Golf, Verzie R / 4. november 2020 / 4 minúty ČÍTANIA

Toto je nový Golf R. Má driftovací režim!

Nový Volkswagen Golf R opäť posúva hru ďalej a v tele hatchbacku ponúka schopné športové auto, ktoré by sa rado zapáčilo aj skutočným nadšencom. Bude sa ponúkať aj so semi-slickmi.

Keď vám povieme, že nový Volkswagen Golf R bude mať výkon 235 kW (320 k) a 420 Nm a pod kapotou motor 2.0 TSI, asi vás veľmi neprekvapíme. Rovnakú techniku má totiž Volkswagen Tiguan R, ktorý sme si boli nedávno vyskúšať v Nemecku. Než sa spýtate, tak áno. S Tiguanom R zdieľa najrýchlejší Golf aj ten nový zadný diferenciál. Jeho potenciál pritom využíva ešte lepšie!

R-Performance Package

Golf R je však menší a ľahší, takže šprint na stovku zvládne len za 4,7 sekundy. Jeho maximálna rýchlosť je bežne obmedzená na 250 km/h, avšak a si objednáte balík R-Performance Package, táto hranica sa posunie na 270 km/h! Navyše dostanete väčší strešný spojler, ktorý zlepšuje prítlak a tým aj stabilitu zadnej nápravy vo vysokých rychlostiach.

Súčasťou tohto balíka sú aj dva špeciálne jazdné režimy: Special a Drift. Prvý menovaný je optimalizovaný na jazdu po Severnej slučke Nürburgringu, takže používa mäkšie nastavenie tlmičov než najagresívnejší režim Race. Trať je totiž dosť nerovná.

Na čo asi slúži režim Drift, to nie je až taká záhada. No predsa na jazdu dverami napred! Podobne ako Tiguan R, aj Golf R dostal špeciálny pohon všetkých kolies 4Motion s funkciou R-Performance Torque Vectoring. To znamená, že vzadu má špeciálny diferenciál schopný variabilne prerozdeľovať krútiaci moment medzi zadné kolesá. Ten umožňuje aj štvorkolke driftovať, pričom špeciálny driftovací režim umocňuje pretáčavý moment pod plynom.

V oboch režimoch sa zároveň vypína funkcia automatického preradenia po dosiahnutí maximálnych otáčok. Jednoducho povedané: Braaaaa-pa-pa-pa!

Viac šoférsky

Volkswagen Golf prišiel s novinkou: Vehicle Dynamics Manager. Ten sústreďuje všetky funkcie jazdy do jednej riadiacej jednotky. Systémy tak nekonajú každý zvlášť, ale navzájom spolupracujú pre dosiahnutie želaného cieľa. Vehicle Dynamics Manager v Golfe R prepája systém pohonu všetkých kolies s elektronickými uzávierkami diferenciálov XDS, s adaptívnym podvozkom DCC schopným meniť svoju tuhosť až 200-krát za sekundu a s progresívnym riadením.

To všetko znie super, ale Golf R sa nespolieha iba na softvér, ale aj na dobre nastavené „železo“. Jeho podvozok je o 20 mm nižší, pričom využíva o 10 % tuhšie pružiny a stabilizátory. Adekvátne sú upravené aj tlmiče a ich kalibrácia. Odklon predných kolies sa zväčšil až na 1°20’. Zadná viacprvková náprava má modifikované uloženia ramien a náboja, opäť pre väčšiu podporu auta v zákrutách. Predná nápravnica je hliníková. Zvyšuje tuhosť auta a presnosť riadenia, pričom šetrí 3 kg hmotnosti. To všetko preto, aby bol Golf R prirodzene agilnejší a mal väčší grip, s neutrálnejšími jazdnými vlastnosťami.

Že to s ostrou jazdou myslí vážne, dokazuje aj možnosť obuť ho z výroby na semi-slicky na 19-palcových diskoch. O adekvátne spomalenie a výdrž sa potom starajú 18-palcové brzdy s plávajúcimi kotúčmi a s modifikovanými strmeňmi využívajúcimi hliníkový piestik. Každý strmeň je tak až o 600 g ľahší, než pred tým. Pri neodpruženej hmotnosti je to významná úspora. Samozrejmosťou je možnosť úplne deaktivovať ESC. Ak si ešte nie ste istý, môžete využiť aj športový režim ESC.

Správne prostredie

Golf R dáva svoje športové zameranie najavo aj vnútri. Ponúka pekné športové sedadlá, špeciálne dekory a farby typické pre R.

Samozrejmosťou sú nové režimy zobrazenia digitálneho prístrojového štítu. Ten ponúka po novom aj horizontálny otáčkomer s takzvanými „shift lights“, alebo indikátormi preradenia, ktoré sa postupne rozsvecujú keď sa blížite k hranici červeného poľa.

Aj v Golfe R nájdeme špeciálne tlačidlo R na volante, ktoré umožňuje rýchlo sa dostať do menu s jazdnými režimami. Prípadne po jeho silnejšom stlačení okamžite aktivuje režim Race.

Volkswagen Golf R si môžete objednať v troch farbách: typická modrá, čierna a biela. Dostupný je iba s automatickou sedemstupňovou prevodovkou DSG a objednávky sa na vybraných európskych trhoch začínajú už 5. 11. 2020.

Zo zaujímavej doplnkovej výbavy spomeňme okrem R-Performance Package aj titánový športový výfuk Akrapovič. Nie len, že má vynikajúci zvuk, ale poteší aj výrazne nižšou hmotnosťou. Oproti sériovému výfuku je ľahší až o 7 kg.