zmienku, lenže to nie je všetko, čím Sportsvan útočí na emócie. Všimnite si jeho prižmúrené predné svetlá (na našom aute s Full LED technológiou), ostro rezaný športový predný nárazník, výrazné línie karosérie, dvojfarebné disky kolies, modifikovanú zadnú časť s chrómovou líniou a nové, štandardne dodávané LED zadné svetlomety... Golf Sportsvan vyzerá naozaj šik a aj keď mu DNA rodinného auta udelilo do daru hranatú, vysoko stavanú karosériu, dizajnéri Volkswagenu spravili výborný kus roboty, aby ju spravili atraktívnou.
Vitaj, rodinka
Možno sa pýtate, načo je vysoká stavba karosérie vlastne dobrá, keď aj v klasickom Golfe je miesta nad hlavou až-až. Odpoveď nájdete hneď, ako sa v aute prvý krát pokúsite manipulovať s detskou sedačkou. Pekne vykrojené dvere a vyšší strop vám umožnia oveľa pohodlnejší prístup do zadnej časti auta, takže či už budete do auta montovať detskú sedačku, alebo sa budete snažiť upokojiť nespokojného malého pasažiera v nej, bude sa vám oveľa ľahšie "dýchať". Golf Sportsvan sa snaží spríjemniť aj samotné cestovanie. Jeho predné sedadlá sú uchytené o 85 mm a zadné o 84 mm vyššie, než v klasickom Golfe. Pre šoféra v podobe tatka alebo mamičky to znamená lepší prehľad o situácii na ceste a jednoduchšie parkovanie. Sportsvan má navyše bohaté presklenie a nízku líniu okien, takže je z auta perfektný výhľad. Užijú si ho aj cestujúci na zadných sedadlách a najmä deti, takže pre nich bude cesta zábavnejšia. Pri ozaj veľkých nárokoch na výhľad je možné objednať si aj veľkú, otváraciu panoramatickú strechu. Mimochodom, vyššiu pozíciu sedadiel a veľké nástupné otvory ocenia aj starší, či pohybovo obmedzení ľudia.
Super variabilita
Cestujúci vzadu si môžu okrem výhľadu užívať aj parádny priestor na nohy, ktorý vznikol vďaka o 50 mm predĺženému rázvoru oproti klasickému Golfu. Sedenie si môžu prispôsobiť vďaka asymetricky deleným zadným sedadlám, posuvným v rozsahu až 18 centimetrov. Samozrejmosťou je aj nastaviteľný sklon ich operadiel. Keď sa na celú vec pozrieme z opačnej perspektívy, teda z kufra, dá sa s jeho objemom celkom pekne čarovať. K dispozícii teda máte veľmi slušných 590 litrov, avšak sklopením sedadiel získate až 1 520 litrov. Ak by to stále nestačilo, môžete sklopiť aj operadlo spolujazdca a vytvoriť tak priestor na prevážanie nezvyčajne dlhých predmetov. Ak zas chcete prevážať iba lyže, môžete na to využiť špeciálny otvor a zachováte 4 miesta na sedenie.
K variabilite musíme nutne zarátať aj odkladacie priestory. Volkswagen Golf Sportsvan ich ponúka mnoho, od objemných, čalúnených kapies vo dverách cez zatváraciu schránku na palubnej doske, klimatizovanú schránku pred spolujazdcom, šikovnú vaničku s vysúvacími držiakmi na poháre medzi sedadlami, až po schránku na okuliare. Určite sme na niečo zabudli.
Na dlhých cestách oceníte aj vyklápacie stolíky na zadných stranách operadiel predných sedadiel. Musíme povedať, že odkladacie priestory sú v Sportsvane veľmi dobre vymyslené. Najgeniálnejšia je asi spomínaná vanička medzi prednými sedadlami. Je uzatvárateľná, avšak obsahuje v sebe dva perfektné držiaky na poháre, ktoré môžete "zasunúť", ak ich práve nepotrebujete. Navyše je tu široká gumička, za ktorú môžete zasunúť rôzne predmety tak, aby vo vaničke "nelietali" :-) .
