Úžitkové vozidlá / 15. júl 2022 / 5 minút ČÍTANIA

Aký je nový Volkswagen Multivan v reálnom svete? Vzali sme ho na korunu Považia.

Volkswagen Multivan prešiel najväčšou zmenou od svojho vzniku. Prvýkrát dáva vysokú prioritu komfortu a premiérovo ponúkne aktuálne technológie dostupné v najnovších modeloch osobnej divízie značky Volkswagen.

Rad Téčkových Volkswagenov sa výrazne rozrastá a postupne sa prispôsobuje budúcnosti. Na jednej strane bude stáť rad úžitkových modelov T6.1 s modelmi Transporter, Caravelle a California. Na druhej strane bude stáť len nedávno predstavený čisto elektrický rad modelov ID.BUZZ.

Niekde uprostred si našiel miesto nový Volkswagen Multivan. Z radu T6.1 si berie historický odkaz, vysokú úžitkovú hodnotu a legendárnu variabilitu. Z modelového radu ID.BUZZ si berie moderný dizajn, elektrifikáciu a technologickú výbavu, ktorá je v 21. storočí nutnosťou. Poďme sa naň pozrieť z blízka.

Stavia na ikonickej minulosti

Ikonický dizajn, ktorý sprevádzal modely radu T bol očakávanou inšpiráciou pre Nový Multivan. Keď sa totiž pozastavíte nad vývojom vzhľadu modelov T od roku 1949, inšpirácie máte na celé nasledovné dekády. Prvá generácia modelu Multivan, ktorá vychádzala z T3ky, inšpirovala horizontálnu líniu po celom obvode karosérie nového Multivanu.

Od výbavy Style je zvýraznená chrómovou lištou. Tu máme Life, tu máme Style. Ďalšou studnicou inšpirácie pre Nový Multivan bola generácia T4, ktorá zároveň priniesla 2. generáciu modelu Multivan a typicky dopredu vystúpenú prednú kapotu. 

Absolútne typickou črtou modelov T je fabrické dvojfarebné lakovanie a v prípade novinky máte na výber z troch originálnych kombinácií. Tento odtieň červenej nájdete v konfigurátore pod názvom Fortana, oranžový odtieň nesie názov Energetic.

V prípade záujmu si môžete nový Multivan nakonfigurovať až s 19-palcovými diskami. Maximálny priemer diskov generácie T6.1 predstavoval len 18 palcov. A LED svetlá dostávate už v základnej výbave, no vo výbave Style dostávate automaticky predné LED svetlomety IQ.Light Matrix LED.

Nárast úžitkovej hodnoty

Kým dĺžka predĺženej verzie generácie T6.1 narastá oproti krátkej v oblasti rázvoru kolies, v prípade novinky sa majú veci inak. Pokiaľ by ste zatúžili po dlhom novom Multivane, v porovnaní s tým krátkym nemá dlhší rázvor ale zadný previs.

Všetkých 20 centimetrov dĺžky, ktoré získate kúpou predĺženej verzie, putujú do batožinového priestoru. Pod zadnými sedačkami nájdete odkladacie priestory na drobnosti, akými sú lekárničky či pracovné rukavice. Za poriadnu zmienku však určite stojí ťažné zariadenie, ktoré je po prvýkrát v Multivane elektricky sklápateľné.

Interiér z 21. storočia

Genialitou interiéru Multivanu boli vždy koľajničky a variabilita sedenia. K dvom párom koľajníc však pribudol ešte jeden pár. Sedadlá sú plne variabilné a majú o cca 25% nižšiu hmotnosť, ako v prípade modelu T6.1. To znamená, že sa vám budú ľahšie vyberať a uskladňovať v garáži. Zároveň môžu byť po prvýkrát vyhrievané vďaka sofistikovanému rozvodu energie v koľajničkách.

Novinka prichádza s možnosťou príplatku za veľké panoramatické okno, čo v prípade generácie T6.1 nebolo možné a nový Multitool stolík plne využíva prostredný pár koľajníc. Môže slúžiť akoj stredová konzola, no zároveň je k dispozícii pre každý jeden z radov sedadiel.

Má bližšie k osobným autám

Typický vysoký a vzpriamený posed známy z predošlých generácií modelu Multivan je s novinkou čiastočne preč. Úplne nový dizajn palubnej dosky a posed za volantom vám však napovie, že sedíte v komfortnejšom a modernejšom aute. Digitálny prístrojový štít tretej generácie s uhlopriečkou 10,25 palca dostávate v základnej výbave, podobne ako aj 10-palcový displej infotainmentu.

Celkovo sedíte vo veľmi čistom a prehľadom interiéri. A do veľkej miery za to môže absencia veľkej radiacej páky na či páky ručnej brzdy. Takýto poriadok dostávate už v štandarde, keďže elektrickú parkovaciu brzdu a prevodovku DSG s elektronickým ovládačom shift-by-wire obdržíte od základnej výbavy a motorizácie.

Prvý krát ako hybrid, aj ako klasika

Apropos, motory…V ponuke nájdete dva benzínové pohony. Základný motor 1.5 TSI ponúka výkon 100 kW/136 koní a pokiaľ by ste potrebovali poriadneho svalovca, 2-litrové TSI ponúkne výkon 150 kW/204 koní. Klasické 2-litrové TDIčko ponúkne výkon 110 kW/150 koní, no najvýkonnejší pohon disponuje elektrickým dopingom.

Známy plug-in hybridný pohon, ktorý nájdete napríklad v modeloch Tiguan, Passat GTE alebo Arteon eHYBRID. Kombinuje 1,4-litrový benzínový motor s výkonom 110 kW/150 koní a elektromotor s výkonom 85 kW/116 koní.

Vďaka veľkej batérii s využiteľnou kapacitou 10,4 kWh zvládne zájsť Multivan eHybrid čisto na elektrickú energiu do 50 km. Aký má však reálny dojazd v mestskej premávke? To je veru téma do separátneho videa. Pozrite si naše búranie mýtov, ktoré prenasledujú nový Multivan už od prvých zverejnených fotografií.

Celkovo je však nový Multivan omnoho tichšie a pohodlnejšie auto. O koľko tichšie a pohodlnejšie? Pozrite si naše video, kde porovnávame generáciu T6.1 s novým Multivanom.

Na záver by som vám rád objasnil otázku ohľadom pohonu všetkých kolies, keďže majú momentálne všetky verzie nového Multivanu poháňanú len prednú nápravu. Multivan generácie T6.1 bude ešte najbližšie približne 2 roky k dispozícii s motorom 2.0 BiTDI, 7-stupňovou prevodovkou DSG a pohonom 4MOTION.

V momente, kedy bude odchádzať z trhu Multivan generácie T6.1, príde na trh nový Multivan s pohonom všetkých kolies. Značka Volkswagen totiž myslí aj na tých, ktorým končí vykurovacia sezóna v máji opäť začína v auguste a zasnežená cesta domov je bežnou rutinou.