Testy, ID, Elektrické vozidlá / 31. december 2022 / 5 minút ČÍTANIA

TEST: Volkswagen ID.5 GTX: 850 km za deň!

Hovorí sa, že elektromobily patria najmä do mesta. S ID.5 GTX nás to však lákalo zájsť niekam ďalej. Oveľa ďalej. A tak sme za deň precestovali pol Slovenska.

Možno to znie neuveriteľne, ale naozaj. S plne nabitým autom sme koncom leta skoro ráno vyrazili na cesty s perfektným mixom diaľnic, okresiek a miest či dedín a deň sme ukončili o jedenástej v noci, po vyše 850 prejedených kilometroch, so zvláštne príjemným pocitom, že to celé prebehlo oveľa hladšie, než sme dúfali. A najväčšiu zásluhu má na tom auto: Volkswagen ID.5 GTX je perfektný hltač kilometrov.

Pozrite sa naňho!

Volkswagen ID.5 GTX si všimnete hneď. Hlboká červená metalíza a oblé tvary karosérie vytvárajú najmä pri nižšom slnku krásne, hlboké odlesky. Navyše, ID.5 nie je práve malé auto. Je majestátne a jeho 20-palcové disky kolies len zvýrazňujú jeho prezenciu na ceste.

Netradičná silueta kupé taktiež zaujme na prvý pohľad. O to viac, že sa končí spojlerom integrovaným do veka batožinového priestoru. V noci zas ID.5 GTX okamžite osloví výrazným svetelným podpisom. A efektnou animáciou vás privíta vždy, keď sa k nemu priblížite.

Vnútri nájdeme pre GTX typické modré čalúnenie palubnej dosky a dverí, kontrastne prešívané červenou niťou. Za najlepšiu časť interiéru však považujeme športové sedadlá. Tie sú neskutočne pohodlné a zároveň perfektne držia telo v zákrutách. Vďaka špeciálnemu čalúneniu sa v nich telo nešmýka a nepotí.

V rýchlosti spomeňme aj praktickú stránku: ID.5 je veľké auto vonku, aj vnútri. Ak máte pochybnosti ohľadom klesajúcej línie strechy, môžete ich hodiť za hlavu. Miesta je vzadu vyslovene veľa. Aj 190 cm vysokí ľudia si môžu na zadných sedadlách preložiť nohu cez nohu a na hlavu im zostane stále dostatok miesta, aby sa nemuseli nijako obmedzovať.

Batožinový priestor má objem slušných 549 litrov, pričom sklopením operadiel sa dá zväčšiť až na 1 561 litrov s pekne rovnou plochou. Poteší aj otvor na lyže skrytý za lakťovou opierkou.

Bez stresu

Keď sme ráno vyrazili na cestu s batériou nabitou na 100 %, palubný počítač ukazoval dojazd 410km. Skúsili sme vypnúť všetky spotrebiče v aute a dojazd poskočil na 457 km. Nám však 400 stačí, takže sme bez akýchkoľvek kompromisov na komforte či tempe jazdy vyrazili. Na diaľnici sa spotreba pohybovala okolo 19 – 21 kWh/100 km, avšak tie sme za Žilinou opustili, aby sme preskúmali okresky. Vďaka účinnej rekuperácii nám po pár hodinách klesla priemerná spotreba za celú cestu na 16,5 kWh/100 km, čo je vynikajúca hodnota.

Nabíjanie sme si naplánovali dopredu. Vždy na ten čas, kedy sme plánovali mať prestávku na jedlo. Takto sme sa nabíjaním nezdržali ani o minútu a vždy sme najedení a oddýchnutí prišli k nabitému autu. Nabíjali sme 100 kW výkonom v Žiline pri nákupnom centre, potom pri Kolibe Josu v Zuberci výkonom 25 kW a na záver v Budči, kde sme už absolvovali iba krátku prestávku a vzhľadom na vyššie nabitie batérie sme auto len dobili len pre istotu. Do Bratislavy sme sa vrátili s kombinovanou spotrebou 18,2 kWh/100 km, čo je vynikajúca spotreba. Zahŕňala aj výstup na Štrbské pleso!

