Čo bolo nedávno odhalené iba ako počítačová vizualizácia, má v skutočnosti vlastné karbónové telo. Volkswagen I.D. R Pikes Peak je až veľmi reálny a je pripravený prekonať elektrický rekord 8 minút 57,118 sekundy.

Vo Volkswagene chceme dokázať, že elektromobily nevidíme iba ako ekologický spôsob mobility, ale že im vieme vdýchnuť aj emócie a športového ducha.

Skúška ohňom

Motoršport neslúži iba ako prostriedok na pobavenie fanúšikov. V skutočnosti predstavuje dokonalé prostredie pre najťažšie testy dostupných technológií, pričom je zároveň perfektnou pôdou pre nové nápady a riešenia. Aj dnešné autá ťažia v mnohom z motoristického športu. Množstvo technológií sa zrodilo práve na pretekárskej trati a dnes si ani neuvedomujeme, že veci, nad ktorými sa ani len nezamýšľame, boli kedysi vyznamnou inováciou vo svete Formule 1 alebo vytrvalostných pretekov. Vezmime si také turbodúchadlo, hlavovú opierku či karbónové vlákna. Volkswagen I.D. R Pikes Peak predstavuje perfektné testovacie vozidlo našich elektro-technológií. To, čo sa pri ňom naučíme, použijeme vo vývoji šikovných elektromobilov budúcnosti.

Výkon nestačí

Elektromobil Volkswagen I.D. R Pikes Peak dosahuje systémový výkon až 500 kW (680 koní) a maximálny krútiaci moment 650 Nm. Poháňajú ho dva elektromotory – jeden pre každú nápravu. To všetko pri hmotnosti iba 1100 kg. I.D. R tak dokáže zrýchliť na stovju za 2,25 sekundy, čo je rýchlejšie než Formula 1, či Formula E! I.D. R mohol mať pokojne ešte vyšší výkon, lenže to by nemuselo dávať zmysel. Vypýtal by si aj väčšie a ťažšie akumulátory, čo by sa negatívne podpísalo na hmotnosti. Práve celková vyváženosť zohrávala pri návrhu I.D. R dôležitú úlohu. Bolo potrebné nájsť správny balans medzi energetickou kapacitou a hmotnosťou. Spojenie dvoch ikonických „značiek“ Volkswagenu – „R“ pre vysokovýkonné autá a „I.D.“ pre šikovné E-riešenia má zabezpečiť, že I.D. R Pikes Peak úspešne splní svoju misiu.

Výzva pre techniku

Na akumulátory sú počas pretekov do vrchu kladené obrovské nároky. Na rozdiel od akumulátorov pre cestné autá, tu kládli inžinieri dôraz na spoľahlivé poskytovanie maximálneho množstva energie počas takmer 20 kilometrov a zároveň schopnosť rýchlej a účinnej rekuperácie. Až 20% energie potrebnej na kompletný výstup si totiž auto vyrobí samo pri brzdení. Motory zmenia svoju funkciu na generátory, pričom výrazne pomáhajú brzdiť auto. Je na batériách, aby obrovský a náhly prísun rekuperovanej energie dokázali efektívne pohltiť.

Jediný na svete

Preteky Pikes Peak Hillclimb si svoj status získali mimoriadne špecifickou povahou. Štartuje sa vo výške až 2 862 metrov nad motorm, takže vzduch je tu dosť riedky. Autá so spaľovacími motormi majú problém s dýchaním a chladením. Elektromobil na tieto neduhy našťastie netrpí. Preteky sa odohrávajú na 19,99 km dlhej čisto asfaltovej trati. Tá obsahuje 156 zákrut a má prevýšenie až 1 440 metrov. Horná časť trate môže byť pre vrtochy počasia pokojne sužovaná teplotami pod bodom mrazu. Zvládnuť túto trasu za menej, ako požadovaných 8 minút 57 sekúnd chce skúseného jazdca, najmä keď vezmeme do úvahy, že v horných častiach pretekov už aj človek cíti nedostatok kyslíka. Testovanie na preteky Pikes Peak takmer nie je možné. Dá sa robiť iba veľmi zriedka a len na vytýčených úsekoch trate. Väčšina participantov teda testuje na okruhoch, ktoré však neponúkajú také drastické klimatické podmienky.

Francúzsky kandidát

Koho iného posadiť za volant I.D. R Pikes Peak, než trojnásobného víťaza na Pikes Peak a dvojnásobného víťaza vytrvalostných pretekov Le Mans? Pilotom I.D. R teda bude francúzsky pretekár Romain Dumas. Už 24. júna sa pokúsi prekonať rekord elektrických automobilov. Veríme, že to dokáže a držíme mu palce!