Keď Rainer Zietlow vyrazil z Bratislavy, aby sa vydal na 16 000 km dlhú trasu do Pekingu, boli sme pri tom. Zietlow sa aj s výstavným modelom Volkswagen Touareg pomaly blíži k svojmu cieľu a my vám prinášame pár záberov a postrehov z jeho nezabudnuteľnej cesty.

Trasa rekordného Touaregu, ktorý je Made in Bratislava pre celý svet, sa začala práve pred bránami bratislavského závodu Volkswagen. Vedie cez jedenásť krajín: Slovensko, Česko, Poľsko, Litvu, Estónsko, Rusko, Kazachstan, Mongolsko a Čínu.

Zo Slovenska vyprevadili Zietlowa členovia slovenského Touareg fan clubu smerom k Viedni.

Ďalšou zastávkou bola Poznaň. Zietlowa prekvapilo, ako sa zlepšil stav poľských ciest od posledného razu, čo Poľsko navštívil pred niekoľkými rokmi. Určite v tom majú prsty aj Európske  futbalové majstrovstvá sveta, ktoré sa tu konali v roku 2012.

Riga patrí medzi ďalšie zastávky. Odtiaľ sa výprava vybrala do Talinu, kde zostala posádka ohúrená zamrznutými brehmi Baltického mora. Panovali obavy z papierovačiek a nekonečného čakania ne estónsko-ruských hraniciach, ale nakoniec šlo všetko až podozrivo ľahko.

Už počas tretieho dňa bola výprava na ceste medzi St. Petersburgom a Moskvou. Fotenie pred palácom narušila policajná hliadka, avšak evidentne ich viac zaujímal nový Volkswagen Touareg, než to, že Zietlow s fotografmi porušili pár predpisov, keď sa auto snažili odfotiť v správnej póze. V Moskve zachytilo výpravu husté sneženie, ktoré extrémne spomalilo celú dopravu. Opäť vďaka skvelej spolupráci ruských policajtov sa podarilo Touareg odfotiť v Kremli priamo pred slávnou Bazilikou.

Do Kazachstanu boli už cesty veľmi nebezpečné, pokryté ľadom a snehovými závejmi. Po prekročení hraníc sa posádka rozhodla vymeniť klasické zimné pneumatiky za špeciálne, vybavené hrotmi.

Kazachstan bol doslova zasypaný snehom. V meste Aral Zietlowa zaujali výborní vodiči. Nikde žiadna nehoda. Avšak mesto má svoje najlepšie časy už za sebou. Teraz sa borí s najväčšou nezamestnanosťou v krajine. Kedysi tu prekvital rybolov, lenže plodné Aralské more takmer úplne vyschlo. Teraz sa ho snažia zachrániť pomocou systému vodných priehrad, ale je to dlhý proces. Sú tu bývalé prístavy, prekladištia tovaru, vraky lodí… Ako po apokalypse.

 

Ďalej viedla cesta cez Baikonur a Schmykent, kde sa teploty vyšplhali takmer na 20 stupňov Celzia. V okolí Almaty Zietlowa a jeho spoločníkov zarazili čudesné autá, častokrát naložené na trojnásobok ich kapacity. Výška nákladu na streche, umne priviazaného o strechu, bežne dosahovala aj meter a pol. Nikto netuší, čo a prečo Kazaši prevážajú.

Almaty je najväčšie mesto Kazachstanu, s 1,7 miliónmi obyvateľov. Neďaleko je aj rýchlostná ľadová dráha Medeu, ktorú prezývajú aj „stroj na rekordy“. Padlo ich tu vyše 200. Klzisko je tvorené mäkkou vodou s malým podielom soli, takže sa ľad veľmi dobre šmýka. Odtiaľto je to ešte riadny kus cesty a najmä veľmi veľké prevýšenie, než sa Touareg dostane do Číny.

Smerom ku kazašským hraniciam prešiel Zietlowov tím cez národný park Scharyn. Je to akýsi ázijský Grand Canyon. Tam preverili aj kvality podvozka nového Touaregu. Miestne cesty sú v zúfalom stave a niektoré diery v nich sú hlboké aj na pol kolesa. Touareg však všetko bez problémov zvládol.

Ďalšou výzvou pre Touareg bol Sibír a zamrznuté Bajkalské jazero. Odtiaľ potom tím smeroval na hranice s Mongolskom. Premiéra v Pekingu sa blíži…