Tipy, Polo, Verzie GTI / 2. október 2015 / 4 minúty ČÍTANIA
Polo GTI Academy vol.3: Brzdenie
"Kto brzdí, prehráva." V skutočnosti však platí "kto brzdí dobre, vyhráva".
Brzdenie je z bezpečnostného hľadiska asi najdôležitejší manéver, ktorý by ste mali vy aj vaše auto bez problémov zvládnuť. Na moderných autách vybavených systémom ABS treba v prípade potreby zastavenia zošliapnuť brzdový pedál rýchlo a s maximálnou možnou silou až do zastavenia auta. Panické brzdenie sa však od "športového" brzdenia značne líši.
Hneď na začiatok vás musíme upozorniť, aby ste si správanie vášho vozidla pri brzdení najprv vyskúšali na nejakom bezpečnom mieste. Nie je nič horšie, ako keď vám brzdenie nevyjde. Väčšinou to znamená, že ste do zákruty vpálili príliš rýchlo a výsledok nebýva veľmi pekný. Treba teda začať postupne.
Trochu teórie na začiatok: Predstavme si, že váš Volkswagen nemá ABS. So vzrastajúcim tlakom na brzdový pedál by ste postupne dosiahli, že by sa vaše predné kolesá zablokovali a vy by ste sa dostali do šmyku. K najväčšiemu spomaleniu dochádza tesne pred zablokovaním kolies, respektíve keď majú pneumatiky asi 20% sklz. Treba sa naučiť nájsť túto hranicu. Nie je to jednoduché, pretože na každom povrchu, za každých poveternostných podmienok a pri každej teplote je táto hranica iná. Preto musíte pozorne precítiť signály z brzdového pedála a z volantu, ktoré sa zvyčajne začnú pred hranicou šmyku jemne chvieť. Niektoré pneumatiky začnú jemne kvíliť. Ak je vozidlo vybavené ABS, snažte sa brzdiť tak, aby ste boli tesne pred hranicou jeho aktivácie.
Nezabudnite, že ak sa dostanete do krízovej situácie na rovine, netreba byť hrdinom a šliapnuť na pedál plnou silou, či už máte ABS alebo nie. Výhodou ABS je, že počas brzdiaceho manévra môžete meniť smer auta. So zablokovanými kolesami to nie je možné. Pre zmenu smeru treba dočasne povoliť tlak na brzdy a praktizovať tzv. prerušované brzdenie, aby ste nestratili kontrolu nad vozidlom. Ale teraz nepanikárime, čiže späť k športovému brzdeniu.
Na bežných cestách odporúčame brzdiť s rezervou, či už kvôli potenciálnym nečistotám na asfalte, alebo pre nerovnosti, ktoré môžu aktivovať ABS a výrazne tak predĺžiť brzdnú dráhu. Ak sa rútite do zvodidiel, chcete sa tomuto riziku vyhnúť. Na pretekárskej trati je to iné. Povrch je tu rovný, výbehové zóny bezpečné... Môžete tak brzdenie nerušene trénovať.
Pre čo najväčšiu výdrž bŕzd by ste mali brzdiť krátko a čo najintenzívnejšie. Nástup brzdenia by mal byť rýchly a zároveň plynulý (aby ste nerozhodili stabilitu auta) a brzdy treba taktiež povoľovať pozvoľna. Na začiatok je ideálne oddeliť brzdenie od zatáčania a brzdiť v priamom smere ešte pred zákrutou. Auto sa totiž úplne inak správa v mestských rýchlostiach, kde nemusíte váhať dupnúť na brzdu v zákrute, ako keď je na hranici svojich možností. Aj jemné pribrzdenie tu môže vyvolať šmyk. Najpokročilejšia technika brzdenia je tzv. "trail-braking", pri ktorom sa brzdný bod posúva ďalej k zákrute a brzdí sa až do vrcholu (apexu) zákruty, pričom posledných pár metrov sa brzdy postupne povoľujú. To prináša rýchlejšie prejazdy zákrutou, a lepšiu možnosť nasmerovať nos auta k apexu zákruty, ale zároveň aj oveľa vyššie riziko, ak sa niečo nepodarí. Netreba zabudnúť, že pneumatiky dokážu preniesť iba určitú maximálnu silu – nedokážu naraz rovnako dobre zatáčať aj brzdiť. Preto čím viac zatáčame, tým menej by sme mali brzdiť. Pre ilustráciu si predstavte, že máte o spodok volantu priviazané lanko, ktoré je spojené s brzdovým pedálom. Čím viac máte zošliapnutý brzdový pedál, tým menej môžete točiť volantom.
Majte na pamäti, že ak je mokro, alebo nebodaj sneží, je auto na brzdy oveľa citlivejšie a s treba s nimi narábať o to opatrnejšie.
Sledujte nás aj naďalej. Nabudúce si povieme niečo o priľnavosti a prenose hmotnosti ;)
Facebook Mail | |
Polo GTI Academy brzdenie Volkswagene Polo GTI |