Inovatívna osvetľovacia technika Volkswagenu zvyšuje bezpečnosť a zároveň otvára dvere k personalizácii vozidla.

Svetlá sú základným prvkom bezpečnosti áut. Vďaka dobrým svetlám vodiči lepšie vidia za šera a v noci, ale aj za zhoršených svetelných podmienok. Vďaka nim vidia do zákrut, vďaka nim skôr zbadajú prekážku na ceste… Ale platí to aj opačným smerom. Vďaka dobrým svetlám sú autá lepšie viditeľné pre ostatných účastníkov premávky.

Volkswagen intenzívne pracuje na zdokonaľovaní svetlometov, čo naposledy dokázal inteligentnými svetlami IQ.Light nového Touaregu. Tie medzi inými funkciami vykrývajú premávku; upozornia vodiča na chodca či cyklistu v jazdnom pruhu, resp. v jej blízkosti tým, že na neho upriamia svetelný lúč; stlmujú segmenty osvetľujúce veľké dopravné značky, aby obmedzili oslepenie vodiča od odrazeného svetla.

Volkswagen a svetlá VW a svetlá

Inžinieri Volkswagenu však nepoľavujú a už dnes pozerajú do budúcnosti a vymýšľajú, kam sa svetelná technológia môže posunúť..

Informácie na vozovke

Nové svetlá budú mať množstvo interaktívnych funkcií. V lacnejšej podobe pôjde o tzv. mikro-pixelové HD svetlomety, ktoré budú pozostávať z veľkého počtu (až do 30 000) svetelných bodov a vysokovýkonných LED svetlometov, v drahšej o laserové svetlá.

Nové svetlomety Volkswagenu budú premietať kľúčové informácie priamo na vozovku, čím sa sprístupnia nové asistenčné systémy. Jedným z nich je optický asistent jazdného pruhu – Optical Lane Assist. V jeho prípade svetlomety premietnu na vozovku vodiace čiary, ktoré dávajú vodičovi presnú informáciu o tom aké široké je jeho vozidlo. V prípade, že ťahá príves, tak aj s jeho šírkou. Vodič tak veľmi presne vie ako ďaleko sa nachádza od krajnice, obrubníka, zvodidla, mantinelu. To je veľká pomoc pre vodiča v zúženiach a pod., ale napríklad aj pri obchádzaní prekážky, ktorá zasahuje do jazdného pruhu. Systém, samozrejme, počíta aj s tým, že sa v zákrutách v závislosti od polomeru oblúku rozšíri obrysová stopa vozidla a tomu prispôsobí aj polohu pomocných čiar.

Interaktívne zadné skupinové svetlá

Maticová alebo ak chcete matrix technológia spôsobí revolúciu aj v zadných skupinových svetlách. Takéto svetlá budú schopné posúvať vodičom idúcim za Volkswagenom varované informácie, napríklad keď Volkswagen zastaví na konci kolóny. Optický parkovací asistent (Optical Park Assist) zasa upozorní okoloidúcich na to, že Volkswagen parkuje. Na vozovku premietne červené pruhy vymedzujúce trasu cúvajúceho Volkswagenu, rsp. priestor, do ktorého by okoloidúci nemali vstupovať.

Maticové zadné skupinové svetlá však poskytujú aj možnosť komunikácie so samotným majiteľom vozidla. Môžu totiž signalizovať, na koľko percent ja nabitý akumulátor elektrického vozidla a pod. Maticová technológia zároveň umožní, aby si majiteľ personalizoval svetelný podpis svojho auta. Cez aplikáciu v smartfóne si môže nastaviť, ktoré segmenty majú svietiť.

Svetelný tunel

Nové technológie však nepadajú z neba, ale sú výsledkom intenzívneho vývoja. Volkswagen preto nedávno uviedol do prevádzky nový svetelný tunel. V 15 metrov širokom, 5 metrov vysokom a 100 metrov dlhom tuneli môžu konštruktéri testovať nielen výkon svetlometov, tvar a homogenitu svetelného kužeľa, ale aj rôzne funkcie svetlometov. Na rozdiel od testov na ceste sa v testy tuneli dajú kedykoľvek reprodukovať a opakovať. Jednotlivé úpravy na svetlometoch teda možno ohodnotiť a validovať za rovnakých podmienok. Svetelný tunel je okrem toho vynikajúcou platformou na skúmanie toho, ako budú vodiči a chodci vnímať svetlá s novými funkciami. Svetelný tunel v neposlednom rade zníži čas a tiež náklady na vývoj nových svetlometov. To umožní Volkswagenu rýchlejšie implementovať nové technológie do praxe.