Technológie, Testy, Golf, Verzie GTI / 1. apríl 2014 / 9 minút ČÍTANIA

VW Golf GTI DSG vs Manuál - Na pravé poludnie

Piatok. Zvoní budík. Hodiny ukazujú 04:00. Poslepiačky hľadám vypínač. Snažím sa spomenúť na dôvod prečo mám vstávať pred svitaním. Aha, už viem. Dnes na poludnie ma čaká súboj. Súboj prevodoviek. GTI. Manuál verzus DSG. Chcel som trénovať rozjazdy. No teda dobre. Vstávam. Rýchla ranná hygiena, obliekam sa a o dvadsať minút sedím v GTI s manuálnou prevodovkou. Cieľom cesty tentoraz nie je obľúbená okreska. Dva výjazdy z odpočívadiel majú skoro ráno poskytnúť dostatočne zodpovedný priestor na tréning. Ďalších dvadsať minút, teplota oleja vykazuje príjemných 101?C. Ideme na to.

Vypínam ASR, ESP je v režime Sport. Radím za jedna. Tritisíc otáčok, špička pravej nohy uvoľňuje brzdu a pripája sa k päte na akcelerátore. Púšťam spojku, plný plyn. Hm. Tak to celkom nevyšlo. Zimné pneumatiky márne hľadajú trakciu, cítim pach spálenej gumy. Ručička otáčkomeru sa približuje k číslu šesť. Spojka, radím za dva. Plný plyn. Gumy si intenzívne písknu. Rýchlomer po chvíli ukazuje 100 km/h. Uberám plyn a predpisovou rýchlosťou sa presúvam na druhú stranu diaľnice. Druhý pokus. Opakujem postup, pedál akcelerátora približujem k podlahe rozvážnejšie. Lepšie, ale nie dobre. Súboj bude ešte ťažší ako som predpokladal. Po dvoch ďalších pokusoch nechávam spojku oddychovať a rozhodujem sa pre návrat do postele. Onedlho bude zvoniť ďalší budík. Musím odviezť deti do škôlky.

Predpoludním vyrážam smer Trenčín. Cestovanie na tempomat šetrí moju peňaženku pred potenciálnymi pokutami. Na letisku ma už čaká Marek a vyfintené GTI s DSG prevodovkou od importéra. Biela perleťová farby Oryx za nerozumný príplatok 1.025,00 EUR, panoramatické strešné okno zaberajúce polovicu strechy a leštené osemnásťpalcové disky Austin. Môžete smelo zaparkovať pred trendovou kaviarňou v meste a nebudete pôsobiť nepatrične. Druhé GTI v základnom bielom laku a s antracitovými osemnásťpalcovými diskami Rotary vyzerá agresívnejšie. Napriek detským sedačkám vzadu.

Obidve autá majú paket Performance, ktorý k základu s výkonom 220 koní pridáva ďalších 10 symbolických plnokrvníkov, niečo málo cez 30 kilogramov hmotnosti tvorených elektronicky ovládananou hydraulickou uzávierkou predného diferenciálu, prednými kotúčovými brzdami s priemerom 340 mm (séria 310 mm) a zadnými odvetrávanými kotúčmi s priemerom 310 mm (séria 286 mm). Tabuľkové hodnoty udávajú pre obidve verzie prevodovky zhodne čas 6,4 s z 0 na 100 km/h.

Golf vs. Golf

Súboj. Verím, že Marek stále neprišiel na to, ako aktivovať funkciu regulovaného pálenia pneumatík, Launch Control.

Staviame autá vedľa seba. Tri, dva, jedna. ŠTART! Marek skutočne nepoužil Launch Control. Usmievam sa. Prvé odradenie DSG sprevádza hlasné POP! z výfukového potrubia a môj úsmev sa stráca. Pri druhom odradení mi ďalšie hlasné POP! definitívne pripomína, že DSG radí rýchlejšie ako ja. Druhé kolo. Rovnaký výsledok. Priznávam, prestalo ma to baviť. Vystupujeme z áut. Marekov víťazoslávny úsmev a jeho veľavravný pohľad. Nemám ho rád.

