Lifestyle, Beetle / 7. november 2022 / 4 minúty ČÍTANIA

Hra bez konca

Volkswagen Typ 1, neoficiálne „Chrobák“ patrí medzi automobilové legendy. Ako je známe, skonštruoval ho v 30. rokoch dvadsiateho storočia  Ferdinand Porsche na základe štátnej objednávky, požadujúcej vytvoriť ľudový automobil pre každého. Sériovo sa vyrábal od roku 1945 do roku 2003 a vzniklo z neho vyše 21,5 milióna kusov.

Text: Róbert Styk   Foto: Bubophotography

Volkswagen Chrobák bol mojím detským snom. Od malička sa mi páčili veterány, ale k svojmu dnešnému autu som sa dostal až v roku 2017. Samozrejme, s jedlom rastie chuť a tak som ho za päť rokov kompletne prerobil podľa svojho vkusu. Ide o pomerne zriedkavý model 1303 S, ktorý sa vyrábal iba dva roky (1970 – 1972) ako predposledný vývojový typ tohto modelového radu.

Od predchodcov sa líši úplne novým podvozkom, ktorý má vpredu tlmičové vzpery McPherson s vinutými pružinami a vzadu šikmé ramená odpružené priečnymi skrutnými tyčami. Túto konštrukciu som považoval za optimálny základ pre ďalšie úpravy. Viac napovedia jednotlivé obrázky.

Interiér:

Predné sedadla sú z Volkswagenu Golf druhej generácie, celý interiér je prečalúnený kombináciou čiernej kože s kontrastným žltým prešívaním a alcantary. Na palubnej doske sú prídavné prístroje – veľký otáčkomer, teplomer oleja a ďalšie.

K dobovému autorádiu pribudli držiaky na moderné, kvalitné reproduktory. Sú vyrobené na mieru z laminátu a majú drevené kryty v podobe loga Volkswagen. Interiér dotvára drevený volant a drevená hlavica rýchlostnej  páky talianskej značky Nardi. 

Podvozok:

Aby auto na výstavách a zrazoch vyzeralo maximálne „cool“, dostalo vzduchový podvozok (Airride). Ten ho umožňuje pri parkovaní spustiť tak nízko na zem, až sa vpredu dotkne asfaltu vaňou na rezervné koleso. Na to boli z predných tlmičových vzpier odstránené pružiny a po skrátení namontované vzduchové vaky. Takéto vaky sú aj na zadnej náprave, kde nahrádzajú pôvodné skrutné tyče. Vzduch dodáva elektrický kompresor, ktorý plní tlakovú nádrž za zadným oknom. Pomocou manometrov pod palubnou doskou a vypínačov sa dá regulovať tlak a tým nastavovať svetlá výška pre jazdu a parkovanie.

Kolesá:

Kolesá sú tým prvkom, ktorý na upravenom aute udrie do očí ako prvý a od neho významne závisí celkový „umelecký“ dojem. Ja som sa rozhodol pre kolesá formátu 17 palcov ale nesmeli to byť nijaké moderné hliníkové.

Riešenie som našiel v Čechách, kde mi vyrobili disky z oceľového plechu presne na mieru. Sú dvojdielne a na strede je nasadená originálna chrómovaná puklica s logom VW. Vpredu majú šírku 6,5 a vzadu 8,5 palca, čo je maximum, ktoré sa zmestí pod    (zatiaľ) nerozšírené blatníky. Pneumatiky majú formát 165/40 R 17 vpredu a 195/40 R 17 vzadu.

Motor:

Motor je sériový, vzduchom chladený štvorvalec boxer s objemom 1,6 litra. Prešiel kompletnou generálkou a zatiaľ dosahuje štandardný výkon 37 kW (50 k). No v ďalšej fáze mám v pláne zvýšenie výkonu, čo zlepší komfort pri dlhších cestách na rôzne zrazy.

Karoséria:

Vpredu je plastový spojler Kamei, znižujúci nadľahčovanie prednej nápravy pri vyššej rýchlosti. Kapota motora, vybavená krídlom v štýle Porsche Turbo, je zo sklolaminátu od firmy Schult. V zadných blatníkoch sú väčšie kombinované zadné svetlá z neskoršieho modelu 1303 a smerové svetlá na predných blatníkoch sú vo vyhotovení pre trh USA s bočnými oranžovými odrazkami. Svetlomety majú paraboly s čírym krycím sklom.

No tento stav je ešte iba dočasný, do budúcnosti sú v pláne rozšírené blatníky, plastový predný nárazník s integrovaným spojlerom, nový lak a ďalšie modifikácie. Lebo niekedy aj cesta môže byť cieľom.

beetle 01.jpg
beetle 02.jpg
beetle 03.jpg
beetle 04.jpg
beetle 05.jpg
beetle 06.jpg
beetle 07.jpg
beetle 08.jpg
beetle 09.jpg
beetle 10.jpg
beetle 11.jpg

Súvisiace články

Novinky, Beetle

Príbeh VW Beetle: 21 rokov úsmevov

Novinky, Beetle

Dovidenia, Chrobáčik!

Lifestyle

Volkswagen v motoršporte: Najrýchlejší VW Beetle na svete!

Súvisiace články

Novinky, Beetle

Príbeh VW Beetle: 21 rokov úsmevov

Novinky, Beetle

Dovidenia, Chrobáčik!

Lifestyle

Volkswagen v motoršporte: Najrýchlejší VW Beetle na svete!