30. december 2021 / 8 minút ČÍTANIA

Modely ID. sú výnimočné nielen svojím elektrickým pohonom. Skrývajú technologické tajomstvá

Rodina elektrických modelov Volkswagen ID. má mnohé špecifické črty, ktorými sa líši od modelov s klasickým či hybridným pohonom. Od naštartovania až po každodenný život sú modely ID. výnimočné. V čom sa líšia od klasických modelov Volkswagen?

Štartovanie a volič smerov ID

Prvým a najhmatateľnejším špecifikom modelov ID. je ovládač smeru jazdy, ktorý sa nachádza za volantom. Štartovanie prebieha jednoducho nasadnutím za volant a stlačením brzdového pedálu. Auto je v tomto momente aktívne a pripravené na jazdu.

Pre zaradenie jazdného prevodu vpred, čiže „D“, nakloňte ovládač od seba. Pre nastavenie režimu automatickej rekuperácie tento pohyb zopakujte. Pre voľbu neutrálu prikloňte ovládač k sebe o jeden krok a pre zaradenie spiatočky o jeden navyše.

Pre vypnutie vozidla stlačte „P“ na vrchu ovládača a vystúpte. Vozidlo sa tým automaticky vypne.

Nabíjanie

Modely ID. je možné nabíjať striedavým alebo jednosmerným prúdom. Striedavý, čiže AC, je všeobecne známy pri pomalom nabíjaní, ktoré šetrí batériu. Jednosmerný, čiže DC, využívame pri rýchlom nabíjaní, ktoré naopak skracuje životnosť batérie.

Konektor pre nabíjanie striedavým prúdom má vždy útlejšiu hlavicu.

Kým AC sa využíva hlavne v domácich podmienkach do výkonu 11 kW, DC dokáže nabíjať vozidlo až výkonom 135 kW, v prípade modelu ID.5. Na dlhších cestách či v prípade časovej tiesne sa nebojte použiť DC nabíjanie. Nevyužívajte hoí však pravidelne, pre udržanie čo najdlhšej životnosti batérie. Miesto hrdla palivovej nádrže majú modely ID ukryté za vekom vstupy pre nabíjacie konektory.

Konektor výkonnejšieho DC nabíjania má väčšiu hlavicu s masívnym káblom.

Každý model ID. disponuje konektorom pre nabíjanie striedavým prúdom Typ2 do výkonu 11 kW. Ten je najčastejšie využívaný na domáce nabíjanie. Pod ním sa nachádza konektor na jednosmerný prúd, využívaný pre rýchlodobíjanie. Oba typy konektorov sú štandardom pre európsky trh. Pri pohľade na konektor nájdete aj 2 piny, cez ktoré komunikuje stanica s vozidlom. V budúcnosti pribudne rozhranie pre identifikáciu karty a účtovania za nabíjanie.

Elektromobily je možné nabíjať aj z domácej zásuvky vďaka štandardne dodávanému káblu.

Štandardnou súčasťou vozidiel ID. sú nabíjacie káble. Jeden slúži pre klasické zásuvky štandardu SCHUKO, ktoré majú výkon len 2,3 kW. Druhý kábel slúži na prepojenie s nabíjacím bodom do maximálneho výkonu 11 kW. Využijete ich, pokiaľ je nabíjací bod vybavený zásuvkou bez kábla. Vaše káble nájdete pod podlahou kufra.

Miesto a cena nabíjania

V súčasnosti rastie prístup k nabíjaniu elektromobilov exponenciálnym spôsobom. Pre jazdu v meste je pri dnešných kapacitách batérií postačujúce nabíjať približne raz za týždeň. Je však vysoko odporúčané, aby ste si zabezpečili karty rôznych poskytovateľov nabíjania elektromobilov, napríklad od spoločnosti Volkswagen We Charge.

Mnľožstvo poskytovateov rastie a dnes si už môžete doslova vyberať spomedzi firiem ponúkajúcich nabíjanie elektromobilov, podobne ako v prípade mobilných operátorov.

Pokiaľ sa vydáte na dlhšú cestu alebo potrebujete súrne dobiť batérie počas dňa, viete si z dostupných nabíjacích bodov prakticky vyberať. Ak jazdíte často na dlhých trasách, zvoľte si viazaný paušál, ktorý má spravidla zvýhodnené sadzby pri frekventovanom rýchlodobíjaní. Pri programe bez viazanosti platíte len koľko prenabíjate, no za menej výhodných podmienok.

Špecifické palubné systémy

Síce majú modely rodiny ID. od ostatných modelov Volkswagen výrazne odlišnú techniku, užívateľ to na palube spozoruje len minimálne. Jedným zo špecifík modelov ID. je možnosť znížiť nabíjací výkon, pokiaľ ste napríklad na chate so staršou elektroinštaláciou. Zároveň je možné nastaviť, do akej kapacity chcete nabiť batériu. Napríklad, nabíjanie do 80% kapacity šetrí životnosť batérie.

Najfuturistickejšou funkciou modelov ID. je možnosť príplatku za head-up displej s rozšírenou realitou.

