Obdobie zníženej viditeľnosti, skorej tmy, hmiel a slizkých či namrznutých ciest je už tu. Máme pre vás pár rád, ako ich zvládnuť v bezpečí.

Práve nastáva najnebezpečnejšie obdobie na našich cestách. Skoro sa stmieva, teploty sa pohybujú okolo nuly alebo nižšie, prší, sneží a často nás trápi hmla. Máme pre vás pár tipov, ako toto obdobie prežiť v bezpečí.

Zimné pneumatiky sú základ!

V prvom rade by ste mali mať už prezuté na zimné gumy. Tie si pri teplotách pod 7°C lepšie poradia aj s obyčajnou mokrou cestou. Ich limity sú lepšie čitateľné, progresívnejšie sa dostávajú do šmyku a na zamrznutej či zasneženej vozovke majú rádovo vyššiu priľnavosť, než zimou stvrdnuté letné plášte. Aj keď vo vašom meste sneh nemusí byť, pokojne vás môže zastihnúť po ceste. Lepšie je byť pripravený. Na zimných pneumatikách sa pritom neoplatí šetriť. Ak žijete niekde, kde je pravidelná snehová nádielka, vyberajte gumy podľa ich vlastností na snehu. V mestách a mimo hôr zvážte správanie pneumatík na mokrom povrchu, lebo na ňom reálne strávite asi najviac času.

Vyskúšajte si to

Ak sa vám pošťastí a prvý sneh vás zastihne vo vašom voľnom čase, zájdite s autom na bezpečné opustené miesto a osviežte si pamäť, ako veľmi sa auto na snehu šmýka.  Za desať mesiacov toho človek zabudne veľa a ak sa náhodou ocitnete na zasneženom úseku, budete mať oveľa lepšiu predstavu o tom, ako veľmi treba znížiť rýchlosť, aby ste zvládli jednotlivé zákruty.

Buďte paranoidní

Keď je cesta biela, je jasné, že sa šmýka. Oveľa zradnejší je však tzv. čierny ľad. Môže to byť zamrznutá vyzrážaná vlhkosť na ceste, alebo miesto, kde sa bežne udržiava voda. Každopádne, takúto námrazu nie je vôbec vidieť. Ak mrzne a je hmla, prípadne keď prechádzate nejakou dolinou alebo sa vám zdá, že sa asfalt zvláštne leskne, považujte ho za zamrznutý. Ak ste na rovine a za vami nič nejde, skúste na krátko poriadne stúpiť na brzdu a podľa toho, kedy sa vám spustí ABS hneď zistíte, či sa šmýka. Radšej buďte paranoidní, spomaľte a očakávajte ľad tam, kde nie je, než ak by vás mal prekvapiť.

Pozor na hmlovky!

Zadné hmlovky používajte v hmle jedine cez deň, alebo v noci, kým za vami nič nejde. Len, čo za sebou vidíte auto, je jasné, že vidí aj jeho vodič vás a nemusíte mu vypaľovať oči nepríjemným červeným svetlom. Hmlovky použite aj v lejaku, keď sa za vami vytvára intenzívny vodný sprej, ale opäť najmä cez deň. V noci hmlovky vypnite hneď, ako za sebou zreteľne vidíte auto. Skontrolujte si, či sa vám sneh neusádza na predných svetlometoch a uistite sa o ich dobrom stave. V zime sa totiž jazdí viac po tme, než za svetla. Čím lepšie vidíte, tým viac viete predvídať. Ak máte Volkswagen s inteligentnými LED svetlami, uvidíte toho naozaj veľa. V prípade nového Touaregu vám pri jazde za tmy pomôže aj systém nočného videnia.

Dodržujte odstup

Keď sa už ocitnete na snehu či ľade, snažte sa čo najviac predvídať. Rátajte s tým, že auto má menej, než 10% priľnavosti v porovnaní so suchou cestou. Snažte sa jazdiť plynulo, bez prudkých manévrov, agresívnej akcelerácie či náhleho brzdenia v zákrute. Moderné autá značky Volkswagen sú vybavené pokročilým stabilizačným systémom, ktorý zabráni vzniku nekontrolovaného pretáčavého šmyku a vyžehlí za vás jazdecké chyby. Ak to však preženiete s rýchlosťou, nepomôže vám nič. Pri jazde v kolóne dodržujte väčší odstup od auta pred vami. Nebrzdite na poslednú chvíľu, aby ste autám za vami dali včas signál, že sa chystáte spomaliť. V najhoršom vám môže pomôcť systém Front Assist, ktorý je schopný zabrániť zrážke. Avšak aj ten musí rešpektovať fyzikálne zákony. Niektoré Volkswageny ponúkajú adaptívny tempomat s asistentom jazdy v dopravných zápchach Traffic Jam Assist. Ten dokáže automaticky nasledovať auto pred vami a udržiavať od neho nastavený odstup. V zime odporúčame nastaviť odstup na vyššiu hodnotu. Potom to vám tento systém zaručí pohodovú jazdu bez rizika nehody.  Ak sú však na cestách sťažené podmienky, vždy musíte dávať pozor aj vy. Veľa šťastia a šťastnú cestu!