Raz za čas si treba pripomenúť, že Volkswagen nie je iba o rozumných a praktických rodinných autách s nízkou spotrebou. Občas treba zahrať na emocionálnu a adrenalínovú strunu. Práve preto sme navštívili GTI Performance Days na nádhernom okruhu Ascari v južnom Španielsku.

Modely GTI od Volkswagenu patria medzi legendárne športové autá, ktoré spájajú rýchlosť, pôžitok z jazdy a každodennú využiteľnosť. My sme sa vybrali vyskúšať si rovno všetko, čo rodina GTI momentálne ponúka: chutný VW up! GTI vyrobený na Slovensku, vyspelý VW Polo GTI s novým dvojlitrovým motorom pod kapotou alebo legendárny VW Golf GTI Performance s výkonom 180 kW (245 koní). Jazdili sme na okreskách, na okruhu a na záver prišlo ešte malé prekvapenie :).

Volkswagen Polo GTI

Ako prvé sme si vyskúšali nové Polo GTI. To je v najnovšej generácii posilnené väčším motorom – tento raz je pod kapotou preplňovaný dvojliter 2,0 TSI s maximálnym výkonom až 147 kW (200 koní) a krútiacim momentom 320 Nm. S relatívne malým Polom (už totiž nie je také malé, ako kedysi) dokáže veľmi slušne pohnúť. Veď stovku zdolá za 6,7 sekundy a v zrýchľovaní  nepoľaví, až kým nedosiahne rýchlosť 237 km/h! Keďže toto bola naša prvá príležitosť sadnúť si za volant Pola GTI, náležite sme si ju vychutnali. Jeho 200 koní pôsobí veľmi živo najmä vďaka veľmi rýchlemu nástupu turba. Nová generácia Pola sa môže pochváliť veľmi sofistikovaným podvozkom a pre GTI to platí rovnako. Napriek tomu, že je to športovo ladené auto, ponúka až prekvapivý komfort aj na základnom podvozku bez adaptívnych tlmičov. Aj na menej kvalitných cestách nachádza Polo GTI vždy dostatok priľnavosti, pričom v zákrutách pekne komunikuje svoje zámery vďaka jemným, dobre kontrolovaným náklonom karosérie. Jednou vecou si nás však Polo GTI získalo úplne: zvukom! Je to prvé sériové GTI, ktoré nestrieľa do výfuku iba pri preradení, ale aj buble a puká pri uvoľnení plynu. Je to veľmi charizmatické a extrémne návykové! Pozapletané španielske cestičky sme s ním vymetali tak dlho, až sa mu nedymilo z bŕzd. Polo GTI je veľmi dobre čitateľné a keď sme našli úsek s kvalitným asfaltom, bola jazda s ním ozaj zábavná. Je zaujímavé, že nové Polo GTI je rýchlejšie, než Golf GTI spred dvoch generácii. S Polom GTI sa zatiaľ lúčime, avšak nie nadobro!

Volkswagen up! GTI

Druhým autom v poradí bol malý bratislavský up! GTI. Ten si nás okamžite získal svojou charizmou. Je malý, ľahučký, má zmysel pre humor, na nič sa nehrá a rád vyškolí podstatne drahšie vyzerajúce autá. Má pod kapotou najsilnejšiu verziu trojvalca 1,0 TSI s výkonom 85 kW (115 koní) a krútiacim momentom až 200 Nm. V spojení s tým má vďaka hmotnosti iba 997 kg zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,8 sekúnd. K tomu veľmi slušnú pružnosť motora, doprevádzanú chrapľavým zvukom trojvalca. Ak jazdíte na 70-80% jeho možností, odmení sa vám príjemnou, svižnou jazdou, ktorou potrápite aj silnejšie autá. VW up! nemá rád, keď ho naháňate na hranicu svojich možností a preto pobaví skôr ako obratné, svižné a funky mestské auto, ktoré sa nebojí mestských pretekov medzi semaformi.

 

Volkswagen Golf GTI Performance

Samozrejme, že najväčšie GTI je zároveň najsofistikovanejšie. Má najvyspelejšie jazdné vlastnosti a ako jediné je vybavené samosvorným diferenciálom na prednej náprave. Výjazdý zo zákrut sú tak oveľa agresívnejšie. Rovnako má toto GTI poriadne nadimenzované brzdy, takže opakované spomalenie z vysokých rýchlostí mu nerobí problém. A tie vysoké rýchlosti dosiahnete vďaka silnému motoru 2,0 TSI s výkonom 245 koní veľmi ľahko. V Golfe pôsobí tento motor samozrejme najsvalnatejšie a široké rozchody kolies mu dodávajú najväčšiu istotu v zákrutách. Je to skrátka Golf a ten bol ikonou vždy. Pre verziu GTI to platí niekoľkonásobne.

Najkrajší okruh na svete

Okruh Ascari sa nachádza neďaleko malebnej Rondy na juhu Španielska. Je to súkromný okruh s luxusným zázemím – je tu malý súkromný hotel, reštaurácia s bazénom a nádherná kopcovitá príroda navôkol. Samotný okruh je „pozliepaný“ z replík tých najslávnejších zákrut F1 okruhov tak, že vzniká jeden z najkrajších a najzábavnejších okruhov na svete. Práve tu sme si mohli v rámci GTI Performance Days všetky tri autá vyskúšať na úplných limitoch ich schopností.

