27. december 2021 / 3 minúty ČÍTANIA
Veľká nádej pre naftové motory! Pobežia na recyklované palivo

Nech to už s naftovými motormi vyzeralo akokoľvek zle, ešte stále nepovedali posledné slovo. Aj keď plán značky Volkswagen znížiť flotilové emisie o 40% do roka 2030 je postavený do veľkej miery na predaji elektrických modelov, paradoxne majú k dosiahnutiu tohto cieľa dopomôcť aj naftové motory.
Paradoxom na celej situácii je ale fakt, že nepôjde o žiadnu prelomovú technológiu, ktorá má udržať naftové modely vo forme pre najbližšie roky. Pôjde totiž o novú generáciu naftových palív, ktoré majú priniesť úsporu 75-90% produkovaných emisií, v porovnaní s doteraz známymi motormi.
Aktuálna vec
Všetky modely Volkswagen vybavené 4-valcovými motormi TDI sú od júna 2021 certifikované na prevádzku s takzvanými "parafínovými" palivami, spĺňajúcimi európsky štandard EN 15940.

Akonáhle budú tieto palivá distribuované lokálne, modely s naftovými 4-valcami ich budú môcť využívať a tak znížiť svoju uhlíkovú stopu pri každodennej prevádzke.
Prekvapivo povedomé
Parafínové palivá sú produkované z bioodpadu, akým je napríklad rafinovaný rastlinný olej. Áno, taký, na ktorom robievate v nedeľu rezne. Tieto oleje sú premenené na uhľovodíky vďaka reakcii s vodíkom a následne na to je ich možné pridať do klasickej nafty v akomkoľvek množstve. Pričom, nutnosť pridávať ich do klasickej nafty odpadá, keďže je ich možné v plnej miere využívať ako palivá.
Klasický repkový či slnečnicový olej je možné využiť k výrobe rafinovaného oleja, no najväčší environmentálny prínos má práveže použitie už využitého "kuchynského" oleja. Pokiaľ ste o tomto zázraku medzi palivami už niekedy počuli, niet sa čomu diviť. Experimenty s využitím rastlinných olejov prebiehali už roky a to dokonca aj v domácich podmienkach, v garážach rôznych nadšencov.
Už aj na klasických pumpách
Parafínové naftové palivá sú na trhu dostupné pod rôznymi obchodnými názvami ako C.A.R.E diesel, NEXTBTL alebo HVO. Pre motoristov je však dôležitejšie, že tieto palivá už nájdu na pumpách globálnych značiek.

Konkrétne, naftové palivá, ktoré spĺňajú štandard EN590 a obsahujú parafínové zložky, už nájdete aj pod označením Diesel R33, V-Power Diesel, OMV MaxMotion alebo Aral Ultimate Diesel, ak menujeme len niektoré z nich.
Aj v starších modeloch
Tieto palivá bude možné použiť aj v starších naftových motoroch. V budúcnosti sa tiež môžeme pripraviť na takzvané e-palivá, akým je napríklad PtL (Power-to-Liquid). Pokiaľ to znie až príliš exoticky či futuristicky, ide o takzvané "syntetické" palivá, o ktorých sa v poslednej dobe hovorí pomerne dosť, hlavne v súvislosti s témou prežitia spaľovacích motorov.

Syntetické palivá či parafínové naftové palivá sú dodatočným spôsobom, ako dosiahnuť ciele stratégie s názvom ACCELERATE. Do roku 2030 by mal podiel predajov elektrických modelov v Európe dosiahnuť až 70%. Modely so spaľovacími motormi budú však naďalej skúmané a vyvíjané, keďže vďaka syntatickýžm palivám existuje priestor na zníženie ich emisií. Máme sa teda v najbližších rokoch na čo tešiť a spaľovacíe motory ešte rozhodne nemávajú na odchod.
VB
Facebook Mail |