Golf GTI slávi svoje štyridsiate narodeniny. Preto by sa patrilo pripomenúť si, aká dobrá je jeho súčasná generácia. Koniec-koncov, leto je najlepší čas, ako si takéto auto poriadne užiť 😉

Slávne GTI, ktorého prvá generácia uzrela svetlo sveta pred štyridsiatimi rokmi, položilo základný kameň pre množstvo vzrušujúcich áut, dostupných pre široké masy. Zrodila sa trieda hot-hatch, v ktorej sa do malých hatchbackov dával silný motor a všetko to bolo zavŕšené vynikajúco vyladeným podvozkom. Tieto malé, nabrúsené autíčka dokázali často v zákrutách potrápiť aj omnoho výkonnejšie a drahšie stroje. Dnešná realita je presne rovnaká, aj keď výkon týchto áut sa posunul do úplne iných sfér. Vitajte vo Volkswagene Golf GTI VII. Generácie.

Der neue Volkswagen Golf GTI

Obrúsený, alebo nabrúsený?

Prístup Volkswagenu k vývoju áut poznáme. Nová generácia je vždy skôr evolúciou, ako revolúciou. Výkon motora rastie postupne, rovnako aj tvary auta sa vyhýbajú rôznym excesom. Nový Golf GTI je teda v mnohom evolučným stupňom predchodcu, ale zároveň prináša malé revolúcie. K tým sa dostanete, ak si ho objednáte vo verzii Performance. Na papieri má jeho motor 2,0 TSI len o 10 koní vyšší výkon (dokopy 230 koní/350 Nm), ale najpodstatnejšie rozdiely v bežných tabuľkách uvedené nie sú. Golf GTI Performance má totiž vpredu samosvorný diferenciál, ktorý doslova transformuje spôsob, akým dokáže auto vystreliť zo zákruty. Jeho výhody pocítite aj na brzdách pri ostrej jazde. Keď už spomíname brzdy, aj tie má GTI Performance väčšie a silnejšie, s vetranými zadnými kotúčmi. Sú to na pohľad drobné zmeny, avšak z rýchleho hatchbacku spravia auto, ktoré si vychutná aj ostrú jazdu na okruhu.

Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI

Ak máte radi šoférovanie a vyžívate sa v jazde cez horské priesmyky, budete Golf GTI Performance milovať! Či už pre jeho zábavné jazdné vlastnosti a schopnosť vrtieť zadkom, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy, alebo drsný zvuk vychádzajúci zo športového výfuku. Namiesto manuálu s ikonickou hlavicou radiacej páky v podobe golfovej loptičky si ho môžete objednať aj s prevodovkou DSG. Golf GTI však zaujme aj svojim vzhľadom. Len sa na neho pozrite. Športový bodykit mu dodáva tú správnu dávku agresie, pričom štýlový je aj interiér so svojimi károvanými anatomickými sedadlami. Najlepšie na GTI je, že to nie je nekompromisné auto a ak sa práve nemáte chuť naháňať, nemusíte. S GTI sa dá reálne jazdiť aj za 7 litrov a jeho adaptívny podvozok vie byť až prekvapivo pohodlný.

Rekordman

Práve Golf GTI slúžil ako základ pre špeciálnu verziu, ktorú si Volkswagen postavil ako darček k 40. výročiu Golfu GTI. Je ňou verzia Clubsport S.

Volkswagen Golf GTI Clubsport S Volkswagen Golf GTI Clubsport S

Tá má výkon riadne zvýšený na 310 koní a zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy. Geometria náprav aj podvozok sú upravené a tlmiče dostali naozaj prepracované nastavenie. Zadné sedadlá tu nie sú, niektoré časti podvozka sú odľahčené. Výsledná hmotnosť 1 285 kg je impozantná. Na ultraľahké disky obuli inžinieri Volkswagenu semi-slickové pneumatiky a takto vybavení sa vybrali na slávny Nürburgring, aby pokorili rekord o najrýchlejšie sériové auto s predným náhonom. A podarilo sa. Výsledný čas 7min 49,21 sekundy sa zapísal do dejín histórie.

vw-golf-gti-clubsport-s-web-023

Škoda, že produkcia Clubsport S sa zastaví pri 400 kusoch. Okrem sakramentsky rýchleho auta je tak Clubsport S zároveň zaujímavým zberateľským kúskom, ktorého hodnota časom možno porastie.

VW Golf GTI Family 012 Volkswagen Golf GTI

Rozdiel medzi kokpitom verzie Clubsport S a klasickým GTI

Nám by však v pohode stačil aj „obyčajný“ Clubsport s výkonom 265 koní, ktorý sa vďaka funkcii Overboost dokáže dočasne zvýšiť na impozantných 290 koníkov. Keď si uvedomíme, aký výborný je Golf GTI, aj keď má „iba“ 230 koní, tak verzia Clubsport musí jazdiť naozaj ako namydlená.

VW Golf GTI Family 010 Volkswagen Golf GTI Clubsport

Komentáre