Malý up! GTI potvrdil to, čo sme si pomysleli už pri testoch v premávke. Vyhovuje mu skôr trojštvrtinové tempo. Vtedy je krásne ladný, zábavný a šarmantný. Ani sme necítili, že by mu chýbal výkon. Skôr je škoda, že nemá vypínateľné ESP ani trakčnú kontrolu. Jeho výborne naladený podvozok tak nedostáva maximálnu šancu vyniknúť naplno. VW up! GTI tiež trochu trpí na svoju úzku stavbu karosérie a je teda trochu nedotáčavý. S vypínateľným ESP by to nevadilo, pretože pri jazde sa dá pekne hrať s jeho hmotnosťou, ale takto je to naozaj auto skôr do mesta. Tak či tak nás príjemne prekvapil, pretože zbesilú jazdu na okruhu vydržal. Ani jeho brzdy neprotestovali.

Volkswagen Polo GTI bolo na okruhu veľmi zábavné. S dobrým šoférom dokáže smelo ponaháňať priemerného šofére v Golfe GTI. Jeho zvuk je návykový a aj keď brzdy by zniesli trochu odolnejšie platničky, celkový dojem z Pola GTI je perfektný. Má veľmi bezpečné jazdné vlastnosti s náznakmi hravosti, ktoré nájdete pri využívaní prenosov hmotnosti. Jeho motor je silný ťahúň a krásne vytiahne auto zo zákruty aj keď ručička otáčkomera padne na hranicu 3 000 otáčok. My sme testovali verziu s DSG prevodovkou, ktorá je skvelým kompromisom do mesta aj na športovú jazdu, avšak „srdciarom“ odporúčame siahnuť po manuálnej prevodovke.

Práve manuálna prevodovka s „golfovou“ hlavicou radiacej páky bola ozdobou kabíny Golfa GTI Performance, ktorý sme na okruhu testovali ako posledný. Bože, aká radosť ju používať! Už v prvých zákrutách bolo jasné, že najširší rozchod kolies Golfu mu prepožičiava mimoriadne sebavedomé správanie v zákrutách. Jeho podvozok je najsofistikovanejší, jeho hranice ležia najďalej a tlmiče pracujú najprecíznejšie. Motor v Golfe GTI Performance má neuveriteľne presnú odozvu na plyn, vďaka ktorej je aj práca s manuálnou prevodovkou priam delikátna. Medziplyny pätičkou sme tam strieľali len tak jedna radosť! Brzdy Golfu sú naozaj najlepšie a aj najviac vydržia. V podstate sme nezaznamenali akékoľvek známky vädnutia, čo je obdivuhodné.

Stret generácií

Po jazde na okruhu nás čakala lahôdka v rámci GTI Performance Days: Všetky generácie Golfu GTI na jednom mieste. Posadali sme si do každej jednej a bolo nádherné vidieť, ako postupne inovovali a vylepšovali pôvodný recept a prinášali postupné zlepšenia v dizajne, interiéri a výkone. Vrchol programu mal však ešte iba prísť…

TCR

Najrýchlejšie GTI akcii GTI Performance Days, žiaľ, nenosí poznávacie značky. Bol to Golf GTI TCR, pretekársky špeciál s výkonom 350 koní, s brutálne širokou karosériou postavenou na širokých pretekárskych slickoch a mohutným nastaviteľným krídlom vzadu. A nie je tu len tak. S ním je tu totiž aj Benjamin Leuchter, profesionálny pretekár a víťaz série TCR, pričom nás volá na sedadlo spolujazdca. Obliekame si pretekársku kombinézu, cez bezpečnostnú klietku nemotorne nasadáme do nervózne vrčiaceho auta v pitlane a kým mi technik pomáha so zapnutím šesťbodových bezpečnostných pásov, hovorím Benjaminovi, nech nás nešetrí. A ten s radosťou poslúchne. Hneď po výjazde z boxovej uličky ma zaráža do sedadla akcelerácia, potom krátke poľavenie, ako letíme hore úskym esíčkom. Opäť plyn, kratučké brzdy do ľavotočivej prepadnutej zákruty, ktoré vyprovokujú zadok k pretáčavému šmyku. Zadné gumy tuším trochu vychladli. Krátka kontra, auto je zrovnané a my letíme vpred rýchlou pasážou okruhu. Dosahujeme rýchlosť vyše 210 km/h, keď Benjamin prudko stúpi na brzdy. Ich účinok je taký ostrý, až mi ruky vyletia vpred. Prítlak a slicky v kombinácii s pretekárskymi brzdami robia divy. Golf GTI TCR je neskutočne stabilný a poslušný. Vyzerá, že nie je ťažké ho ovládať. Jeho tlmiče sú doslova neuveriteľné, keď drobné skoky a prelety cez nemilosrdné obrubníky zvládajú bez akéhokoľvej náznaku nepokoja. Celkovo ma prekvapuje komfort tohto pretekárskeho auta. V klopených zákrutách dosahuje preťaženie takmer 2G a Benjamin vyzerá, že si každú sekundu za volantom tohto auta užíva. Nečudujeme sa mu. Na to, že používa sériový motor z Golfu GTI, iba s upraveným softvérom, je úžasný. Zároveň je to pocta sériovému motoru. Jeho blok podľa šéfinžiniera pretekárskeho tímu zvládne vyše 600 koní.

Deň s GTI je za nami. Ušiel veľmi rýchlo, čo vzhľadom na množstvo intenzívnych zážitkov na GTI Performance Days nie je prekvapujúce. Čo s z neho zobrať? Volkswagen vie, ako vyčariť ľudom úsmev na tvári a uvedomuje si, aké dôležité je budovať imidž značky aj u fanúšikov. Jeho rodina modelov GTI ponúka perfektné a zároveň praktické športové autá na každý deň, za normálnu cenu. A cez motoršport získava skúsenosti ohľadom spoľahlivosti, ako aj cenné know-how z oblasti jazdných vlastností. Dúfajme, že si nejaké GTI čoskoro vyskúšame aj na slovenských cestách :).