Novinky, Technológie, Golf, Verzie GTI / 6. júl 2025 / 15 minút ČÍTANIA

Takto sme sa ešte s GTI nezapotili! Priamo na Nürburgringu, ale aj mimo neho!

Ako prebieha vývoj športového auta, akým je Golf GTI? Absolvovali sme náročný výlet, na ktorom sme navštívili Wolfsburg, vyskúšali tajný simulátor za milióny eur a zavítali sme aj na slávny Nürburgring!

Jazdí ako Volkswagen
Čo znamená DNA VW, pokiaľ ide o podvozok a jazdnú dynamiku? Ako sa to dosahuje počas celého vývojového procesu – pomocou simulácií, testovacích stolov, jazdných simulátorov a tradičného ladenia vykonávaného odbornými vodičmi v reálnych vozidlách?

Komunikácia kľúčových atribútov VW
Ladenie jazdných charakteristík si kladie za cieľ vytvoriť dôveryhodné prepojenie s vozovkou, lineárne a predvídateľné správanie vozidla, vysokú presnosť riadenia, vyvážené a intuitívne ovládanie a emocionálny jazdný zážitok. Tieto aspekty sú ilustrované vývojom modelu Golf GTI Edition 50 a systému tlmičov DCC Pro v modeli Passat.

Exkluzívny pohľad na vývojové nástroje
Získajte prvý prístup k nástrojom ako testovacie stoly kinematiky náprav, polia na testovanie odolnosti, jazdné simulátory a riadiaci robot. Získajte náhľad na virtuálne metódy používané na objektivizáciu subjektívneho hodnotenia jazdných vlastností vozidla. Navyše, pohľad na testovacie trate Ehra a vývojové dielne skupiny vo Nürburgringu.

Vášeň pre detail
Jedinečný jazdný pocit VW vzniká vďaka jemne vyladenej súhre vlastností riadenia, tlmičov a pneumatík, čo vytvára výnimočný zákaznícky zážitok.

Golf GTI Edition 50
Najvýkonnejší, najefektívnejší a najrýchlejší Golf GTI, aký bol kedy postavený.

Stretnutie s vodičom
Rekordér a vývojový jazdec Benny Leuchter predvádza vozidlo na testovacej trati Nürburgring.


Ako sa vyvíjajú jazdné vlastnosti Golfu GTI „Edition 50 Performance“ do sériovej výroby
Dnes sú jazdné vlastnosti systematicky navrhované pomocou virtuálnych vývojových nástrojov a čiastočne validované cez simulácie. Aby sa presne dosiahli vývojové ciele, je nevyhnutné kombinovať objektívny dizajn v simuláciách so subjektívnym ladením všetkých jazdných charakteristík pomocou reálneho testovania.

Prezentované stanice ilustrujú vybrané fázy vývojového procesu modelu Golf GTI „Edition 50“. Validácia a vývojové kroky sa čoraz viac presúvajú z testovania na cestách na testovacie stoly, jazdné simulátory a offline simulácie. Na konci všetky disciplíny prispievajú k presnému a požiadavkami riadenému celkovému výsledku.


Fáza 1: Prevádzková odolnosť
Testovanie odolnosti častí podvozka na testovacích stoloch

Účinnosť podvozku závisí od jeho odolnosti a výkonnosti v reálnych podmienkach. Preto sa zameriavame na prevádzkovú spoľahlivosť, ktorá zahŕňa životnosť, bezpečnosť a kvalitu komponentov. Pomocou najmodernejších simulačných a testovacích metód testujeme prototypy, moduly aj celé vozidlá. V priebehu iba 2–4 týždňov simulujeme celú životnosť vozidla na testovacom stole – ak treba, aj pri extrémnych poveternostných podmienkach. Komponenty, ktoré prejdú testami, sú následne optimálne navrhnuté z hľadiska geometrie, výberu materiálu a výroby pre potreby zákazníkov.

