Technológie, Polo / 18. jún 2021 / 4 minúty ČÍTANIA

Prvé vo svojej triede! Nové Polo prichádza s poloautonómnym riadením IQ.DRIVE Travel Assist

Systémy čiastočne autonómnej jazdy pomáhajú efektívne znižovať záťaž na vodiča. Vďaka technológii IQ.DRIVE vás neunaví ani dlhšia jazda na diaľnici.

Premávka je čoraz hustejšia aj na diaľniciach či rýchlostných cestách, kde v kombinácii s vyššou cestovnou rýchlosťou musí vodič venovať plnú pozornosť dianiu okolo seba. Niekoľkohodinová koncentrácia pri šoférovaní však predstavuje výraznú energetickú záťaž na človeka, ktorý po dlhšej ceste častokrát vystupuje z auta vyčerpaný. Značka Volkswagen preto prichádza s riešeniami, ktoré monotónne šoférovanie na diaľnici uľahčujú. Ich cieľom je znížiť záťaž na vodiča tak, aby sa mohol za volantom uvoľniť a do cieľa doraziť s dostatkom energie pre ďalšie aktivity.

Hlavnú úlohu v tomto smere zohrávajú systémy autonómnej jazdy. Medzinárodne sa automatizácia riadenia delí na šesť úrovní, od úrovne 0 po úroveň 5. Zatiaľ čo základná úroveň 0 neposkytuje vodičovi žiadnu asistenciu, úroveň 1 už ponúka základnú podporu v podobe regulácie rýchlosti alebo udržiavania smeru vozidla, no stále nedokáže jednotlivé funkcie kombinovať v reálnom čase.

Systém Travel Assist, ktorý je súčasťou programu IQ.DRIVE vo vozidlách značky Volkswagen, spĺňa požiadavky čiastočne autonómnej jazdy úrovne 2 tým, že súčasne dokáže prebrať kontrolu nad riadením aj rýchlosťou vozidla.

Táto prémiová technológia sa s novým VW Polo prvýkrát dostala aj do mestského auta. Prvky autonómneho riadenia boli donedávna vyhradené len pre luxusné diaľničné limuzíny, po novom však budú vo forme voliteľnej výbavy dostupné aj pre nedávno predstavený modernizovaný Volkswagen Polo. Mestský hatchback zvládne vďaka novej technologickej výbave zatáčať, brzdiť a zrýchľovať plne autonómne, čo výrazne uľahčí prácu vodičovi pri dlhých diaľničných presunoch.

Stačí, ak budete na fungovanie systému počas jazdy dohliadať a o všetko ostatné sa postará auto samé. V prípade potreby môže vodič navyše kedykoľvek prebrať plnú kontrolu nad vozidlom a opätovným stlačením tlačidla systém IQ.DRIVE Travel Assist znovu aktivovať.

Žiadna mágia, ale dokonalé inžinierstvo! Je priam neuveriteľné, čo sa skrýva za jediným stlačením tlačidla na volante. Po aktivácii funkcie Travel Assist prevezme vozidlo kontrolu nad zvolenou rýchlosťou aj riadením v jazdnom pruhu. O udržiavanie vzdialenosti od auta pred vami sa postará radarový adaptívny tempomat spolupracujúci s čítačkou dopravných značiek, vďaka ktorej bude môcť vozidlo prispôsobiť maximálnu povolenú rýchlosť tak, aby vám domov neprišla neželaná pohľadnica od policajtov. Kameru za čelným sklom využíva aj systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Ten zaznamenáva vodorovné dopravné značenie na ceste a tieto údaje potom využíva na bezpečné udržiavanie auta vo svojom jazdnom pruhu.

V kombinácii s manuálnou prevodovkou je možné funkciu Travel Assist používať od 30 km/h až do maximálnej rýchlosti vozidla (210 km/h). Ak je Polo vybavené 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou (DSG), asistenčný systém môžete využívať už od rýchlosti 0 km/h pre ešte pohodlnejší pohyb v dopravných zápchach.

Napriek vyspelosti technológie IQ.DRIVE je vodič pri jazde so zapnutým systémom naďalej zodpovedný za vedenie vozidla, a preto je fungovanie autonómnych funkcií v súčasnosti podmienené pridržiavaním volantu s kapacitnými senzormi, ktoré registrujú pripravenosť vodiča prevziať kontrolu nad vozidlom v prípade krízovej situácie.

Pozrite si video, ako to funguje v praxi. Nenechajte sa vyrušiť tým, že je na ňom vyobrazený model Passat. Rovnako to funguje aj pri VW Polo: