Testy, Golf, Verzie R / 26. máj 2015 / 5 minút ČÍTANIA

Ničenie pneumatík s Golf R Variant

Pamätáte sa ešte na náš výlet do Španielska? S Golfom Alltrack sme si vyskúšali jazdu mimo spevnených ciest, Golf GTD Variant nám zas ukázal, ako sa dá po okreskách jazdiť diabolsky rýchlo s anjelsky nízkou spotrebou... A na nádhernom okruhu Ascari sme si vyskúšali nový Golf R Variant – najrýchlejšie a najtalentovanejšie rodinné kombi, široko – ďaleko.

Volkswagen Golf R Variant

O tom, aký je Golf Variant praktický, už vieme. Verzia R z úžitkových vlastností oproti bežným Variantom nestráca nič. Dokonca by sme mohli povedať, že získala jednu navyše – pohon všetkých štyroch kolies 4Motion. Napriek tomu, že je auto znížené, má obuté veľké disky s nízkoprofilovými gumami a poháňa ho dosť nadupaný motor, sa s ním bez problémov dá jazdiť každý deň. 605-litrový kufor tak môžete plniť kočíkmi, nákupmi, starými vecami, ktoré treba odniesť na chalupu... Golf R Variant bude poslúchať na slovo, pri prejazde cez spomaľovače nebude protestovať a ani se nevypýta priveľa benzínu. Uznajte, spotreba medzi 7-8 litrov na 100 km je na takéto auto viac, než prijateľná.

Volkswagen Golf R Variant

Dosť bolo rečí o tom, čo je všetkým už dávno zrejmé. Máme kľúčiky od charakteristicky tmavomodrého Golfu R Variant a pred nami je nádherný okruh Ascari. Tento okruh dal vybudovať jeden miliardár a nachádza sa na ňom množstvo zaujímavých zákrut, niektoré dokonca napodobňujú najslávnejšie zákruty z iných pretekárskych okruhov. Trať je uložená na samote v španielskych kopcoch v okolí Rondy.

Volkswagen Golf R Variant

Žiaľ, nemôžeme len tak vyraziť na trať a hodinu týrať pneumatiky. Z bezpečnostných dôvodov musíme jazdiť vo vláčiku za inštruktorom, pričom poradie áut sa má každé kolo meniť. Aspoň sa niečo naučím od profesionálov.

Volkswagen Golf R Variant

Ale najprv si treba vyskúšať Launch Control. Zapnúť režim Race, vypnúť ESP, ľavou nohou zošliapnuť brzdu, pravou plný plyn... Golf začne strieľať do výfuku a rally auto. Potom pustíte brzdu a zažijete katapult, aký dokáže poskytnúť len 300 koní a trakcia všetkých štyroch pneumatík zahryzávajúcich sa do asfaltu. Paráda. Stovku sme mali na tachometri skôr, než sme sa stihli spamätať. A tie strely do výfuku pri radení! Už sme však zoradení vo vláčiku a inštruktor začína zrýchľovať. My sa ho snažíme držať ako kliešť, ale nie všetci to dokážu, takže si pri nasledovaní iných nechávame radšej odstup, aby nás zbytočne nebrzdili.

Okruh Ascari sa ukázal v tom najlepšom svetle. Jeho zákruty prechádzajú plynulo jedna do druhej, sú tu horizonty, šikany, klopené zatáčky aj technické pasáže. Dokonalá trať. A Golf R Variant ju zvládol s úplným prehľadom. Vďaka ťažšiemu zadku má vyváženejšie jazdné vlastnosti a umožňuje vám viac si vychutnať prenos hmotnosťi. Stačí výraznejšia provokácia a auto sa berie krásne bokom, pričom jasne komunikuje svoje zámery. Snaží sa vodiča nevyľakať. Motor bojuje ako o dušu, aby poslal na kolesá každého jedného zo svojich 300 žrebcov. Vydáva pri tom nádherný, dravý zvuk. Brzdy sú famózne a nevädnú, ani keď opakovane brzdíte z rýchlostí vyše 200 km/h. A my sme tak brzdili. Pri výjazde zo zákrut stačí auto správne nasmerovať, poriadne pritlačiť na plyn a Golf R Variant vystrelí vpred bez náznaku hrabania či šmýkania. Občas dokonca cítite, ako vám pomáhajú dokončiť zákrutu aj zadné kolesá, tak dobre je nastavený systém 4Motion. Skvelú prácu odvádza aj systém XDS+, ktorý Golfu zaisťuje maximálnu trakciu presne na tom kolese, ktoré ju potrebuje.

Volkswagen Golf R Variant

Zaujímavou skúsenosťou bolo vychladzovacie kolo. Inštruktor nás nechcel obrať o zábavu z rýchlej jazdy a tak povedal, nech ideme za ním jeho tempom a nech sa snažíme nebrzdiť. Bál som sa, že pri pomalej jazde si okruh a auto neužijem, ale na moje počudovanie sme takmer vôbec nepoľavili z tempa! Mal som strach, či Golf R Variant zvládne všetky manévre tak, ako inštruktorov trojdverák, ale o chvíľu som už žasol nad vyváženosťou auta. Naozaj stačilo v mnohých miestach iba ubrať plyn a predná náprava získala toľko priľnavosti, že som vedel vybrať aj zákruty, do ktorých by som inak brzdil. Opäť vynikajúca vizitka dobrého nastavenia podvozka a skvelého vyváženia auta. A nezabudnite, že sme sedeli v kombi s vyše 600-litrovým kufrom! Úžasné.

Volkswagen Golf R Variant

Žiaľ, všekto dobré sa raz musí skončiť a po vychladzovacom kole nasledoval vjazd do boxovej uličky. Šesť kôl ubehlo veľmi rýchlo. Jednak preto, lebo to bola neskutočná zábava, ale aj preto, lebo naše auto bolo naozaj veľmi rýchle. Ak niekto máte Golf R, jednoznačne s ním aspoň raz choďte na pretekársky okruh. Neuveríte, čo tam to auto zvládne.

Pozrite si video, ako sme na Golfe R Variant jazdili my:

Súvisiace články

Technológie, Golf, Verzie R

Zabijak superšportov: Volkswagen Golf R

Štúdie a koncepty, Eventy, Golf, Passat, Touran, Sharan, Verzie R

Volkswagen na autosalóne v ŽENEVE v obraze...

Tipy, Verzie R

Golf R Touch sa dá ovládať gestami!

Súvisiace články

Technológie, Golf, Verzie R

Zabijak superšportov: Volkswagen Golf R

Štúdie a koncepty, Eventy, Golf, Passat, Touran, Sharan, Verzie R

Volkswagen na autosalóne v ŽENEVE v obraze...

Tipy, Verzie R

Golf R Touch sa dá ovládať gestami!