A keď už sme pri tom, ani DSG nemám rád. Prvú skúšobnú jazdu nového GTI som absolvoval so základnou verziou bez paketu Performance a s prevodovkou DSG. Vtedy ma neuveriteľne hnevalo, že prevodovka si podraďuje v športovom režime pri každom prudšom zošliapnutí plynu a ešte nezabehnutý motor surovo vytáča až do červeného poľa. Hanbil som sa. Ďalšia jazda, tentoraz na vozidle s paketom Performance, môj názor na fungovanie DSG poopravila, ale v tom čase by som každému odporučil manuálnu prevodovku. Spoliehal som sa pritom len na dojmy komunikované Chrisom Harrisom, ktorý zmeny prevodových stupňov manuálnej prevodovky označil jednoznačným slovom "lovely". Pôvabné neznamená dokonalé. Znamená to, že chod radiacej páky nie je ani hodvábne precízny a ani kovovo presný ako u niektorých konkurentov. Pri radení cítite v strede dráhy malý odpor, v druhej polovici cesty si kulisa radičku pritiahne na presne definované miesto. Čím rýchlejšie a tvrdšie radíte, tým je to lepšie.

Manuálna prevodovka pridáva inú formu radosti, umožňuje vám viac prežívať jazdu s GTI. Po chvíli zistíte, že pri podraďovaní si tam viete dať medziplyn a keď sa veľmi snažíte, pri odradení vyčarujete z dvojice výfukov aj hlasné POP! Dvojspojková prevodovka vám takúto zvukovú kulisu poskytne vždy, s manuálom sa musíte snažiť. Musíte si vybrať, ktorý spôsob dosiahnutia výsledku vás viac uspokojí.

Golf vs. Golf race

Chcem si osviežiť dojmy a tak v jeden krásny slnečný utorok dopoludnia sadám do GTIčka s DSGčkom. Tentoraz smerujem na našu obľúbenú okresku. Dokonalý asfalt, ostré horizonty, zákruty rôznych polomerov, často cez tie horizonty. Premávka nulová. Jazdu si dokonale užívam. Prevodovka je v športovom režime, volant zvieram obidvomi rukami. Zákruty cez horizont nechávajú vyniknúť dokonale vyvážený podvozok. Samosvor nedovolí autu bezmocne sa hrnúť v nedotáčavom šmyku von, zadok auta pomáha malým úkrokom zmenšiť polomer zatáčania. Nevypínateľné ESP? Ak jazdíte plynule, nevadí, pomáha. Ak však ťuknete do brzdy, vybavené, zásah stabilizácie pocítite. Dlhá rovinka. Plný plyn. Po chvíli šliapem na brzdu, pretláčam ju cez koberček a napriek brutálnemu spomaleniu mám pocit, že zákruta sa blíži nepatrične rýchlo. Ehm. GTI sa bleskovo dostane na rýchlosť, ktorá pri následnom spomalení necháva vyniknúť brzdný účinok zväčšených kotúčov. Výsledok? Pár ostrých kilometrov a začal som mať rád DSG. A začal som chápať aj Marekov úsmev. Minule to nebol výsmech. Úsmev bol prejavom radosti.

Ako bonus si dávam pár ostrých rozjazdov. Launch Control. Režim Sport. ESC Sport. Ľavá noha na brzdu. Pravá noha energicky smeruje akcelerátor na podlahu. Ručička otáčkomeru sa náhli k 3 tisícom. Povolením brzdy odpálite auto vpred. Jednotka. Sedemtisíc otáčok. Pálite pneumatiky. Vlastným zadkom cítite ako vám auto tancuje, prenos výkonu do volantu je neznateľný. POP! Dvojka. Sedemtisíc otáčok. Stále pálite pneumatiky. Stále tancujete. POP! Trojka. Sedem... nie. Stačí. Kabína páchne spálenými gumárenskými zmesami. Usmievam sa od ucha po ucho. Vetráme.

Cestu späť si užívam, napriek nedokonalostiam povrchu okresnej cesty tretej triedy. Režim Individual poskytuje možnosť nastavenia športovej odozvy všetkých komponentov pri súčasnom komfortnom režime tlmičov. Na slovenské cesty skoro ideálne. Experimentujem s manuálnym radením páčkami pod volantom. Subjektívne mám pocit, že manuálne radenie je pomalšie ako keď si DSG radí samé. Keď si ale uvedomím, aký dlhý čas mi trvá kým v aute s manuálnou prevodovkou zošliapnem spojku, nebodaj sa pokúsim o medziplyn, zaradím rýchlosť, vyšliapnem spojku a idem... Rozdiel v čase je citeľný, pri radení páčkami okrem pohybu prstami nemáte čo robiť a preto sa ten čas preradenia zdá pridlhý.