Pohoda na palube
Jazda so Sportsvanom je veľmi upokojujúca. Jeho podvozok je naladený predovšetkým komfortne, takže je dobre odhlučnený a pekne tlmí nerovnosti. Zároveň však dodáva autu veľmi slušnú stabilitu vo vysokých rýchlostiach. Auto je predvídateľné, nespráva sa zákerne a svoje limity v zákrutách zreteľne komunikuje. Skrátka sa stará o to, aby ste mali za volantom pohodu, čo sa najmä na dlhých cestách s rodinou veľmi hodí. Trochu netradične si tu dovolíme spomenúť aj rozmery Sportsvanu: je totiž dlhý 4 351 mm, čo je iba o necelých 9 cm viac, než má klasický Golf (len pre zaujímavosť, Golf Variant je dlhší ešte o vyše 21 centimetrov). To znamená, že pri parkovaní sa Golf Sportsvan správa prakticky ako kompaktné auto a parkovacie manévre sú s ním hračka. Keby dačo, vždy si môžete priplatiť za aktívny parkovací asistent, ktorý auto zaparkuje za vás.
Väčší a lepší
Na dobrej atmosfére pri jazde mal vplyv aj nový motor 1,5 TSI, ktorý na Volkswagenblogu testujeme prvý krát vo výkonovej verzii 96 kW/130 koní. Zaujímavé je, že maximálny krútiaci moment má zhodný s výkonnejším z trojvalcových motorov 1,0 TSI, teda 200 Nm. Štvorvalec ho však má dostupný v podstatne širšom otáčkovom pásme. Výsledkom je, že motor 1,5 TSI ťahá silnejšie po dlhšiu dobu, pričom sa oveľa radšej vytáča. Má pritom zamatovú kultúru chodu. Keď je naštartovaný, ani o ňom neviete. Môže sa pýšiť veľmi dobrými reakciami na plyn a rýchlym nástupom krútiaceho momentu, za čo vďačí turbodúchadlu s premenlivou geometriou rozvádzacích lopatiek. Ak je vám takáto technológia povedomá, je to preto, lebo sa hojne využíva pri dieselových motoroch. Avšak pri benzínových motoroch je táto technológia unikátna. Využíva ju už iba Porsche. Výhodou motora 1,5 TSI je prepracovaný tepelný manažment, vďaka čomu sa naozaj extrémne rýchlo zohrieva. To je obrovská výhoda v zime. Inak je motor zameraný najmä na ekologickú prevádzku, čo nám pri testoch potvrdili aj údaje spotreby: na 35 km dlhej trase s kombináciou mesta a okresiek sme pri normálnej jazde dosiahli údaj 5,7 l/100 km. Pri vyše 180-kilometrovej trase, na ktorej sme sa nestrážili a ktorá zahŕňala aj diaľničné kilometre, sme dosiahli spotrebu 6,1 l/100 km.
Ešte bezpečnejší
Nový Golf Sportsvan dostal celý rad modifikácií aj v oblasti elektroniky. To znamená, že má k dispozícii ešte viac bezpečnostných a asistenčných systémov. Koniec-koncov, bezpečnosť je pre rodinu prvoradá. Nový Sportsvan teda ponovom ponúka aj monitoring chodcov, ktorý je súčasťou systému Front Assist a núdzového brzdenia v meste City Safety. Novinkou je asistent pre jazdu v dopravných zápchach, ktorý umožňuje vďaka adaptívnemu tempomatu a aktívnemu vedeniu v jazdných pruhoch poloautonómnu jazdu v zápchach do rýchlosti 60 km/h. Ďalej je tu Emergency Assist, asistent proti parkovacím "ťukancom" a systém proaktívnej ochrany posádky. Ak občas ťaháte príves, poteší vás aj Trailer Assist. Súčasťou vynoveného Golfu Sportsvan je aj nová ponuka informačno-zábavných zariadení. Každý jeden stupeň teraz obsahuje väčšiu obrazovku, pričom vrcholom je 9,2-palcový plochý displej, ktorý podporuje ovládanie gestami. My sme mali na test verziu s 8,0-palcovým displejom, ktorý obsahuje dva otočné gombíky. Nám sa toto riešenie zdá najpraktickejšie. 8-palcová uhlopriečka už stačí na výbornú čitateľnosť a aj dizajn tohto displeja pekne zapadá do koncepcie kabíny.
Výsledné pocity? Pre mladú rodinku je Volkswagen Golf Sportsvan ako šitý na mieru. Reálne nám na ňom nič nechýbalo. Napriek tomu, že máme radi aj športovejšie modely, ktoré nás pohltia vo svojej kabíne, výborný výhľad z Golfu Sportsvan má tiež čosi do seba :-)








































































Facebook Mail | |
test recenzia Volkswagen Golf Sportsvan MPV |