28. november 2023 / 5 minút ČÍTANIA
Najodvážnejšie modely z dielne značky Volkswagen (časť 2)
V predchádzajúcej časti sme si predstavili veľmi rýchly, veľmi silný, veľmi úsporný a veľmi luxusný model, teraz pokračujeme s ďalšími odvážnymi činmi z dielne značky Volkswagen.
Čože? Až 3 × Volkswagen Golf v jednom článku? Ako uvidíte, tieto autá sú tak špecifické, že každé si zaslúži svoju pozíciu medzi najväčšími exotmi z dielne VW. Avšak na zahriatie začneme jedným veľmi príjemným modelom VW Passat.
Volkswagen Passat W8
Toto je jeden z najväčších úletov, aké Volkswagen kedy vyrobil. Možno by ste oponovali, že to je predsa model Nardo, avšak jeho motor bol aspoň štúdiou, ktorá sa nakoniec pretavila v produkčný motor používaný naprieč koncernom Volkswagen. V prípade motora W8 to tak nebolo. Veľmi zjednodušene by sa dalo povedať, že ide o dva o dva valce skrátené motory VR6 spojené kľukovou skriňou v uhle 72°, ale realita je o čosi zložitejšia. Tak či tak, vďaka úžasne kompaktnej konštrukcii sa aj do modelu Volkswagen Passat generácie B5.5 podarilo dostať osemvalec. Mal objem 4 litre, maximálny výkon 202 kW (271 k) a maximálny krútiaci moment 370 Nm. Výkonové parametre boli teda v porovnaní s konkurenciou skôr podpriemerné. Čím však motor vynikal, bola mimoriadna kultúra chodu. Predaje boli veľmi nízke. Dokopy sa vyrobilo iba približne 11 tisíc kusov modelu Passat W8. Všetky boli vybavené automatickou prevodovkou a pohonom 4Motion. Volkswagen si však aspoň lepšie vyskúšal konštrukciou motorov W a neskôr sa objavili (aj keď s iným počtom valcov) v modeloch Bentley, Audi a aj v Bugatti Veyron. Vlastne práve Veyron má veľmi teoreticky dva motory W8 umiestnené za sebou. Aj objem sedí. Ale či reálne zdieľajú nejaký komponent z Passatu, o tom veľmi pochybujeme.
VW Golf Country
Veľmi vzácny Golf II. generácie sa vyrábal iba dva roky – od 1991 do 1991 – a bol to riadny exot. Svoj život začal ako obyčajný Golf Syncro so stálym pohonom všetkých kolies. Takmer hotové auto bolo potom odoslané do závodov Steyr-Daimler-Puch v rakúskom meste Graz, kde mu ručne dorobili rúrkový rám a zdvihli tak podvozok Golfu na svetlú výšku až 21 centimetrov! Off-roadovú štýlovku, ktorá je dnes veľmi populárna (pozrite sa na Porsche 911 Dakar alebo Lamborghini Sterrato) v skutočnosti priniesol Volkswagen. Konkrétne Golf Country mal na sebe namontovaných až 438 jedinečných dielcov: nové odpruženie, špeciálne upravené nárazníky pre lepšie nájazdové uhly, ochranný rám pod podvozkom, svetelná rampa a podobne. Väčšia kolesá si vyžiadali úpravu prevodovky, aby auto vládalo. Žiaľ, ľudia vtedy ešte pridanú hodnotu modelu Golf Country celkom nechápali, a tak sa miesto plánovanej produkcie 15 000 kusov nakoniec predalo iba 7 735. Dnes je to veľmi zaujímavé zberateľské vozidlo.
Volkswagen Golf R32
Najobyčajnejší z neobyčajných, ale predsa celkom špeciálny. Taký je Golf R32. Veď kto to kedy videl, aby bol pod kapotou ostrého hatchbacku namontovaný obrovský 3,2-litrový šesťvalec? Volkswagen tu opäť siahol po šikovnej konštrukcii VR, takže vpratať motor pod kapotu Golfu nebol problém. Zaberá len o málo viac miesta, než bežný štvorvalec.
Je pravda, že Golf so šesťvalcovým motorom vznikol dávno pred modelom R32, ale práve až R32 stál za zrodom modelov Volkswagen s prívlastkom R a dával prítomnosť výkonného motora na známosť aj okoliu skrz športový bodykit, ikonické usporiadanie výfukov a pekne upravený interiér so športovými sedadlami. Prvý Volkswagen Golf R32 vznikol v 4. generácii modelu Golf. Bolo to zároveň prvé auto vybavené dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG. Dosahovalo výkon 177 kW (241 k), krútiaci moment 320 Nm a aj vďaka sériovému pohon 4Motion dokázal zrýchliť z nuly na 100 km/h iba za 6,6 sekundy.
VW Golf GTI W12-650
Volkswagen rád poteší svojich fanúšikov na zraze modelov GTI vo Wörthersee. V posledných rokoch sme tam vždy videli zaujímavé študentské koncepty. V roku 2007 sa však Volkswagen prekonal a doniesol tam jeden veľmi špeciálny Golf. Vychádzal z modelu GTI V. generácie, avšak za sedadlami, pod karbónovou strechou mal 6-litrový motor W12 z Bentley Continental GT, ktorý poháňal zadné kolesá. To si samozrejme vyžiadalo riadne rozšírenie náprav (o 160 mm) a kompletné prepracovanie chladenia. Na to ako základ skvelo poslúžila zadná náprava z Lamborghini Gallardo. Predné brzdy pochádzali z Audi RS4. A výkon? Spektakulárnych 478 kW (650 k), krútiaci moment 720 Nm a zrýchlenie na stovku za 3,7 sekundy! Maximálka predstavovala až 325 km/h.
Volkswagen ID R
Čistý pretekársky špeciál vznikol ako pojazdné laboratórium na výskum elektrických technológií v tých najťažších podmienkach: v motoristickom športe. ID R so svojím výkonom 500 kW (680 k) najprv pokorilo svetový rekord v pretekoch na Pikes Peak, neskôr sa po modifikácii aerodynamiky vybralo na Nordschleife a rekord padol aj tam. Prečítajte si všetko o tomto fascinujúcom aute v tomto článku.
Facebook Mail | |
Passat W8 Golf GTI W12 Golf Country ID R R32 VR6 zaujímavosti volkswagen VW |