Technológie, ID, Elektrické vozidlá / 26. apríl 2021 / 4 minúty ČÍTANIA

ID.4 v off-roadovej úprave zdoláva vyše 1800 kilometrov dlhé púštne preteky

Volkswagen ID.4, čerstvý držiteľ ocenenia "Svetové auto roka 2021", sa ešte nestihol ani len poriadne "rozkukať" po svete a už dostal jednu z najťažších automobilových úloh sveta. Táto úloha je však o to ťažšia, keďže bola pridelená autu s elektrickým pohonom. Preteky NORRA Mexican 1000 majú tento rok trasu dlhú 1 825 kilometrov a ID.4 ju v týchto chvíľach prechádza.

Aby toho nebolo akurát tak dosť, z celkovej trasy 1 825 kilometrov budú musieť účastníci prejsť až 1 428 do cieľa pretekov po nespevnených púštnych cestách. Máte pocit, že tých úloh je na Volkswagen ID.4 už beztak priveľa? Ešte sme veru neskončili.

Odvážny ťah

ID.4 upravené k príležitosti pretekov NORRA Mexican 1000 šoféruje ambasádor značky a dlhoročný pilot modelov Volkswagen v rally-cross pretekoch, Tanner Foust. Bývalý moderátor relácie Top Gear America bude viesť auto pod vedením vlastného pretekárskeho tímu Tanner Foust Racing, ktoré prešlo úpravou pod taktovkou firmy Rhys Millen Racing.

Sériový pohon nebol nijak upravený, čiže ID.4 uháňa púšťou s elektromotorom na zadnej náprave, ktorý produkuje sériových 150 kW/204 koní. Keďže ide o aktuálne najvýkonnejšiu sériovú podobu ID.4 1st, v podvozku sa nachádza batéria s kapacitou 82 kWh. Zdá sa vám to ako podcenenie situácie? Veru, situácia hrá ID.4 do kariet viac, než by ste čakali.

Ideálne podmienky

Z dôvodu vládnych nariadení súvisiacich s pandémiou COVID-19 a s tým súvisiacimi obmedzeniami, sú tohtoročné preteky NORRA Mexico 1000 organizované v špecifickom formáte. Vďaka tomu by mohol tím absolvovať až 98% trasy pretekov bez nutnosti nabíjania.

Samozrejme, tím Tanner Foust Racing má k dispozícii elektrický generátor s výkonom 50 kW, ktorý beží na bio palivo. Plná kapacita batérie by mala byť pri maximálnom výkone generátora k dispozícii z absolútneho nabitia na 100% približne po jeden a pol hodine.

Bez úprav to ale nešlo

Kým pohon nezaznamenal absolútne žiadne zmeny oproti sériovému vyhotoveniu, ID.4 sa so svojím interiérom a podvozkom líši od sériovej podoby extrémnym spôsobom. V kabíne ubudlo komfortných prvkov, akými sú vetranie, kúrenie, klimatizácia alebo rôzne akustické výplne.

Pribudla však ochranná klietka, pretekárske sedadlá a dodatočné obrazovky pre zobrazenie dôležitých údajov, akým je napríklad teplota batérie. Podvozok pripomína rally auto zo všetkého najviac so svojími pružinovými vzperami na oboch nápravách. Chladič bol umiestnený vyššie pre zlepšenie nájazdových uhlov a pribudli aj ochranné kryty častí podvozka.

Priemer kolies bol upravený z pôvodných 19 palcov na 18 palcov, konkrétne na rozmer 255/70 R18. K exteriérovej atmosfére rally auta pridáva značným spôsobom aj výber diskov kolies, ktorými sú ikonické O.Z. Rally Racing. Celkovo stúpla svetlá výška auta po úpravách o cirka 2 palce, teda, niečo viac než 50 milimetrov.

Premyslené do detailu

"Chce to poriadnu dávku sebavedomia prísť na štartovaciu čiaru tak náročných pretekov, ešte o to viac, keď ide o auto ako Volkswagen ID.4," povedal Rhys Millen. "Boli sme veľmi príjemne prekvapení, ako dobre sa ID.4 vysporiadava s terénom," doplnil Millen.

Tanner Foust tvrdí, že ID.4 sa javí najschopnejší a najvhodnejší do daných podmienok vo svojich pôvodných nastaveniach, s trakčnou kontrolou a režime pohonu v polohe "B". Nízke ťažisko skombinované s pokročilou trakčnou kontrolou pracujúcou s dokonalým krútiacim momentom elektromotora dovoľuje ID.4 prechádzať akýmkoľvek terénom a stále pri spomaľovaní získať dostatočné množstvo energie späť do batérií.

"Úzko sme spolupracovali s inžiniermi priamo od Volkswagenu, aby sme našli čo najlepší jazdný štýl pre rôzne typy terénu, z dôvodu, aby sme našli ideálnu rovnováhu medzi rýchlosťou a spotrebou energie. Pretekárske elektromobily sú ešte aktuálne v plienkach, no už máme predstavu, s akými vylepšeniami by sme mohli prísť budúci rok," tvrdí Foust.

Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG004.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG005.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG006.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG007.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG008.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG009.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG0010.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG0011.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG0012.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG0013.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG0014.jpg
Volkswagen_ID.4_BAJA1000_VOLKSWAGENBLOG0015.jpg

Súvisiace články

Novinky, ID

Päť hviezdičiek v Euro NCAP aj pre ID.4

Novinky, ID

Máme Svetové auto roka! Volkswagen ID.4 to dokázal!

Novinky, ID

Štartuje predpredaj elektrického SUV Volkswagen ID.4. Na jar príde až 7 verzií s príjemným cenovým bonusom

Súvisiace články

Novinky, ID

Päť hviezdičiek v Euro NCAP aj pre ID.4

Novinky, ID

Máme Svetové auto roka! Volkswagen ID.4 to dokázal!

Novinky, ID

Štartuje predpredaj elektrického SUV Volkswagen ID.4. Na jar príde až 7 verzií s príjemným cenovým bonusom