Tipy, Polo, Golf, T-Cross, T-Roc, Passat, Arteon, Touran, Sharan / 3. apríl 2021 / 5 minút ČÍTANIA

Ako jazdiť úsporne?

Dosiahnuť nižšiu spotrebu paliva sa dá aj bez toho, aby ste boli pre ostatných účastníkov premávky prekážkou na ceste. Poradíme vám, ako na to.

Na spotrebu paliva daného auta má vplyv veľa vecí. To, na akých trasách s autom jazdíte, asi veľmi neovplyvníte, lebo vám ich diktuje život. Pritom majú na priemernú spotrebu dosť veľký vplyv. Avšak sú aj veci, ktoré ovplyvniť viete. Poďme sa na ne pozrieť.

Dobrý základ

V prvom rade uľahčite autu jeho prácu. Zabezpečte mu dobrý servis. Cez čistý filter sa motoru bude ľahšie dýchať a spotrebuje menej energie na samotné nasávanie vzduchu. Dobré sviečky lepšie zapália zmes, dobré žhaviče zas skrátia cyklus „studeného štartu“.

Ak budete udržiavať motor v dobrej kondícii, odvďačí sa vám lepšou spotrebou. Nezabúdajte ani na pravidelnú výmenu oleja.

Na spotrebu má často vplyv aj kvalita paliva. Ak tankujete prémiové palivo, síce zaňho zaplatíte viac, avšak často sa stáva, že s ním dosiahnete lepšiu spotrebu, čo vykompenzuje vyššiu nákupnú cenu. Cena za kilometer vás nakoniec môže vyjsť rovnako. A to nehovoríme o tom, že prémiové palivá majú aj blahodárne účinky na váš motor – spravidla ho menej zanášajú a dokonca obsahujú čistiace aditíva, takže udržujú motor v lepšej kondícii.

Zvyšok je na vás

Ostatné už závisí od vás a vášho štýlu jazdy. Aj pri úspornej jazde sa snažte jazdiť tak, aby ste nikomu nezavadzali. Myslite na to, že aj za vami sú šoféri, ktorí by radi prešli križovatkou a nešetrite palivo úplne za každú cenu. Aj s rozumným jazdným štýlom sa však dá jazdiť úsporne. Stačí si doslova rozšíriť obzory a lepšie vnímať svoje okolie. Preto je najdôležitejšie pravidlo pre úspornú jazdu:

  • Predvídanie. Pozerajte ďaleko pred seba. Všímajte si semafory, iné autá, dopravnú situáciu. Cieľom je obmedziť použitie bŕzd na rozumné minimum. Keď vidíte 200 metrov pred vami červenú, alebo koniec kolóny, alebo prekážku, môžete zložiť nohu z plynu. Brzdením však môžete aj ušetriť. Keď sa blížite k semaforu a viete, že čoskoro skočí zelená, pribrzdite hneď a prudšie, a potom sa už iba vezte, aby ste získali viac času, než sa priblížite ku koncu kolóny. Kolóna sa medzitým možno rozbehne a vy sa nebudete musieť rozbiehať z nuly. Pri takých rozbehoch sa totiž spotrebuje najviac paliva.
  • Držte si odstup. Jazda systémom plyn-brzda je zabijak dobrej spotreby paliva. Preto si nechávajte od ostatných áut nejaký odstup, ktorý by vám dovolil reagovať na prípadné zmeny ich rýchlosti iba uvoľnením plynového pedála, bez potreby použiť brzdu. Odstup vám zabezpečí aj lepší rozhľad a ten vám zas dovoli lepšie predvídať.
  • Zrýchľujte. Moderné motory dokážu pri ustálenom tempe dosahovať mimoriadne nízku spotrebu vďaka využívaniu millerovho cyklu. Preto sa pri akcelerácii viac oplatí rýchlejšie sa rozbehnúť na želanú rýchlosť a potom ju udržiavať, ako zrýchľovať veľmi pomaly a dlho. Najmä benzínové motory dosahujú vyššiu účinnosť pri čo najviac otvorenej škrtiacej klapke. Nehovoríme, že máte pri rozbehu využívať plný plyn. Pointa je, že rozbiehať sa môžete normálne a závislosti motora dokonca aj svižne, kým si ustrážite...
  • Otáčky. Nad určitou hranicou sú vyššie otáčky z pohľadu spotreby čistou stratou. Väčšinou by ste mali radiť tak, aby ste po preradení dosiahli minimálne použiteľné otáčky motora, z ktorých ešte vie zrýchľovať. Tie sa líšia v závislosti od typu a objemu motora, takže ich nemá zmysel bližšie špecifikovať. Ak máte automatickú prevodovku, používajte plynový pedál tak, aby neradila v zbytočne vysokých otáčkach.
  • Rýchlosť. Najmä na diaľnici sa rýchlosť prejavuje na výške spotreby veľmi citeľne. Odpor vzduchu totiž rastie so štvorcom rýchlosti a tak je krivka spotreby v závislosti od rýchlosti exponenciálna. Nehovoríme, že máte na diaľnici jazdiť 90 km/h, ale vedzte, že pri 140 km/h budete mať výrazne vyššiu spotrebu, než pri 130 km/h. Platí to najmä ak máte SUV alebo všeobecne auto s veľkou čelnou plochou a horšou aerodynamikou.
  • Technológie. Moderné autá sú vybavené systémami štart-stop, jazdnými režimami, systémom plachtenia podobne. Všetky tieto systémy šetria palivo. Nebojte sa využívať ekologický jazdný režim a využite, čo vám auto ponúka. Avšak pozor napríklad na adaptívny tempomat. Ten často iniciatívne brzdí na diaľnici po priblížení sa k autu pred vami, čo spotrebe rozhodne neprospieva. Spoľahnite sa na svoj odhad a predvídanie.
  • Nevrčte zbytočne. Naštartovaný motor vydáva hluk, generuje emisie a žerie pohonné hmoty. Ak nemusí byť naštartovaný, vypnite ho. V zime sa dieselový motor na voľnobehu nezohreje a aj pri benzínovom je rozumnejšie po studenom štarte len pár sekúnd počkať, kým sa celý premaže a potom už vyraziť na jazdu. Tou sa zohreje najrýchlejšie a skôr tak dosiahne „teplý cyklus“, v ktorom už spotrebuje oveľa menej paliva v porovnaní so sekvenciou „studeného štartu“.