Technológie, up!, Verzie GTI / 5. jún 2018 / 2 minúty ČÍTANIA

Ocenenie pre 1,0 TSI z modelu Volkswagen up! GTI

Každoročná anketa Medzinárodný motor roka má svojich finalistov. S motorom 1,0 TSI z modelu up! GTI sme si odniesli cenu za najlepší motor do objemu 1,0 litra!

Každý rok sa zíde porota pozostávajúca z najlepších novinárov celého sveta, aby zvolila Medzinárodný motor roka. V kategórii "do 1,0 litra" si ocenenie odniesol motor 1,0 TSI známy z modelu VW up! GTI. V celkovom hodnotení obstál taktiež veľmi dobre. Umiestnil sa piaty. Podotýkame, že pred ním boli dva motory od Ferrari, jeden od Porsche, plus elektromotor od Tesly.

Čistý motor

Motor 1,0 TSI si porotu získal vďaka kompaktnému dizajnu a mnohým technológiám, ktoré ponúka pre dosiahnutie vysokého výkonu, dobrej spotreby a prijateľnej hladiny vibrácií a hluku. Je to prvý trojvalec, ktorý sa kombinuje so štvorcestným katalyzátorom a filtrom pevných častíc. Ten redukuje emisie pevných čiastočiek až o 95 percent. Pod autom sa nachádza ešte ďalší, trojcestný katalyzátor. Ten má za úlohu "vyčistiť" výfukové plyny aj pod plným zaťažením. Motor 1,0 TSI tak spĺňa ultra náročnú normu Euro 6d-TEMP, ktorá už zahŕňa meranie spotreby podľa nového testovacieho cyklu WLTP, obsahujúceho aj testy v reálnej premávke.

Malý, ale nadaný

Poďme sa bližšie pozrieť na technické vychytávky motora. Má objem 999 cm3, tri valce a štyri ventily na valec plnené sodíkom. Vzduch doňho tlačí turbodúchadlo s elektricky ovládaným obtokovým ventilom. V sacom potrubí má integrovaný medzichladič stlačeného vzduchu, pričom výfukové potrubie je integrované do hlavy valcov. Chladenie výfukových plynov znižuje riziko vzniku detonačného spaľovania. Keďže sa ventily ani iné časti spaľovacieho priestoru nemusia chladiť benzínom, prispieva to k zníženiu jeho spotreby. Vstrekovače pracujú s nezvyčajne vysokým tlakom 350 bar, čo prispieva k lepšiemu odpareniu paliva a menšej tvorbe pevných častíc. Palivo sa vstrekuje priamo do spaľovacích komôr cez piezoelektrické vstrekovače s piatimi otvormi. Vďaka všetkým týmto opatreniam dosahuje tento motor výkon 81 kW (110 koní) pri 5000 až 5500 otáčkach. Maximálny krútiaci moment 200 Nm je dostupný už od 2000 otáčok a nepoľaví, až kým sa motor neroztočí na viac, než 3500 otáčok za minútu. Na náš motor 1,0 TSI sme teda patrične hrdí!

Súvisiace články

Lifestyle, Štúdie a koncepty, up!, Polo, Golf, Verzie GTI

Volkswagen GTI Performance Days

Video, Tipy, up!, Elektrické vozidlá

Volkswagen TV: ako si vyrobiť VW e-up!

Novinky, up!, Verzie GTI

Nový člen rodiny GTI: VW up! GTI

Súvisiace články

Lifestyle, Štúdie a koncepty, up!, Polo, Golf, Verzie GTI

Volkswagen GTI Performance Days

Video, Tipy, up!, Elektrické vozidlá

Volkswagen TV: ako si vyrobiť VW e-up!

Novinky, up!, Verzie GTI

Nový člen rodiny GTI: VW up! GTI