Novinky, ID, Úžitkové vozidlá / 10. marec 2022 / 5 minút ČÍTANIA
Svetová premiéra: Toto je Volkswagen ID. Buzz!
Svet vanov už nikdy nebude taký ako doteraz. Prichádza ID. Buzz, ktorý skrýva dôvtip nielen vo svojom mene.
Presne tak, „buzz“ pripomína výslovnosťou slovo „bus“ ale zároveň symbolizuje bzučanie či šum záujmu. Alebo je to zvuk napodobňujúci včelu, ku ktorej ID. Buzz v žltej tiež nemá ďaleko. Alebo zásah elektrickým prúdom. Tiež príznačné. Všestrannosť jeho mena však naznačuje aj všestrannosť jeho použitia – skvelým dôkazom je úžitková verzia ID.Buzz Cargo. Poďme sa s novinkou zoznámiť bližšie!
Asi nikoho neprekvapí, že Volkswagen ID. Buzz stojí na modulárnej platforme pre elektrické vozidlá MEB. Jej rázvor sa v tomto prípade podarilo natiahnuť takmer na 3 metre! Jej výhodou však nie je iba obrovská škálovateľnosť a schopnosť podliehať evolučným vylepšeniam, ale aj pripravenosť byť neustále v najlepšej softvérovej forme vďaka bezdrôtovým aktualizáciám.
Ikona storočia
ID. Buzz je skutočnou ikonou elektrickej éry. Tak, ako kedysi pôvodný Volkswagen Bulli predstavoval nový pocit skutočnej automobilovej slobody, nezávislosti a emócií, nový ID. Buzz sa snaží na týchto sentimentoch stavať a preniesť ich do súčasnosti: bez emisií, udržateľne, v spojení a pripravených na novú veľkú kapitolu, ktorou je autonómna jazda. Toto auto prvýkrát kompletne stelesňuje všetky piliere strategického plánu ACCELERATE.
Nezabúda pritom na svoje korene. Volkswagen Transporter (T1) bol ikonou 50-tych rokov. Napriek tomu, že novinku od neho delí niekoľko desaťročí, pár spoločných čŕt sa predsa len nájde. Napríklad krátke previsy, tak charakteristické pre model T1. Mal totiž motor uložený v strede, pod podlahou. Dnes má novinka podobne umiestnenú batériu. Obe autá mali navyše pohon zadných kolies.
Jozef Kabaň, ktorý je teraz vedúcim oddelenia dizajnu Volkswagenu, hovorí o ID. Buzz ako o nadčasovom, udržateľnom a extrémne funkčnom aute, ktoré je vďaka týmto vlastnostiam unikátne. Podobnosť modelu ID. Buzz s T1 sa však nekončí iba pri previsoch. Odkaz na minulosť nájdeme aj v prednom paneli medzi svetlami, tvarovanom do písmena V. A čo to obrovské logo vpredu? To tiež nie je náhoda. Spomeňte si, čo mal vpredu prvý Transporter! Čerešničkou na torte je dvojfarebné lakovanie.
Za zmienku stojí aj aerodynamika. ID. Buzz je totiž prvý van s aerodynamikou bežného auta. Koeficient odporu vzduchu totiž dosahuje skvelú hodnotu iba 0,285 (0,29 pre model Cargo).
Technika
ID. Buzz je dlhý 4 712 mm, široký až 1 985 mm a na výšku meria 1 937 mm. Napriek týmto rozmerom a rázvoru 2 988 mm má priemer otáčania iba 11,1 m. Celkové rozmery sú podobné Multivanu T6.1, avšak elektrická novinka je až o 81 mm širšia. Neskôr má prísť aj predĺžená verzia. A v roku 2025 aj California.
Hlboko v podlahe medzi nápravami je uložená batéria s využiteľnou kapacitou 77 kWh, ktorá napája 150 kW elektromotor poháňajúci zadné kolesá. Ten dokáže auto rozpohybovať na 100 km/h za približne 8 sekúnd. Tu určite paralelu s modelom T1 nehľadajte. Batériu môžete nabíjať výkonom 11 kW pri striedavom prúde (AC). Jednosmerným prúdom (DC) je možné ID. Buzz nabíjať výkonom až 170 kW. To znamená nabitie z 5 na 80 % len za 30 minút.
Najnovší ID. softvér umožňuje autu využívať službu „Plug & Charge“, kde sa auto identifikuje samé prostredníctvom kompatibilných konektorov. Nie je teda potrebné používať pri nabíjaní nabíjaciu kartu. ID. Buzz taktiež podporuje obojstranné nabíjanie. Energiu teda nemusí iba prijímať, vie ju aj vracať späť do domácej siete (Vehicle-to-Home). Na to je však potrebný špeciálny obojsmerný wallbox.
Praktické vlastnosti auta zastrešuje otvorený, priestranný interiér s jednoduchou a dobre premyslenou koncepciou s optimálnym využitím dostupného priestoru. Piati pasažieri budú mať k dispozícii až 1 121 dm3 pre batožinu. Po sklopení sedadiel v druhom rade sa tento objem zvýši na 2 205 dm3. V prípade modelu ID. Buzz Cargo môžu byť vpredu dve alebo tri sedadlá a za nimi nákladový priestor s objemom 3,9 m3. Zmestia sa sem dve europalety.
Platforma MEB so sebou prináša kompatibilitu s najrôznejšími asistenčnými systémami. Spomeňme Car2X, núdzové brzdenie pred prekážkou Front Assist či udržiavanie v jazdnom pruhu Lane Assist. Tieto systémy sú súčasťou štandardnej výbavy. Na želanie bude k dispozícii systém Travel Assist s novou funkciou poloautomatickej zmeny jazdného pruhu. Novinkou je automatické parkovanie s pamäťovou funkciou pre vopred uložené trasy.
ID. Buzz k zákazníkovi dorazí s neutrálnou uhlíkovou stopou. Je to prvé auto v segmente vanov a MPV, ktoré toto o sebe môže povedať. Obsahuje značné množstvo recyklovaných materiálov a nevyužíva pravú kožu, čo je v súlade so záväzkom značky Volkswagen ohľadom udržateľnosti. Novinka sa začne sa predávať na jeseň tohto roka. Predpredaj začne už v máji. Tešíte sa?
Facebook Mail | |
Volkswagen VW ID. Buzz bus transporter EV buz VW T1 Volkswagen Transporter elektromobil SUV MPV Van vw uzitkove |