V špeciálnej komore venovanej testovaniu dlhodobej výdrži podvozku je vozidlo vystavené tisícom kilometrov referenčnej jazdy po náročnom povrchu z ciest vo vývojovom centre Ehra-Lessien. Testovacia stolica simuluje povrch rozbitých ciest, ktoré dostávajú podvozok do náročných situácií a vďaka sofistikovanej sérii strojov nie je nutné fyzické testovanie priamo v centre s vodičom. To je však finálne testovanie kompletného podvozka s jeho nastavením, ktorému predchádza séria separátnych testov.

Separátne je testovaná predná náprava v podmienkach simulujúcich reálnu rýchlosť, mechanickú námahu a podmienky, do ktorých sa vozidlo dostane počas svojho života. Manžety, čapy a materiály prednej nápravy, na ktorej sa nachádza prevodovka, predný diferenciál a je zaťažená samotným motorom, sú vystavené bežným situáciám z denno-dennej premávky, kedy sa auto “plazí” v premávke či jazdí po diaľnici v rýchlostiach nad 130 km/h, ktoré sú v nemeckých podmienkach stále bežné. Testovacia stolica počíta so simuláciou vetra pri vysokých rýchlostiach, zmenami rýchlosti či spomaľovaním do stojacej či spomalenej premávky. Každá jedna z týchto situácií prináša celému radu komponentov podvozka iný druh námahy a opotrebenia, ktoré sú následne analyzované a ich výsledky reflektované pri následnom vývoji.

Komplexným testom predchádzajú samotné testy súčiastok náprav. Veľký zreteľ je venovaný silentblokom náprav, ktoré dokážu do veľkej miery ovplyvniť jednak jazdné vlastnosti samotného vozidla počas jazdy a taktiež celkovú životnosť podvozka bez nutnosti jeho údržby. Separátnymi testami prechádzajú ako ramená náprav, tak aj relatívne triviálne časti podvozka akými sú silentbloky náprav. Ich testovanie v separátnych laboratórnych segmentoch redukuje nutnosť produkcie emisií CO₂ počas praktických jazdných testov kompletných vozidiel a taktiež času či kapacít personálu.


Fáza 2: Kinematika náprav
Objektivizácia a validácia jazdných vlastností

Správanie vozidla je výrazne ovplyvnené pohybom a pružnosťou podvozku a kolies pri dynamickom zaťažení. Aj minimálne zmeny v geometrii kolies môžu významne ovplyvniť jazdné vlastnosti a stabilitu.

Na testovacej stolici sa aplikujú reálne jazdné zaťaženia v kontrolovanom prostredí, aby sa overilo správne nastavenie kolies pri skutočných jazdných podmienkach. Komponenty podvozka ako sú napríklad gumové púzdra, pružiny, stabilizátory a čapy náprav sa môžu cielene navrhnúť a optimalizovať na testovacom stole, aby bola zabezpečená ich funkčnosť.

V praxi vyzerajú testy relatívne neatraktívne, no ide o vyslovene laboratórny prístup k vývoju podvozka. Do veliceho strediska prichádzajú z testovacej stolice informácie o zlomkoch stupňov a milimetroch, ktoré sú zobrazené v grafoch inžinierom a ďalej analyzované pri vývoji komponentov podvozka. Vývoj podvozka je veda v pravom zmysle slova, ktorá naberá na grafickej atraktivite až v momente, kedy je vozidlo odvezené na testovaciu trať v kompletnom stave a vystavené práci profesionálneho pilota.

Podobne ako chemici so skúmavkami alebo teoretickí fyzici s tabuľami plnými matematických výpočtov pracujú inžinieri koncernu Volkswagen v laboratóriách s množstvom dát, z ktorých sa až časom stávajú autá, na ktorých absolvujete svoje denno-denné trasy do práce a za rodinou či vo voľnom čase na okruhu či pekne okresnej ceste pre relax z dobre vyváženej jazdy.

Výročná edícia Golf GTI Edition 50 prešla vďaka týmto výskumom nemalými, no pre bežné oko zanedbateľnými zmenami pri ladení podvozka. Dokonca až do takej miery, že v rámci príplatkového Performance Package boli zmenené tvary ramien zavesenia náprav, ktoré eliminujú nedotáčavosť a podporujú elimináciu nedotáčavosti.

