Technológie / 16. október 2022 / 4 minúty ČÍTANIA

Prezuť na zimné zvládnete aj doma! Držte sa týchto krokov a výmenu máte raz-dva za sebou

Výmena pneumatík nie je žiadna veda! Stačí sa držať základných krokov, pridať trochu šikovnosti a výmenu budete mať v priebehu niekoľkých minút za sebou. Okrem toho môžete v neľahkých časoch ušetriť niekoľko desiatok eur.

Lepšie skôr prezuť než dlhšie brzdiť. Pre osobné motorové vozidlá kategórie M1 platí povinnosť prezutia na zimné pneumatiky v prípade, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. V takom prípade musia byť zimné pneumatiky obuté na všetkých kolesách, alternatívou k zimným pneumatikám sú takzvané „celoročky“ s označením M+S. Starší motoristi však odporúčajú riadiť sa aj teplotou, pričom zimné obutie odporúčajú pri teplotách stabilne nižších než 7 stupňov Celzia. Dátumom ohraničené obdobie, od 15. novembra do 31. marca, platí predovšetkým pre vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3.

V minulosti používanú sadu pneumatík pred osadením vizuálne skontrolujte. Zamerajte sa na praskliny, vrazené klince či zdeformované bočnice. Takto narušené plášte už v žiadnom prípade nepoužívajte a sú hodné na výmenu za nové. Pokojne sa môže stať, že ste si poškodenie pneumatiky pri predchádzajúcom prezúvaní nevšimli alebo ste na ich stav počas leta zabudli. Dodatočne odporúčame pri prezúvaní kontrolu behúňa pneumatiky. Nerovnomerné opotrebenie môže odhaliť nesprávne použitie tlakov v pneumatikách, ale aj iné technické problémy ako napríklad zbiehavosť, sklon kolies či opotrebenie častí podvozka.

Myslite aj na životnosť zimných pneumatík. Pevne stanovená hranica životnosti neexistuje a zákon na Slovensku nedefinuje ani maximálny prípustný vek pneumatiky. Zatiaľ čo široká verejnosť sa domnieva, že správny čas na výmenu opotrebovaného plášťa nastáva už po piatich rokoch, odborníci z gumárenského priemyslu deklarujú životnosť až desať rokov. Je však dôležité kontrolovať ich stav, opotrebenie a hĺbku dezénu. Starnutie pneumatík pritom ovplyvňuje nielen ich každodenné používanie, ale aj to, keď sa nepoužívajú – počas dlhodobého státia vozidla na jednom mieste alebo pri nesprávnom skladovaní. Prihliadať treba tiež na kvalitu ciest alebo štýl jazdy. Z toho vyplýva, že životnosť pneumatík nie je ľahké určiť, a preto by ste k danej záležitosti mali pristupovať individuálne.

POSTUP

1. krok: zabezpečte auto proti pohybu. Zatiahnite ručnú brzdu, zaraďte prevodový stupeň a ak sa nachádzate v miernom kopci alebo neveríte svojej ručnej brzde, položte pod koleso na opačnej strane nejaký väčší kameň alebo hrubý konár.

2. krok: povolíme všetky skrutky na kolese, ktoré sa chystáme meniť. Ešte kým je auto na zemi, povoľte skrutky na kolese. Ak by bolo koleso vo vzduchu, hrozí, že by ste pri snahe povoliť skrutku pretáčali celým kolesom. Je možné, že jedna zo skrutiek je bezpečnostná, preto na ňu nasaďte špeciálnu redukciu. Mali by ste ju mať v aute.

3. krok: zdvihneme auto. Zdvihák podložte pod miesto, ktoré je na to určené. Je vyznačené na samotnom aute alebo v jeho návode na použitie. Pozor, nepokúšajte sa auto zdvíhať na inom mieste, mohli by ste si poškodiť karosériu. Zdvihák by mal byť postavený na pevnom podklade a smerovať kolmo na cestu. Následne točte kľukou na zdviháku až kým sa koleso nedostane celé do vzduchu.

4. krok: vymeníme koleso. Úplne vyberte všetky skrutky a následne opatrne aj koleso. Pozor, je ťažké! Ak koleso na náboji drží aj po vybratí všetkých skrutiek, postavte sa k nemu chrbtom a kopnite do pneumatiky (prípadne na okraj disku) pätou. Následne nasaďte na náboj druhé koleso tak, aby diery na skrutky lícovali s dierami na náboji. Dotiahnite skrutky tak, aby koleso pevne sadlo na náboj. Zatiaľ postačí možno aj iba rukou, prípadne jemne pomocou kľúča. Tento postup opakujeme pri každom kolese.

5. krok: finále. Auto pomaly spustíme späť na zem. Po dosadnutí nezabudnite pevne dotiahnuť skrutky! Radšej silnejšie, než slabšie, ideálne však momentovým kľúčom. Nemusíte po kľúči skákať celou váhou.

Súvisiace články

Tipy, Golf

Psssssss... Defekt? Takto si s ním poradíte! +VIDEO

Súvisiace články

Tipy, Golf

Psssssss... Defekt? Takto si s ním poradíte! +VIDEO