Technológie, ID / 8. apríl 2020 / 2 minúty ČÍTANIA
5,6,7,8… 1! Z ôsmich stupňov späť k jednému
Počet prevodových stupňov s vývojom áut rastie. Šesťstupňová prevodovka bola kedysi luxus. Dnes má každá DSG sedem prevodov a automat v Touaregu dokonca 8. Najnovší prírastok medzi prevodovkami Volkswagenu má však iba jeden stupeň.
Nové technológie si vyžadujú nové riešenia. Spaľovací motor, akokoľvek je fascinatívny a obľúbený medzi vyznávačmi techniky, je nedokonalý stroj. Využiteľný výkon má len v obmedzenom pásme otáčok a prevodovka túto jeho nevýhodu čiastočne kompenzuje. Nesmie zastaviť, takže je potrebné použiť istý druh spojky. Elektromotor však tieto nevýhody nemá. Dokáže sa točiť oboma smermi, má vysoký krútiaci moment už od nulových otáčok a zároveň znesie veľmi vysoké otáčky (vyše 16 000 ot/min.). Najnovšia prevodovka Volkswagenu, ktorá je určená pre elektrické vozidlá ako Volkswagen ID.3, má teda iba jeden jediný prevod. Poďme sa na APP310 pozrieť bližšie.
Bez zbytočných strát
Prevodovka APP310 je dvojúrovňová, jednoprevodová. Nachádza sa napríklad v modeli Volkswagen ID.3. Keďže elektromotor sa dokáže točiť oboma smermi, nemá ani spiatočku. Na dosiahnutie výkonu 150 kW musí elektromotor dosahovať vysoké otáčky. Aby mal automobil dostatočný krútiaci moment, použil sa prevod 10:1. Aby inžinieri ušetrili miesto, prevodovka má dvojúrovňový dizajn. To znamená, že prevod redukuje postupne cez dve menšie ozubené kolesá miesto jedného veľkého.
Prevodovka APP310 je dvojúrovňová, jednoprevodová. Nachádza sa napríklad v modeli Volkswagen ID.3. Keďže elektromotor sa dokáže točiť oboma smermi, nemá ani spiatočku. Na dosiahnutie výkonu 150 kW musí elektromotor dosahovať vysoké otáčky. Aby mal automobil dostatočný krútiaci moment, použil sa prevod 10:1. Aby inžinieri ušetrili miesto, prevodovka má dvojúrovňový dizajn. To znamená, že prevod redukuje postupne cez dve menšie ozubené kolesá miesto jedného veľkého.
Na konci výrobnej linky sa tak nekontroluje iba funkčnosť elektrických komponentov auta, ale aj hluk. Všetko musí splniť prísne kritériá na limity hluku. Všetky súčasti pohonu elektromobilov Volkswagenu pre európsky a severoamerický trh sa vyrábajú v továrni v meste Kassel. Ostatné dôležité komponenty sa vyrábajú v Salzgitteri, Poznani a Hannoveri.
Facebook Mail |