Fáza 3: Jazdný simulátor
Subjektívne ladenie jazdného správania a virtuálny vývoj podvozka

Ciele jazdnej dynamiky sú stanovené už vo fáze virtuálneho návrhu. V tomto štádiu je možné vykonať úpravy koncepcie a dizajnu podvozkových komponentov bez potreby fyzických prototypov. Jazdný simulátor umožňuje subjektívnu spätnú väzbu vodiča, ktorá slúži na overenie jazdného správania a aktívne ladenie komponentov či pneumatík.

To umožňuje zapojenie jazdných expertov do vývoja jazdných vlastností omnoho skôr, než je samotná pneumatika či komponent fyzicky vyrobený. Aby bolo možné virtuálne ladiť podvozok, musia byť matematicky modelované presné digitálne dvojčatá cieľového vozidla. To si vyžaduje komplexnú virtuálnu reprezentáciu samotného vozidla aj jeho predpokladaných jazdných charakteristík.

Fyzická skúsenosť zo simulátora je pre bežného človeka priam neuveriteľná. Vývojové zázemie spoločnosti EDAG neďaleko hlavnej fabriky značky Volkswagen v nemeckom Wolfsburgu má k dispozícii jeden z najpokročilejších jazdných simulátorov na svete. V kabíne vyhotovenej kompletne z uhlíkových vlákien sedíte vo výške približne 2 metre nad podlahou, po ktorej sa pohybuje celé zariadenie vytvárajúce dokonale precízny pocit z jazdy. Okolo samotnej kabíny sa rozprestiera plátno, na ktorom sa premieta testovací polygón a vytvára vám dokonalú ilúziu pohybu spoločne so sériou lán, ktorá pohybuje s kabínou po ploche podobnej hre vzdušného hokeja.

Na prezentácii sme boli konfrontovaní s trojicou scenárov, ktoré sme mali inžinierom popísať a navzájom ich rozoznať. Prvým testovacím subjektom bol štandardne dostupný Golf GTI generácie 8.5, ktorý nám vytvoril referenciu. Následne bol do simulátora nastavený model výročnej edície Golf GTI Edition 50 s Performance balíkom a modelom semi-slick pneumatík Bridgestone Potenza Race. Už samotná zmena z bežného nastavenia podvozka pre sériový Golf GTI na Edition 50 bola výrazne citeľná z hľadiska jazdných vlastností a odozvy podvozka. Vyznačovala sa omnoho rýchlejšou odozvou už len pri jednoduchej zmene smeru pri jemnom slalome. Zmena modelu na klasický Golf 1.5 TSI so 17-palcovými diskami a vysokými bočnicami pneumatík je v prípade simulátora kvantovým skokom v odozve podvozka.


Fáza 4: Testovacia trať – Proving Ground

4.1 Objektívne meranie jazdných vlastností
Objektivizácia jazdnej dynamiky tvorí most medzi virtuálnym vývojom a reálnym testovaním. Pomocou štandardizovaných jazdných manévrov sa správanie vozidla dokumentuje a vizualizuje cez kľúčové ukazovatele výkonnosti (KPI).

Tieto parametre slúžia na validáciu simulačných modelov a definujú cieľové hodnoty, ktoré musí vývojové vozidlo dosiahnuť – v simuláciách aj fyzických testoch. Tento proces zaručuje, že finálne vozidlo poskytne charakteristické jazdné DNA vozidiel značky Volkswagen, ktoré sa vyznačuje neutrálnym správaním podvozka. Výpočtové prehodnotenie je možné kedykoľvek v prípade neskorších zmien projektu alebo pri špeciálnych modelových variantoch.


4.2 Durability Track EVP – Zabezpečenie únavovej odolnosti v extrémnych podmienkach
EVP je jednou z viacerých validačných tratí používaných na overenie štrukturálnej pevnosti a funkčnej bezpečnosti komponentov pred uvedením na trh. Digitalizovaná trať sa používa spoločne s ostatnými pri dizajne na základe simulácií počas simulovaného testovania v závode. Počas verifikačnej fázy vývoja komponentov sa testy na základe dát z tohto prostredia replikujú aj na celom vozidle, sledujúc nápravy a jednotlivé komponenty.