Golf vs. Golf

Sobota. Veľmi skoré ráno. Po piatkovom náročnom programe ma únava zložila hneď po večerníčku a tentoraz ma nezobudil nezmyselne nastavený budík. Dopisujem pre vás tento text a rozmýšľam nad odporúčaním vyplývajúcim z priameho porovnania prevodoviek. Rozhodnúť sa pre manuál alebo DSG? Redukovať záver odkazom na cenu by bolo príliš jednoduché. Samozrejme, konkrétna konfigurácia je vždy otázkou rozpočtu a osobných preferencií. Príplatok za šesťstupňové DSG pre model GTI predstavuje 2.410,00 EUR. Za tento obnos môžete mať veľkú navigáciu (1.815,00 EUR), cúvaciu kameru (204,00 EUR), stmavené sklá od B stĺpika dozadu za 313,00 EUR (nedávajte fólie, estetický rozdiel je priepastný) a zvyšných 78,00 EUR vám zostane na nákup plnej päťdesiatlitrovej nádrže 100 oktánového benzínu.

Ak používate auto prevažne v meste a na diaľnici, okresnú cestu nevyhľadávate, okruh nenavštívite, berte DSG. A možno vám bude stačiť aj základné GTI. V priamke rozhodne nebude poznateľne pomalšie. DSG vám zároveň, prioritne v režime Sport, ponúkne famóznu zvukovú kulisu pri každom odradení a každom podradení. A ak popri nepochybnom komforte radenia túžite aj po komforte tlmenia, nechajte autu jeho základné sedemnástky. V skutočnosti vôbec nevyzerajú zle. Ak však na leto jazdíte do alpských priesmykov, uvažujete o návšteve Zeleného pekla, Slovakiaringu, prípadne iných motoristických kúpeľov (Spa-Francorschamps) alebo len chcete mať to lepšie GTI, zvoľte paket Performance.

Golf vs Golf interier

Paket Performance skutočne pridáva Výkon. Nemyslím tým výkon motora, ale rozdiel akým auto reaguje pri prejazde zákrutou. Elektronická uzávierka diferenciálu XDS má v základom GTI pribrzďovaním vnútorného odľahčeného kolesa simulovať funkciu mechanického samosvoru a skutočne pomáha potláčať nedotáčavosť. Presadnite do auta s elektronicky ovládaným samosvorným diferenciálom a v prvej zákrute prejdenej pod plynom budete cítiť zásadný rozdiel. Prenos výkonu na vonkajšie zaťažené koleso nielenže umožňuje v apexe zošliapnuť plyn na podlahu, ale v rukách cítite ako auto dychtivo zatáča a znateľne zmenšuje polomer zákruty. Po dlhšej skúsenosti s obomi autami vyhlasujem, že ktorákoľvek prevodovka bude dobrou voľbou. Ak si myslíte, že GTI je príliš dospelým autom, ktorému možno chýba mladícka iskra, zvoľte manuál. Budete mať viac práce, ktorá vás bude baviť. Budete mať viac bezprostrednej kontroly. Budete mať možnosť pokaziť podradenie. Budete silu motora cítiť v pravej ruke pri každom preradení. Budete mať na hlavici radiacej páky čiernu golfovú loptičku. Ak vám však perfekcionizmus GTI nevadí, budete nielen v bežnej premávke spokojnejší s DSG.

Golf GTI je jedinečným ostrým hatchbackom. Umožňuje aj zodpovedným a racionálne zmýšľajúcim otcom rodiny rozhodnúť sa pre dobre vybavený a cenovo rozumne nastavený kompakt, ktorý bude na jednotku plniť bežné denné povinnosti rodinného auta a keď vám zostane čas, budete hľadať tú dlhšiu cestu do cieľa, aby ste sa ešte mohli vyšantiť.

Zdroj: www.roadlife.sk
Foto: Cypo Design

Súvisiace články

Lifestyle, Testy, Golf, Verzie GTI

Volkswagen Golf GTI: Legenda pokračuje

Lifestyle, Testy, Golf, Verzie GTI

Volkswagen Golf GTI: Legenda pokračuje

Lifestyle, Eventy, Golf, Verzie GTI

Volkswagen Golf GTI Clubsport S je kráľom Nürburgringu! VIDEO

Súvisiace články

Lifestyle, Testy, Golf, Verzie GTI

Volkswagen Golf GTI: Legenda pokračuje

Lifestyle, Testy, Golf, Verzie GTI

Volkswagen Golf GTI: Legenda pokračuje

Lifestyle, Eventy, Golf, Verzie GTI

Volkswagen Golf GTI Clubsport S je kráľom Nürburgringu! VIDEO