Tipy, Golf, ID, Elektrické vozidlá, Verzie R, Úžitkové vozidlá / 31. august 2024 / 4 minúty ČÍTANIA

TOTO vám možno zachráni život! Až 70 % vodičov to však nezvláda

Ide o krízové brzdenie. Áno, tá štatistika je nelichotivá, ale až 70 % vodičov v krízovej situácii nevyvinie dostatIočný tlak na brzdový pedál. Alarmujúce zistenie, pritom stačí tak málo. V tomto článku sa dočítate, ako správne brzdiť v krízovej situácii.

Prečo máme taký problém z brzdením? Panujú totiž okolo neho rôzne fakty a mýty. Mnohé z nich pochádzajú z čias, keď ešte autá nemali ABS (systém zabraňujúci zablokovaniu kolies pri brzdení) a niektoré sú čisto dielom ľudovej tvorivosti.

Skúsme to prevenciou

V skutočnosti je to veľmi jednoduché a dnes však našťastie nad brzdením vôbec netreba rozmýšľať. Rozmýšľanie by sme mali používať skôr, ideálne aby sme sa vôbec nedostali do situácie, kedy treba krízovo brzdiť. Vo väčšine prípadov to znamená dodržiavať bezpečný odstup, pozerať sa čo najďalej pred seba a predvídať.

Niektoré veci sa však predvídať nedajú a na odvrátenie alebo aspoň zmiernenie následkov nehody musíme krízovo - teda rýchlo a na poslednú chvíľu - reagovať.

Je to jednoduché!

Krízové brzdenie je najjednoduchší krízový manéver, a predsa ho mnoho ľudí nezvláda. Väčšinou na brzdu v prvom rade nezatlačia dostatočnou silou, alebo sa po prvotnom stlačení zľaknú a tlak na brzdový pedál povolia. Brzdná dráha sa tým predĺži o cenné centimetre a z potenciálne žiadnej nehody je ťukanec či z ťukanca vážnejšia havária.

Brzdy pozostávajú z brzdového kotúča a strmeňa, v ktorom sú uložené trecie segmenty. Tie pri brzdení vyvíjajú tlak na kotúč a snažia sa spomaliť jeho rotáciu.

Dupni na to!

Takže ako správne brzdiť? Je to jednoduché. Stlačte pedál čo najrýchlejšie a maximálnou možnou silou. Ak máte ABS, nerozmýšľajte, neváhajte. Tento systém sa postará o to, aby sa vám kolesá nedostali do šmyku a aby auto aj pri maximálnom brzdení zostalo ovládateľné. Všetky autá predané v EU po roku 2004 sú systémom ABS povinne vybavené, avšak Volkswagen tento systém používal už ďaleko pred tým, takže sa s najväčšou pravdepodobnosťou nemáte čoho obávať.

Pri intenzívnom brzdení pocítite vibrácie, pulzovanie alebo "kopanie" brzdového pedála. To je úplne normálne a nie je to signál, aby ste povolili tlak na brzdový pedál. Tlačte maximálnou silou. Snažte sa ho zlomiť. Nepovoľte, kým nepominie nebezpečenstvo alebo kým vaše auto úplne nezastaví. Tlačte naplno aj na šmykľavých povrchoch, kde sa ABS aktivuje oveľa skôr. Iba vtedy využívate maximálnu brzdnú silu auta.

Brzdová sústava je dimenzovaná tak, aby vydržala niekoľko krízových brzdení aj z vysokej rýchlosti. Pri športových autách ako Golf R sú brzdy dimenzované ešte štedrejšie.

Nemusíte sa báť, že si poškodíte brzdy. Brzdový systém každého auta je navrhnutý tak, aby takýto manéver bez problémov zvládol. Automobilky testujú výdrž brzdového systému tak, že plne naložené auto (často aj s plne naloženým vozíkom) nechajú na neutráli zísť z horského priechodu Grossglockner, čo je vyše 2 500 m.n.m, pričom úlohou vodiča je pomocou bŕzd udržiavať rýchlosť 50 km/h. Brzdový systém to musí vydržať. Jedno krízové brzdenie je oproti tomu prechádzka ružovou záhradou. ABS sa zas pri krízovom brzdení postará o to, že si nepoškodíte ani pneumatiky.

Užitoční pomocníci

Modernejšie autá vám s brzdením pomôžu. Systém Front Assist rozpoznáva chodcov, cyklistov a pevné prekážky, pričom ak hrozí náraz a vodič nereaguje ani na varovania, systém zasiahne a sám aktivuje brzdy.

Prevencia a predvídanie je základ, ale niekedy sa vyskytnú nepredvídateľné situácie. Skvelým pomocníkom sú nové asistenčné systémy rozpoznávajúce chodcov a cyklistov

Užitočný systém je brzdový asistent, ktorý po zistení náhleho brzdenia (keď vodič rýchlo skočí na brzdový pedál) aktivuje brzdy na maximum aj v prípade, že vodič na brzdu nestúpi dostatočne silno, prípadne povolí tlak na brzdový pedál.

Po prípadnom náraze sa zas aktivuje multikolízna brzda, ktorá udrží brzdy aktivované aj po prípadnom náraze, aby sa auto napríklad neskotúľalo do priekopy, keď sa vodičovi pri náraze zošmykne noha z brzdového pedála.

Veľa vážnych nárazov sa stane po provotnom náraze. Teraz tomu zabraňuje Multikolízna brzda.