Je možné, že ste sa stretli už s týmto historickým videom
(">), ktorého dynamické zábery pochádzajú z testovacieho prostredia centra v Ehra-Lessien. V tomto prostredí sa taktiež prevádzkujú testy pre koróziu ako na klasických spaľovacích, tak aj plne elektrických modeloch Volkswagen ID, ako ste už mohli vidieť v rámci tento montáže po uvedení 8. generácie modelu Golf (">). Testy prebiehajú podobným spôsobom ako 20 či 30 rokov dozadu a nové modely skúšajú v tých najnáročnejších podmienkach, ktoré môže vozidlo v rámci bežného dňa počas svojho života zažiť.

4.3 Golf GTI „Edition 50“ – Ladenie jazdných charakteristík
GTI „Edition 50“ je najvýkonnejší sériový Golf GTI všetkých čias. S voliteľným Performance balíkom je zároveň aj najvhodnejší na jazdu na okruhu.

  • Výkon motora: 325 PS / 239 kW
  • Maximálna rýchlosť: 270 km/h
  • Odklon kolies: -2° predná náprava, -1,75° zadná náprava

Vylepšenia ako tuhé uloženie ramien a vrcholu tlmiča na prednej náprave, vystužené uloženie tlmiča a optimalizované ramená zadnej nápravy zvyšujú odozvu a znižujú nedotáčavosť. Model Edition 50 bol ladený s dôrazom na rovnováhu a výkonnosť – s neutrálnym správaním, rýchlou odozvou a prirodzeným jazdným pocitom.


4.4 Hodnotenie riadenia a pneumatík
Virtuálne metódy a cielené kritériá vytvárajú základ pre ďalšie ručné doladenie výkonnosti. Správna interakcia všetkých komponentov zabezpečuje typické správanie vozidla VW. Jazdné vlastnosti a ovládateľnosť sa testujú na rôznych testovacích tratiach, okruhoch aj bežných cestách. Úpravou hardvéru a softvéru dosahujeme jazdnú DNA VW aj v bežných situáciách – vrátane režimu limitného správania na okruhu.

Rozhranie pre zákazníka – teda „pocit“ z jazdy – je primárne ovplyvnené interakciou riadenia a pneumatík. Zložitá softvérová aplikácia pre riadenie a náročné požiadavky (emise, hluk, aerodynamika, odolnosť atď.) na strane pneumatík si vyžadujú hlboké odborné znalosti a výnimočné skúsenosti s jazdou.


4.5 Nastavenie riadených tlmičových systémov DCC Pro
Vývoj riadených tlmičových systémov je kľúčová kompetencia Volkswagenu. Riadiaci softvér je 100 % interný produkt. DCC Pro sa používa v modeloch triedy B a stredne veľkých SUV.

Základom každého tlmičového systému je dobre vyvážené hydraulické nastavenie. Ladenie prebieha cez viac ako 1000 parametrov a máp. Každý model má vlastné dátové súbory. Plný potenciál tlmičových systémov sa dá objaviť len vďaka harmonickej interakcii medzi tlmičmi, pneumatikami a riadením.

Trať „Bad Road Track“ sa používa na:

  • Hodnotenie akustických vlastností
  • Hodnotenie ovládateľnosti karosérie pri rôznych zaťaženiach
  • Hodnotenie sekundárneho komfortu jazdy pri krátkych a dlhých nerovnostiach

Vývoj tlmičov DCC Pro bol pre inžinierov jednou z najväčších a najuspokojivejších výziev v ich kariére. Pokročilé tlmiče sú orchestrom fyzikálneho ladenia, materiálovej odbornosti, hydrodynamiky oleja a softvéru. Tlmiče DCC Pro sú ladené pre každé vozidlo Volkswagen osobitne, podľa jeho dynamických nárokov a požiadaviek. Ich ladenie však neprebieha len v rámci softvérových nastavení, ale aj pomocou krúžkov, ktoré ovplyvňujú dynamiku hydraulickej kvapaliny v rámci tlmiča.


