Lifestyle, Úžitkové vozidlá / 30. júl 2021 / 9 minút ČÍTANIA

Záleží nám na bezpečnosti na cestách

Nešťastiam na cestách dokážeme predchádzať len spoločnými silami. Vo vzťahu cyklisti verzus vodiči áut majú totiž maslo na hlave obe strany. Aj pre jednu, aj pre druhú stranu tým pádom platí séria pravidiel a povinností, ktoré by mali dodržiavať, aby sme sa vracali z našich ciest živí a zdraví. Či už na bicykli, alebo na aute.

Po prvé, ani jedna skupina nie je “svätá”. Cyklisti však patria na všetky cesty, okrem tých rýchlostných a diaľnic, čo musia vodiči plne rešpektovať a nezmenia to, ani keď sa postavia na hlavu.

Na druhej strane, na cestách majú cyklisti, až na zopár výnimiek, rovnaké práva a povinnosti ako šoféri. Niektorí vodiči by síce mohli povedať, že sú cyklisti neprávom privilegovaní, no šoférov chráni konštrukcia auta, kým cyklisti sú na ceste prakticky nahí. Cesty sú tu pre všetkých a podľa toho sa musíme správať.

Vodiči, zachovajte chladnú hlavu

Nechajte cyklistovi priestor

Intenzívne diskutovaná petícia, pojednávajúca o cestnej bezpečnosti, žiada odstup 1,5 metra pri predbiehaní cyklistu. Túto vzdialenosť berme ako konsenzus, výhodný pre obe strany. Pre šoférov to znamená, že nemusia čakať na dokonalý stav, kedy im v protismere nejde žiadne auto s rezervou na stovky metrov. Cyklista má zároveň dostatok priestoru v prípade, že by sa zapotácal alebo potrebuje náhle obísť nerovnosť na ceste, s čím treba vždy preventívne počítať. To však nie je všetko.

Aplikujte zdravý rozum

Ľudia nepotrebujú žiadne pravidlá, pokiaľ používajú zdravý rozum. Čiže v situáciách, kedy máte pred sebou prehľadný úsek cesty a idete predpisových 90 km/h, pokojne predbehnite cyklistu aj cez celý pruh. Toto platí hlavne pre vodičov kamiónov či veľkých skriňových dodávok, ktoré vytvárajú silné vzdušné víry. Keď však pred sebou nemáte prehľadný úsek cesty, nemáte k dispozícii 1,5 metra zo šírky protismerného pruhu a na cyklistu narazíte na horskom priesmyku, kusnite si do pery a obíďte ho krokom. Dvojnásobne to platí, pokiaľ narazíte na skupinu cyklistov.

Hlavne pozorne

Je stará známa pravda, že pokiaľ by sa ľudia za volantom plne sústredili na jazdu, z počtu nešťastí na cestách by boli len štatistické chyby. Žiarivé displeje z palubných dosiek a obrazovky smartfónov počkajú. Keď im totiž venujete pozornosť, na niekoľko sekúnd sa stávate slepými. Vám sa môže zdať, že ste na sms-ku len tak mrkli očkom a pokračujete ďalej, no pri rýchlosti 90 km/h viete “naslepo” prejsť aj dĺžku futbalového ihriska. To už znie horšie, všakže.

Chce to chladnú hlavu

Pokiaľ stretnete na frekventovanej ceste rodinu s deťmi na bicykli, buďte obzvlášť opatrní. Nie je to dobrý nápad, to treba uznať. Ale, raz tam už tie deti sú a to najmenej, čo pre ne môžete urobiť je, že ich obídete pomaly, pokojne, s poriadnym rozostupom a bez toho, aby ste na rodinu trúbili. Ak ale máte potrebu zdeliť váš názor dotyčným rodičom, počkajte si na najbližšom rozšírení cesty a pokojným tónom za použitia slušného slovníka im vysvetlite, že zbytočne vystavujú svoju rodinu riziku.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Volkswagen Slovensko (@volkswagen_slovensko)

Cyklisti, ste v menej výhodnej pozícii

Cesty sa zmenili

Za posledných 20 rokov narástol počet vozidiel na našich cestách o viac než dvojnásobok. To by ale možno nebol taký problém. Hlavným problémom je však to, že kým bolo v bežnom aute akurát tak rádio a v kastlíku skladacia mapa Slovenska, dnes má už pomaly každé auto dotykový displej a každý vodič smartfón vo vrecku. Vodiči sú oproti minulosti menej pozorní, je ich viac a všetci sa strašne ponáhľajú. S tým treba počítať.

Buďte v strehu

Nesústredení však nie sú iba vodiči, ale aj cyklisti. Čo je horšie, dobrovoľne si navodzujú hluchotu. Počúvať hudbu pri bicyklovaní je fantastické. Ak to bez hudby nezvládate, slúchadlá si radšej nechajte na jazdu v lese alebo na cestách, kam nemajú autá povolený vstup. Pokiaľ však potrebujete mať hudbu na ušiach, zadovážte si cykloradar alebo spätné zrkadlo a počúvajte ju potichu.

Buďte predvídateľní

Nepredvídateľné správanie cyklistov môže narobiť na cestách poriadne problémy. Čokoľvek sa chystáte spraviť za manéver mimo váš priamy smer, vždy sa predtým poriadne rozhliadnite a zreteľne dajte okoliu najavo, čo sa chystáte spraviť. Či už odbočujete doľava, doprava alebo máte problém a potrebujete pomôcť, vždy dajte gestami jasne najavo, čo práve zamýšľate. Nie zo žartu majú autá smerovky či brzdové svetlá.

