Golf, Verzie GTI / 14. december 2020 / 4 minúty ČÍTANIA

VOLKSWAGEN GOLF GTI CLUBSPORT: A TERAZ VÁŽNE!

Z Golfu GTI sa stal príchodom aktuálnej generácie skutočný hot-hatch pre gentlemanov. V konkurenčnom boji mu však chýba pár koní. To sa mení s príchodom ultimatívneho modelu Golf GTI Clubsport.

Najnovšia generácia VW Golf GTI dostala to, čo jej doteraz (s výnimkou špeciálnych verzií) chýbalo: vypínateľnú stabilizáciu a viac hravé naladenie podvozka. Výkon 180 kW (245 k) nemôžeme ani náhodou označiť za nízky. Niektoré konkurenčné modely však majú vyšší výkon a hrdia sa ešte ostrejším naladením. Volkswagen nezostal bez odpovede. Privítajte Volkswagen Golf GTI Clubsport, ktorý je ešte lepšie pripravený na závodnú trať a ponúka výkon 221 kW (300 k) a 400 Nm na prednej náprave.

Čistá krv

Pohon čisto prednej nápravy je zámer. Ponúka totiž čistejší jazdný zážitok a najmä nižšiu hmotnosť, ktorá je pri jazde na trati veľmi dôležitá. Pohon všetkých kolies má predsa Golf R, Clubsport sa teda rozhodol pobiť v segmente čistokrvných hot-hatchov s predným náhonom.

O trakciu sa nemusíte báť. Golf GTI Clubsport je totiž vybavený variabilným elektronicky ovládaným samosvorným diferenciálom VAQ, ktorý je prvýkrát prepojený so systémom Vehicle Dynamics Manager. Tento systém zoskupuje riadenie, XDS, trakčnú kontrolu, stabilizáciu, adaptívne tlmiče a ponovom aj samosvorný diferenciál pod jednu riadiacu jednotku. To znamená, že tieto systémy nepracujú každý zvlášť podľa vlastných pravidiel, ale spolu.

Výsledkom je prirodzenejšia a lepšie čitateľná jazda na hrane. Jednotlivé systémy sa nehádajú, ale navzájom sa dopĺňajú a pracujú tak, aby pomohli vodičovi uskutočniť jeho zámer. Golf GTI Clubsport vďaka tomu ešte lepšie reaguje na pokyny vodiča.

K dispozícii sú aj semislicky, aby ste si potenciál auta užili naplno. V daždi s nimi treba jazdiť opatrnejšie, ale na suchu predvedú priľnavosť a výdrž, o akých bežné gumy môžu iba snívať.

Čistý zážitok

Zvýšený výkon má na svedomí optimalizovaný motor. Pohonná jednotka EA888 sa pod kapotou Golfu GTI Clubsport nachádza už vo svojej štvrtej generácii, ktorá využíva vyššie vstrekovacie tlaky paliva a ďalšie drobné vylepšenia. Nástup výkonu je ešte lepší, pričom spotreba klesla. Zrýchlenie z 0-100 km/h je teraz na hodnote 5,6 s, čo patrí medzi najlepšie hodnoty v kategórii áut s predným náhonom.

Vyladený podvozok s adaptívnymi tlmičmi má nový režim Nürburgring, špeciálne optimalizovaný na túto extrémne náročnú trať. Práve v tomto režime je GTI Clubsport schopné zdolať túto trať za 7 minút 54 sekúnd – o 13 sekúnd menej, než štandardný model. O tento čas sa zaslúžili aj predné vŕtané brzdové kotúče s priemerom až 357 mm, ktoré využívajú dvojpiestikové strmene – presne ako Golf R. Svoj podiel má aj upravené šasi: predná náprava si zachovala rovnaké pružiny a tlmiče ako štandardný Golf GTI, avšak sú tu nové uloženia predných ramien a výrazne väčší odklon predných kolies. Vzadu sú však nové pružiny, tlmiče, uloženia ramien a aj pevnejšie náboje kolies. To všetko pre precíznejšie reakcie a väčšiu stabilitu zadnej časti.

O radenie prevodových stupňov sa stará 7-stupňová prevodovka DSG, ktorá využíva rovnaké prevody, ale kratší stály prevod. To má za následok ešte lepšiu akceleráciu.

Zvonku Golf GTI Clubsport charakterizujú aerodynamicky optimalizované nárazníky, rozšírené prahy a aj parádny dvojitý strešný spojler. Všetky tieto úpravy zvyšujú prítlak a stabilitu auta vo vysokých rýchlostiach. O tom, že máte tú česť s modelom Clubsport, vás informujú aj výfuky nielen mohutnejším zvukom, ale aj väčšími oválnymi koncovkami.

Asi nemusíme písať, že sa už tešíme na test :)

VW Golf GTI Clubsport 007.jpg
VW Golf GTI Clubsport 008.jpg
VW Golf GTI Clubsport 001.jpg
VW Golf GTI Clubsport 002.jpg
VW Golf GTI Clubsport 003.jpg
VW Golf GTI Clubsport 004.jpg
VW Golf GTI Clubsport 005.jpg
VW Golf GTI Clubsport 006.jpg