5.1. Testovanie na verejných cestách či pretekárskom okruhu
Testovanie vlastností tlmičov je dodatočne ladené v rámci zoznamu požiadaviek inžiniermi v okolí okruhu Nürburgring, ktoré je známe svojimi kľukatými a náročnými cestami. Inžinieri pred finálnymi úpravami testujú komfort, správanie podvozka v bežných či náročnejších situáciách a určujú atribúty posledných štádií finálnych zmien.

V rámci nastavenia dynamiky vozidla je sledované ako správanie pneumatík, tak aj vlastností jednotlivých komponentov podvozka a riadenia. Výsledky finálnych testov a naplnenie požiadaviek je následne ladené v rámci špecificky vyhradených hodín pre výrobcov na okruhu Nürburgring Nordschleife (Industry Pool) ladené do posledných detailov. V okolí okruhu Nürburgring sídlia vývojové centrá automobiliek, ktoré dokážu reflektovať získané poznatky v rámci svojich zázemí a aplikovať ich na testované vozidlá.

Fun facts:

  • Head of Vehicle Dynamics značky Volkswagen a projektu Golf GTI Edition 50 je Florian Umbach, v ktorého životopise nájdete vedúcu pozíciu v rámci ladenia podvozkov Bugatti Veyron Super Sport, Bugatti Veyron Grand Vitesse či úžitkového modelu Volkswagen Crafter aktuálnej generácie.
  • Pozvanie do vývojového centra Ehra-Lessien je v prípade novinárov veľmi výnimočné. Pamätníci, teda inžinieri s viac ako 30-ročnou praxou, si nepamätajú podujatia, počas ktorých by odborná verejnosť jazdila po rýchlostnom úseku centra v Ehra-Lessien, na ktorom napríklad zapísali svoje svetové rýchlostné rekordy modely Bugatti Veyron a Bugatti Chiron.
  • Testovacie centrum Ehra-Lessien dostalo svoj názov podľa polohy medzi dvojicou obcí Ehra a Lessien. Číta sa (era-lesín).
  • Bolo uvedené do prevádzky v roku 1968 počas studenej vojny a nepretržite je v prevádzke do dnešných dní.
  • Počas studenej vojny bola nad centrom vyhlásená bezletová zóna z dôvodu relatívnej blízkosti k východonemeckým hraniciam.
  • Ide o jedno z najpokročilejších automobilových vývojových a testovacích centier na svete.
  • V rámci centra sa nachádza 20,8-kilometrový okruh s ikonickými klopenými zákrutami.
  • Jediným vozidlom mimo skupinu Volkswagen, ktorému bol povolený vstup do vývojového centra Ehra-Lessien a udelené povolenie k jazde na rovinkách centra za účelom dosiahnutia maximálnej rýchlosti, bol McLaren F1. Do dnešného dňa sa vozidlo mimo produkcie VW Group nedostalo do centra v Ehra-Lessien.
  • Zelená metalíza na Golf GTI Edition 50 je nápadne podobná tej, ktorou bol lakovaný VW Golf GTI MK3 zo 100-kusovej edície Edition.

Súvisiace články

Golf, Verzie GTI

DO DETAILOV: Toto je nový Volkswagen Golf GTI EDITION 50

Najprv svetová premiéra a hneď potom víťazstvo v triede! Golf GTI zažiaril na 24-hodinovke Nürburgringu

GTI, ktoré prepísalo rekordy: nový VW Golf GTI EDITION 50

Súvisiace články

Golf, Verzie GTI

DO DETAILOV: Toto je nový Volkswagen Golf GTI EDITION 50

Najprv svetová premiéra a hneď potom víťazstvo v triede! Golf GTI zažiaril na 24-hodinovke Nürburgringu

GTI, ktoré prepísalo rekordy: nový VW Golf GTI EDITION 50