S novým Touaregom sme konečne strávili viac času a podrobili sme ho ultimátnej skúške: slovenským cestám. A máme pre vás dobré správy.

Úprimne, pri každom aute s 20- a viac-palcovými diskami trochu tŕpneme, pretože naše domáce cesty s nimi dokážu rozhádzať aj tie najlepšie podvozky. Pri prvom jazdnom teste v okolí Salzburgu sme boli z podvozka Touaregu doslova nadšení. Teraz nás však čakal test v domácom prostredí a ten je o čosi náročnejší.

Ako po prvý raz

Treba povedať, že aj keď pre nás pohľad na Touareg nie je nový, vidieť ho naživo vždy zanechá dojem. Jeho majestátny, elegantný dizajn, ktorý je odľahčený ostrými líniami a ladne rozšírenými bokmi karosérie, je veľmi atraktívny. Charakteristický svetelný podpis LED predných a zadných svetiel vyzerá v noci perfektne. Aj pri otvorení dverí sa dostavuje „wau efekt“. Áno, interiér Touaregu sme už videli, ale po mesiaci sme akosi zabudli, ako futuristicky a zároveň hrejivo pôsobí.

Tú 15-palcovú obrazovku Innovision Cockpitu nie je možné prehliadnuť, najmä ak vás pri vstúpení do auta privíta krásnou animáciou. Náš Touareg je čalúnený v „hrejivých“ odtieňoch, kde aj sivý volant má jemný nádych do hneda. Hnedo-karamelové sedadlá s geometricky perforovaným čalúnením vyzerajú exkluzívne.

Nás veľmi potešil nádherný drevený dekor s otvorenými pórmi, ktorý sa tiahol naprieč palubnou doskou. Jedná sa o pravé drevo a jeho tvarovanie do finálnej podoby je vraj veľmi náročné. V noci je Volkswagen Touareg nádherne podsvietený ambientným osvetlením, pričom jeho farbu si môžete vybrať. Celkový dojem je teda perfektný, a to nám potvrdil každý, koho sme v Touaregu zviezli.

To je benzín?

A práve niektorí pasažieri nedokázali pochopiť, že pod kapotou je dieselový motor – konkrétne 3,0 V6 TDI s výkonom 210 kW (286 koní) a krútiacim momentom až 600 Nm. Je tak dobre odhlučnený a tak kultivovaný, že ho pri bežnej jazde vôbec nie je počuť. Pri rozbehoch zas pradie pekným, upokojujúcim, hlbokým tónom a má zamatový chod. Je spojený s perfektnou 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Jediná kritika tohto hnacieho ústrojenstva smeruje k odozve na plyn. Najskôr z ekologických dôvodov je nástup výkonu motora trochu oneskorený, ako keby trpel na malú turbo dieru. Keď sa však turbá nadýchnu, 600 Nm vás poriadne zatlačí do sedadla a Touareg akceleruje, ako keby vážil o niekoľko sto kilogramov menej, než v skutočnosti.

Prvý raz sme mali možnosť otestovať aj spotrebu a zostali sme mierne v šoku: Touareg dokázal na trase Bratislava – Slovakia Ring a späť dosiahnuť priemernú spotrebu 6,2 l/100 km pri normálnej jazde. Pri pokojnej jazde v nižších rýchlostiach sme zaznamenali aj 5,8 l/100 km a bežný priemer sa pohyboval pod 7,2 l/100 km. To sú neuveriteľné hodnoty.

Touareg vs. Slovensko

Dostávame sa k najpodstatnejšej časti nášho testu: ako si vzduchový podvozok Touarega poradí s našimi cestami? Nebudeme vás zbytočne naťahovať. Jazdí brilantne. Nebúcha, jeho veľké kolesá na nerovnostiach neskáču a do karosérie sa neprenášajú žiadne rázy. Touareg sa iba povýšene vznáša nad hrboľmi a v kabíne je aj vďaka použitiu dvojitých zvukovoizolačných skiel perfektné ticho. Už sme spomínali, že vďaka natáčaniu všetkých štyroch kolies a aktívnym stabilizátorom sa Touareg ani v komfortnom režime nebojí dynamickej jazdy. Tu sa nič nemení. Skúšali sme s ním jazdiť aj ostrejšie a kým je pravda, že v športovom režime je Touareg citeľne agilnejší, ani v komfortnom nastavení sa nedá nazvať neohrabaným.

Úprimne nás však hľadanie hraníc priľnavosti veľmi rýchlo prestalo baviť. Touareg je totiž tak nesmierne komfortný a upokojujúci, až vás presvedčí nasadiť pokojné tempo, pri ktorom navyše dosiahnete aj dobrú spotrebu. Audiosystém Dynaudio patrí k najlepším, aké sme kedy počuli. Takmer neobmedzené možnosti konektivity zaručujú, že si svoju obľúbenú hudbu pustíte z akéhokoľvek zariadenia, ktoré máte pri sebe. Pustíte si jeden z početných masážnych programov na sedadlách, uchopíte volant a vydáte sa na cestu za svojimi záľubami. Permanentný pohon 4×4 a vzduchový podvozok s nastaviteľnou výškou vám umožňujú byť vo výbere destinácii naozaj kreatívnymi. S 810-litrovým batožinovým priestorom si toho so sebou môžete zobrať koľko chcete a pasažieri vzadu sa vďaka nastaviteľným sedadlám budú cítiť rovnako pohodlne, ako vpredu.

Drobnosti, ktoré potešia

Na záver ešte pár postrehov. Svetlá IQ.Light sú naozaj brutálne a v spojení s nočným videním je jazda v noci oveľa menej stresujúca. Head-up displej je naozaj veľký a zobrazujú sa na ňom všetky potrebné informácie. Hlavná obrazovka je ozaj obrovská, z čoho plynie aj výhoda: oveľa ľahšie sa s ňou pracuje za jazdy. K tomu prispieva aj fakt, že si máte o čo oprieť ruku – inžinieri na to mysleli. Ani po niekoľkominútovom „bláznení sa na nej“ sa nemusíte obávať, že sa za jej stav budete musieť hanbiť. Jej povrch totiž odpudzuje odtlačky a naozaj to funguje! Keď si všetky menu usporiadate podľa seba, aj tak sa naťukáte menej, čo je plus. S tým sa spája možnosť regulovať podsvietenie prístrojov priamo zo skratky na obrazovke! Konečne. Zaujímavým detailom je aj klimatizácia. Tá zaznamená, keď na sedadlách nikto nesedí a svoj výkon sústreďuje len na tie, ktoré sú obsadené. To šetrí palivo. Bezdotykové otváranie kufra je už klasika, ale teraz si môžete zadnú časť auta ešte znížiť, aby sa vám veci do kufra lepšie nakladali. A to sme ešte nespomenuli nespočetné asistenčné systémy, ktoré Touareg má.

Nový Volkswagen Touareg toho ponúka naozaj veľa a nás veľmi teší, že je zároveň stopercentne použiteľný a pohodlný v našich domácich podmienkach. Vlastne – veď ho montujú v Bratislave. Isto si nenechali príležitosť ho tu aj otestovať. A je to cítiť. Na svoju novú vlajkovú loď sme veľmi hrdí.