Novinkou je nastavenie nezávislého kúrenia pre vychladenie či predhriatie kabíny vozidla. Najzaujímavejšou inováciou na palube je však head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý zobrazuje navigačné pokyny priamo na ceste pred vozidlom či varovania asistenčných systémov. Vodičské prostredie dopĺňa systém ID.Light, ktorý komunikuje s vodičom prostredníctvom svetelných signálov. Dostávate skrz ne pokyny z navigácie, nabíjania či asistenčných systémov.

Rekuperácia energie

Rekuperácia energie navracania kinetickú energiu späť do batérie prostredníctvom brzdenia.  Tento jav nastáva v niekoľkých prípadoch. Pri spomaľovaní brzdením, zvolením režimu „B“ na voliči smeru jazdy a pri spomaľovaní počas jazdy s adaptívnym tempomatom. Rozdiel medzi spomaľovaním elektromotorom a brzdami nie je možné spozorovať. 

Poloha "B" nastaví vozidlo do módu rekuperácie energie.

Výhodou je znižovanie priemernej spotreby a brzdenie prostredníctvom generátora, ktorý šetrí brzdy a tým sú používané menej často. Aj preto majú modely ID. na zadných kolesách bubnové brzdy, aby kotúče nekorodovali z málo frekventovaného využívania.

Modelom ID. stačia na zadnej náprave len bubnové brzdy miesto kotúčových. O veľkú časť brzdenia sa stará práve generátor pri rekuperácii energie.

Dojazd elektromobilov ovplyvňuje množstvo faktorov. Niekoľkými z nich sú teplota, spôsob jazdy alebo aj stav a vek akumulátora. Vodičovi sa zobrazuje dojazd v podobe kilometrov a od verzie ID. Software 3.0 aj v percentách. V chladné rána môžete batérii dopomôcť predhriatím vozidla na požadovanú teplotu, pomocou pripojeného nabíjacieho kábla.

Tepelné čerpadlo

Modely ID. využívajú na vykurovanie kabíny tepelné čerpadlo, ktoré je výrazne efektívnejšie ako klasické systémy vykurovania. Tým pádom je šetrená batéria, čo pozitívne vplýva na dojazd. Systém tepelného čerpadla stláča chladiace médium vysokým tlakom. Vznikajúce teplo sa využíva na ohrievanie studeného vzduchu, ktorý prúdi cez výmenník.

Tepelné čerpadlo je jednou z najefektívnejších možností vykurovania, akú pozunajú aktuálne technológie.

Tepelné čerpadlo vplýva pomerovo najpozitívnejšie na spotrebu pri nízkych mestských rýchlostiach. Pri vyšších rýchlostiach jeho vplyv klesá, no stále je najefektívnejším riešením ohrevu kabíny.

Jazdné vlastnosti

Pohon zadnej nápravy vozidiel ID. ponúka lepšiu trakciu v zhoršených podmienkach. Absencia motora na prednej náprave dáva modelom ID. polomer otáčania na úrovni modelu up! Modely GTX sú vybavené motorom aj na prednej náprave, čo vytvára pohon všetkých kolies.

Modely ID.4 a ID.5 GTX majú na prednej náprave dodatočný elektromotor, vďaka čomu disponujú pohonom všetkých kolies.

Špecifickým je aj správanie a nastavenie pohonu. Elektromotor má na rozdiel od spaľovacieho motora okamžitý nástup krútiaceho momentu. Pre zmenu prejavu pri zrýchlení môžeme zvoliť režim ECO, ktorý dodá autu pokojnejší prejav alebo naopak režim SPORT, ktorý akceleráciu ešte priostrí.

Výber jazdných režimov dokáže zmeniť charakter modelov ID. na nepoznanie.

Každý jeden model rodiny ID. má batériu uloženú v podvozku. To znižuje ťažisko vozidla a vytvára stabilné jazdné vlastnosti, ktoré sú neporovnateľné s klasickými spaľovacími modelmi. Elektromobily rodiny ID. je taktiež možné vybaviť adaptívnym podvozkom DCC. O ňom sa dozviete viac v našom predchádzajúcom technologickom videu.

Pripravený na budúcnosť

Modely Volkswagen ID. sú pripravené na budúcnosť. Technické riešenia, ktoré je možné vylepšiť, sú prítomné už po zakúpení vozidla. Vďaka bezdrôtovým aktualizáciám môže byť vaše auto aktualizované doslova bez dotyku a v priebehu niekoľkých hodín. Pre možnosť aktualizácie je nutné mať aktivovanú službu We Connect ID.

Modely ID. je možné bezdrôtovo aktualizovať, podobne ako smartfóny.

Či už je reč o asistenčných systémoch, pohone alebo infotainmente. Softvérová aktualizácia môže vylepšiť vaše vozidlo podobne, ako môže byť aktualizáciou vylepšený smartfón. Zmeny po aktualizáciách sú v modeloch ID. citeľnejšie ako v klasických modeloch. Napríklad, v poslednej verzii ID.Software 3.0 sa boli pre model ID.5 doplnené údaje na palubnom počítači, zlepšila sa práca cúvacej kamery a zvýšil sa nabíjací výkon. Len vďaka aktualizácii.

VB