Samotné nabíjanie je nie pri takomto štýle cestovania až také zaujímavé. Dôležité je, že celú cestu sme absolvovali úplne bez stresu a bez obmedzení. Pomohlo aj to, že sme sa mohli spoľahnúť na palubný počítač a jeho odhadovaný dojazd, ale aj to, že vďaka vynikajúcej aerodynamike nie je ID.5 GTX až tak citlivé na rýchlosť a 130 km/h nemá nijako drakonický vplyv na spotrebu.

Maximálne pohodlie

Špeciálne v prípade ID.5 GTX bolo veľmi príjemnou činnosťou samotné šoférovanie. Má vynikajúce riadenie. Presné, s príjemnou spätnou väzbou a dobre nastaveným posilňovačom. Adaptívny podvozok DCC s tlmičmi s plynule nastaviteľnou tuhosťou dokáže zázraky aj keď auto jazdí na veľkých ťažkých kolesách z nízkym profilom. Jazda je mimoriadne komfortná, ale pritom ani v najmäkšom nastavení nie je auto nestabilné a príjemne sa vodí v zákrutách.

GTX má špecifické nastavenie podvozka v porovnaní s ostatnými verziami ID.5 v záujme dynamickejších jazdných vlastností, ale ak sa chystáte jazdiť dynamicky, odporúčame zvoliť vysokovýkonné pneumatiky. V záujme čo najnižšej spotreby a najvyššieho dojazdu obúva GTX sériovo ekologicky orientované pneumatiky, ktorých priľnavosť je logicky nižšia – najmä na mokrom povrchu. Ak však plánujete využívať skôr GT stránku modelu GTX, bohato vám postačia aj sériové pneumatiky.

Ku komfortu nepochybne patrí aj výkon. A toho má ID.5 GTX na rozdávanie. Generujú ho dokopy dva elektromotory. Prioritne sa o pohyb auta stará zadný synchrónny elektromotor s krútiacim momentom 310 Nm, ku ktorému sa v prípade potreby výkonu alebo lepšej trakcie pridá predný asynchrónny elektromotor s krútiacim momentom 162 Nm. Výsledkom je maximálny výkon 220 kW (299 k) a zrýchlenie na stovku za 6,3 s, čo je porovnateľné s Golfom GTI!

Ten oceníte pri každom predbiehaní. Prebehne rýchlo, bezpečne a bez nadmerného hluku. Okamžité reakcie na pokyny plynovým pedálom dávajú ID.5 GTX rýchlosť, s ktorou sa spaľovacie autá v reálnom svete len ťažko môžu porovnávať, aj keby mali vyšší výkon.

VW ID.5 GTX 021.jpg
VW ID.5 GTX 040.jpg
VW ID.5 GTX 039.jpg
VW ID.5 GTX 038.jpg
VW ID.5 GTX 036.jpg
VW ID.5 GTX 035.jpg
VW ID.5 GTX 033.jpg
VW ID.5 GTX 031.jpg
VW ID.5 GTX 030.jpg
VW ID.5 GTX 029.jpg
VW ID.5 GTX 028.jpg
VW ID.5 GTX 027.jpg
VW ID.5 GTX 026.jpg
VW ID.5 GTX 025.jpg
VW ID.5 GTX 001.jpg
VW ID.5 GTX 018.jpg
VW ID.5 GTX 017.jpg
VW ID.5 GTX 016.jpg
VW ID.5 GTX 015.jpg
VW ID.5 GTX 014.jpg
VW ID.5 GTX 009.jpg
VW ID.5 GTX 008.jpg
VW ID.5 GTX 007.jpg
VW ID.5 GTX 006.jpg
VW ID.5 GTX 004.jpg
VW ID.5 GTX 003.jpg
VW ID.5 GTX 002.jpg

Súvisiace články

Jazdili sme na ID.5 a ID.5 GTX. Ako reže vzduch a interiérový priestor znížená karoséria?

ID.4 a ID.5 GTX dostanú vyššiu štandardnú výbavu. Ktoré modely ešte pribudnú do radu GTX?

Novinky, Technológie, ID

Nové funkcie pre váš Volkswagen... Zadarmo!

Súvisiace články

Jazdili sme na ID.5 a ID.5 GTX. Ako reže vzduch a interiérový priestor znížená karoséria?

ID.4 a ID.5 GTX dostanú vyššiu štandardnú výbavu. Ktoré modely ešte pribudnú do radu GTX?

Novinky, Technológie, ID

Nové funkcie pre váš Volkswagen... Zadarmo!