Pozor na alkohol

Pokiaľ si po niekoľkých pivách sadnete na bicykel a chystáte sa lesnými cestičkami späť domov, riskujete úraz a pri troche smoly si zaplatíte operáciu zlomeniny z vlastného… čo sú teda pekné pálky. Na cestách v zastavaných oblastiach obcí majú cyklisti povolenú maximálnu hladinu alkoholu v dychu na úrovni 0,5 promile, pre milovníkov čísel, 0,24 mg alkoholu na liter vydýchnutého vzduchu. Mimo obce je však tolerancia alkoholu v dychu nulová. Keď teda s viac ako 0,5 promile alkoholu v dychu vyrazíte mimo mesta, riskujete pokutu až do výšky 800 eur. Zborme si tu však jeden mýtus. O vodičský preukaz ale cyklista ani v takomto prípade neprichádza, pretože podľa zákona nemôže v takomto prípade dôjsť k trestnému činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.

Dodržiavajte predpisy

Jedným z mnohých ohľadov, prečo majú vodiči na cyklistov ťažké srdce, je rozhodne nedodržiavanie dopravných predpisov. Ide o vec, ktorú treba zmeniť systémovo a intenzívne o nej spoločnosť vzdelávať. Nebavíme sa tu pritom len o predpisoch akými sú prejazd na červenú, jazda dvoch bicyklov vedľa seba či dať prednosť v jazde. Obrovskou výčitkou vodičov na adresu cyklistov je jazda cez priechod pre chodcov, kedy množstvo z nich zo svojho bicykla nezosadá. A to dokáže samo o sebe narobiť kopec problémov.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Volkswagen Slovensko (@volkswagen_slovensko)

Bezpečie vďaka technológiám

Parkovací asistent a cúvacia kamera

Systémy s najväčším potenciálom práve v mestských podmienkach. Predstavme si modelovú situáciu. Pomaly sa zbierate na odchod z parkovacieho miesta. Naštartujete, zaradíte spiatočku a začnú vám pípať senzory. Poriadne sa pozriete do spätných zrkadiel a zistíte, že si za vaším autom nešťastník na bicykli opravuje reťaz. Nebyť parkovacích senzorov, do ramena dostane poriadne tvrdý nemecký bodycheck.

Rear traffic alert

Nejde o systém vhodný len do mestských podmienok, no tam sa jeho prednosti ukazujú zo všetkého najlepšie. Rear traffic alert, či po slovensky, varovanie pred prichádzajúcou premávkou zo zadnej časti auta, sleduje prechádzajúcu premávku z pravej a ľavej zadnej strany auta. Pokiaľ máte zaradenú spiatočku a vám za autom prechádzajú, povedzme cyklisti, auto vás na to upozorní skôr, než ich zbadáte v spätných zrkadlách alebo na displeji parkovacej kamery. Auto vie za vás dokonca šliapnuť na brzdu, pokiaľ zaregistruje, že by mohlo dôjsť ku kolízii.

Front assist & City emergency brake

Systémy sledujúce dianie pred vodičom kombinujú dve funkcie. Systém front assist sleduje odstup od vozidla pred vami, a pokiaľ sa začne zrazu radikálne zmenšovať, včas vás varuje. Schválne zatiaľ nespomíname cyklistov, pretože tento systém pracuje nad rýchlosťou 30 km/h. V rýchlostiach od 5 do 30 km/h však úraduje funkcia City emergency brake. Systém rozpoznáva chodcov, cyklistov či objekty, ktoré sa vám môžu v pomalej mestskej premávke vpliesť do cesty. Pokiaľ nestihnete zareagovať vy, auto si same šliapne na brzdu. Ani to však neznamená, že môžete byť za volantom nepozorní!

Lane assist

Systém udržiavania v jazdnom pruhu je už dnes akousi samozrejmosťou medzi modernými asistenčnými systémami. Pri postupnom nechcenom vybočení z jazdného pruhu vás auto narovná späť medzi do správneho smeru. Možno si myslíte, že keď už začne auto vybočovať z pruhu, je neskoro hocičo zachraňovať. Pokiaľ má však cesta širokú krajnicu a cyklisti sa nachádzajú práve za ňou, tento systém môže zachrániť mnoho životov.

Ovládanie hlasom

Každá jedna funkcia, ktorá dokáže fungovať bez toho, aby kvôli nej sklonil vodič pohľad od vozovky, je fantastickým prínosom pre bezpečnosť. Vezmime do úvahy len také vytočenie telefónneho čísla či nájdenie kontaktu v zozname. Počas tohto úkonu prechádzate stovky metrov bez toho, aby ste sa pozerali na cestu. Ovládanie hlasom vás od vozovky nerozptyľuje.

Asistenčné systémy dokážu predchádzať mnohým krízovým situáciám a v niektorých prípadoch ich dokážu za vás aj vyriešiť. Sú tu pre vás ako určitá forma prevencie pred nešťastím. Tým najdôležitejším "systémom" počas vedenia vozidla ste však práve vy. Pretože práve vy beriete plnú zodpovednosť v prípade nešťastia. Myslite na to vždy, keď sadáte za volant.