Lifestyle, Passat / 7. január 2015 / 5 minút ČÍTANIA
Volkswagen Passat: Rodokmeň úspechu
Tichá voda brehy myje. Aj Volkswagen Passat nikdy nepatril medzi krikľúňov a jeho hrany sú časom obrusované postupne už vyše 40 rokov. Možno práve to je tajomstvom jeho úspechu. Passat vždy radšej príjemne prekvapil, než prekvapujúco šokoval.
Dnešný Volkswagen Passat je špičkou medzi autami svojej triedy, o tom niet pochýb. Už sme čítali aj prvé pochvalné recenzie zo Slovenska a predpokladáme, že budú len pribúdať. Poďme si však pripomenúť, akú cestu Passat absolvoval, než sa dostal tam, kde je dnes.
Prvá generácia Passatu, označovaná B1, uzrela svetlo sveta v roku 1973. Za jej dizajn bol zodpovedný známy Giorgetto Giugiaro. V ponuke bola verzia coupé, sedan aj päťdverový hatchback a kombi. Ani páni vo Volkswagene nemohli prvému Passatu predpovedať taký úspech, akého sa nakoniec dočkal – už do roka sa z neho v Nemecku stalo najpredávanejšie auto. Na celom svete mohli až dva milióny majiteľov spoznať priestranné a komfortné auto pochádzajúce z Nemecka.
V roku 1980 nastal čas ponúknuť zákazníkom niečo nové a Passat svojich zákazníkov odhadol opäť veľmi dobre. Model B2 ponúkal modernejšie tvary, dlhší rázvor a priestrannejšiu karosériu. Na niektorých trohoch pribudla verzia Syncro s pohonom oboch náprav, ktorú poháňal päťvalcový dvojliter. Do portfólia bola zaradená aj verzia s prevodovkou 4+E, známa aj ako Formel E. Mala "ťažký" najvyšší prevodový stupeň, funkciu plachtenia a na niektorých trhoch bol k dispozícii aj automatický systém štart-stop. Áno, stále hovoríme o začiatku 90. rokov! Dokopy sa za osemročnú kariéru Passatu B2 predalo až 5,5 miliónov kusov, čo je pre Passat dodnes rekordné číslo.
Ďalší člen rodiny, model Passat B3 s rokom narodenia 1988, priniesol niekoľko zásadných zmien. Prvý krát sa jednalo o auto postavené na platforme pochádzajúcej čisto z dielne Volkswagenu, bez vplyvu Audi. Passat tak získal priečne uložené motory, čím sa zväčšil priestor pre pasažierov. Revolučnými boli jeho oblejšie tvary a najmä zástup nových motorov. Do rodinného sedanu sa totiž prvý krát dostal kompresorom preplňovaný benzínový motor 1,8 G60 s výkonom 160 koní, kompaktný šesťvalec 2,8 VR6 s krásnym zvukom a výkonom 174 koní a najmä slávne nové motory TDI, bez ktorých by dnes Volkswagen nebol tam, kde je. Medzi zaujímavé prvky výbavy patrila pneumatická zadná náprava s automatickým upravovaním svetlej výšky a elektronicky ovládaná klimatizácia Climatronic.
Po piatich rokoch (teda v roku 1993) prišiel čas na facelift. Ten však bol taký dôkladný, že ho Volkswagen nazval rovno novou generáciou a dal mu kódové označenie B4. Okrem strechy "skleníka" bol každý panel karosérie nový. Predná maska dostala tzv. "úsmev", ktorý sa stal pre model symbolickým. Kasňa bola vystužená pre menšie krútenie a motor 1,9 TDI bol prekopaný, aby dosahoval vyšší výkon. Na tú dobu bolo 90 koní celkom dosť. Ešte zaujímavejší bol však krútiaci moment 202 Nm. V spojení so zázračnou spotrebou 5,2 l/100 km bol Passat ideálnym autom na dlhé vzdialenosti. Jeho palivová nádrž mala navyše objem 70 litrov, takže dojazd na jednu nádrž predstavoval viac, ako 1 300 kilometrov! Kvôli krátkemu času na trhu sa však vyrobilo "iba" 700 000 kusov.
Rok 1996 uzrel veľmi úspešnú generáciu B5. Bolo to jedno z najlepších áut v triede. Vynikalo komplet galvanizovanou karosériou, skvelým odhlučnením, veľmi priestrannou kabínou a vynikajúcou aerodynamikou (koeficient odporu vzduchu iba 0,27). Autá s pohonom všetkých kolies obsahovali komplet nezávislé odpruženie a diferenciál Torsen. Faceliftovaná verzia z roku 2000 bola zaujímavá možnosťou mať pod kapotou doslova naprataný osemvalec W8 s výkonom 275 koní. Určite ste nevedeli, že Passat tu slúžil ako testovacia mulica pre motory s konštrukciou W, ktoré sa neskôr objavili aj v modeloch Phaeton v konfigurácii W12, či dokonca Bugatti Veyron s motorom W16! Dokopy sa z tejto generácie predali vyše 4 milióny kusov! Tomu vravíme úspech!
Model Passat B6, uvedený na trh v roku 2005, bol prvým, z ktorého bolo odvodené aj štvordverové kupé Passat CC. Tiež to bol prvý Passat, ktorý sa dal objednať s revolučnou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Pribudlo kopec bezpečnostných systémov, aj aj športovo ladený Passat R36 s motorom VR6 3,6, ktorý mal skvelý zvuk a výkon 300 koní! Passat s ním dokázal vyšprintovať na 100 km/h za 5,6 sekúnd. Celkom slušná nálož!
V roku 2010 pribudla s novou generáciou modelu Passat B7 aj ďalšia nová verzia – Alltrack. Passat Alltrack je vyšší, robustnejší, s pohonom všetkých štyroch kolies a jeho blatníky chránia tmavé plasty. Inak sa rozšírila ponuka motorov a dominantné postavenie tu získali preplňované agregáty – či už benzínové, alebo naftové.
Dnešný Passat je hádam najväčším skokom najmä v oblasti technológii a dizajnu. Adaptívny tempomat, pokročilé bezpečnostné a asistenčné systémy, LED svetlá, strhujúci dizajn a ešte viac priestoru... A to je iba smotánka z rozsiahleho zástupu noviniek, ktoré nový model zákazníkom ponúka. Keď si teraz spätne spomenieme, čo ponúkal a ako vyzeral prvý Volkswagen Passat, musíme uznanlivo pokývať hlavami a uznať, ako ďaleko sa za tých 40 rokov dostal.
Facebook Mail | |
Passat VW historia Volkswagen das auto |