Lifestyle, Golf / 27. máj 2014 / 5 minút ČÍTANIA

Štyridsiatnik

Presne 29. marca 1974 zbehol z výrobných pásov model, ktorý definoval novú triedu automobilov: Volkswagen Golf. Počas svojej kariéry obslúžil milióny zákazníkov a za jeho volantom sa ocitla aj nemecká kancelárka, pápež i jeden Američan menom Jack Nicholson.

Golf I

Tajomstvo úspechu Volkswagenu Golf sa nedá len tak ľahko vysvetliť. Pri pohľade na prvé skice nadobudnete dojem, že celý proces bol mimoriadne ľahký. Pravda je však presný opak. Jednoduché línie, ktoré dnes považujeme za kultové, sa začiatkom sedemdesiatych rokov nerátali za moderné ani za atraktívne. Musíme si uvedomiť, že Golf bol prelomovým modelom aj preto, že ukončoval éru výroby obchodne úspešného a nesmrteľného Volkswagenu Chrobák.

Golf II

Na svet pomáhali Volkswagenu Golf traja otcovia
Konštrukciu mal na starosti šéf vývoja Ernst Fiala, šéf dizajnu Volkswagenu Herbert Schäfer a, samozrejme, svetoznámy dizajnér Giorgetto Giugiaro, ktorý mal v tom čase iba tridsaťjeden rokov. Zadanie dostal Talian koncom roka 1969. Začal sa kolotoč rokovaní a meniaceho sa dizajnu, napokon, prvé skice a hotový výsledok majú od seba poriadne ďaleko. Šéfdizajnér VW mal na starosti priemyselný dizajn, Fiala uskutočnenie niektorých technických detailov, Giugiaro dodával nové skice a nový model postupne nadobúdal definitívny tvar.
Vo Wolfsburgu zmenili sklon čelného skla a predĺžili zadnú časť, zmenili zakrivené zadné sklo na ploché a najmä predné štvoruholníkové reflektory nahradili kruhovými, smerovky sa z karosérie presunuli do predného nárazníka. Náhoda? Ani náhodou, výsledok optimalizácie výrobných nákladov a minimalizácia slabých bodov. Okrem toho zohrali úlohu aj americké normy, ktoré predpisovali vzdialenosť smerov od okraja svetlometu minimálne na stodvadsať milimetrov. To všetko upravovali obaja dizajnéri, ktorí sa kamarátia dodnes. Giugiaro to pochopil a spolupracoval. Nakresliť Ferrari je ľahké, oveľa ťažšie je trafiť vkus miliónov ľudí. Obaja dizajnéri majú niekoľko milých príbehov. Napríklad Giugiarovi sa nepáčili malé zadné reflektory, ktoré však boli z núdze cnosť. Maestrovi sľúbili, že ak budú na to peniaze, zväčšia ich. Stalo sa. V roku 1980 v rámci faceliftu. Podobné historky sa viažu na kľučky dvier, ktoré pochádzali z regálov náhradných dielov, a podobne.

Golf III

Úspech sa nerodil ľahko
Obchodný úspech sa nerodil ľahko, novinári boli novým modelom unesení, napriek tomu boli zákazníci spočiatku opatrní a myšlienke neverili. Cestu do srdca motoristu však napokon prerezávali neskoršie deriváty. Zvlášť Volkswagen Golf GTI zmazal akékoľvek predsudky zákazníkov a zároveň odsunul konkurenciu do role kopírovačov. Motor s objemom tisícšesťsto kubických centimetrov produkoval stodesať koní, zrýchlenie na stovku absolvoval za menej ako deväť sekúnd, pritom ostal neuveriteľne praktický. Povesť nezničiteľného auta s vynikajúcou spotrebou si vydobila naftová verzia, model GTD prisúdil prvý raz nafte aj rolu zábavy.

Golf IV

Generácie úspechu definovali desaťročia
Nemeckú vášeň pre dokonalosť dokumentuje každá generácia. Tá druhá sa predstavila v roku 1983 a opäť prepisovala možnosti svojej triedy. Na zadnej kapote sa oobjavil nápis "snycro", čo znamenalo pohon všetkých štyroch kolies, k dispozícii bola aj verzia Country, akýsi predchodca dnešných modelov SUV. Druhá generácia GTI si privlastnila hliníkové disky, plastové nástavce a na poularite aj naďalej rástla. Technika prepĺňania motorov sa pod kapotu nasťahovala do jednaosmičky vo forme špirálového kompresora v tvare G, ktorý napokon určil jeho názov "G-Lader".
Tretia generácie z roku 1992 nielenže získala titul európskeho auta roka, zaviedla do pvedomia skratku TDI a zároveň nasťahovala pod kapotu kompaktného auta šesťvalec s unikátnou konštrukciou VR6, ktorý kombinoval výhody motora do V a klasického šesťvalca. Maximálny výkon takmer dvesto koní katapultoval v deväťdesaitych rokoch Volkswagen Golf o inej ligy a opäť ho oddelil od konkurencie. Samozrejme legenda GTI pokračovala s dvojlitrovým benzínovým motorm, hoci úlohu skutočného hot-hatchu vtedy reprezentovala verzia VR6.

Golf V

Štvrtá generácia žala úspechy
Kvalita vypracovania Golfu štvrtej generácie, ktorý sa predstavil v roku 1997 šokovala úrovňou vypracovania. Vlastne možno povedať, že moderný interiér ako ho poznáme zakladala práve štvrtá generácia Volkswagenu Golf. Golf GTI s ponúkal s viacerými motormi a vlastne trocha skĺzol do pozície úrovne výbavenia, čo si výrobca uvedomil a rozlúčková verzia mali typický interiér a maximálny výkon dvihnutý na úroveň stoosemdesiat koní. Novinkou však bola verzia R32, ktorá mala pod kapotou motor VR6 s objemom vyše troch litrov a maximálny výkon dosahoval až dvestopäťdesiat koní.

Golf VI

Výraznou technickou črtou piatej generácie bol unikátny motor, ktorý kombinoval turbodúchadlo a kompresor a produkoval mimoriadne slušný výkon stošesťdesiat koní a pod kapotou Golfu ho nájdete dodnes. Legendárne GTI si oblieklo do tradičnej bielej, červenej, alebo čiernej, sedadlá dostali károvaný poťah prevodová páka dostala opäť tvary Golfovej loptičky a návrat skalných fanúšikov a v neposlednom rade sa vrátil aj pocit výnimočnosti. Príbeh v podobe šiestej a siedmej generácii je intímne známy, píšete ho možno aj vy. A ak chcete poznať tajomstvo jeho úspechu opýtajte sa nadšenca. Iskry v jeho očiach naznačia, že Golf je a odjakživa bol viac, než len auto.

Golf VII

Súvisiace články

Novinky, Video, Testy

Za volantom nového VW Golf! +VIDEO

Novinky, Video, Testy

Za volantom nového VW Golf! +VIDEO

Video, Testy, Golf, Verzie GTI

Exkluzívny test: Volkswagen Golf GTI TCR + VIDEO!

Súvisiace články

Novinky, Video, Testy

Za volantom nového VW Golf! +VIDEO

Novinky, Video, Testy

Za volantom nového VW Golf! +VIDEO

Video, Testy, Golf, Verzie GTI

Exkluzívny test: Volkswagen Golf GTI TCR + VIDEO!